Hjælp os med at finde de mærkværdige rejsekort-priser

Rejs fra København til Roskilde for 66,75. Men hvis du bliver siddende i toget helt til Ringsted slipper du med kun 6,62 kroner.

Sådan lyder et af de eksempler på mærkværdige priser, som det elektroniske rejsekort medfører.

Eksemplet gælder et barn, der rejser på 1. klasse sammen med en voksen efter kl. 19.30, og som i forvejen har sparet sammen til at komme op på kortets rabattrin 7.

Eksemplet er et af dem, som læserne igennem det seneste halve år har indsendt til Ingeniørens redaktion. Flere eksempler findes andre steder på nettet.

Men hvor udbredt er eller bliver det med priser, hvis logik kun bus- og togselskaberne selv kan forstå, og hvis retfærdighed fortoner sig i en prisstruktur med udgangspunkt midt i det forrige århundrede?

Det vil Ingeniørens redaktion gerne undersøge. Og det har vi brug for læsernes hjælp til.

Derfor vil vi meget gerne have dig til at dele de priser med os, som har undret dig, når du har benyttet rejsekort eller prisberegneren på kortets hjemmeside.

Hvis der viser sig et mønster af priser på bestemte tidspunkter, destinationer eller for udvalgte kunder, som er uforklarlige for passagererne, vil redaktionen beskrive dem. Samtidig kan vi søge en forklaring fra trafikselskaberne og de ansvarlige politikere.

Du er velkommen til at skrive dine eksempler i debatten herunder.

Redaktionen har dog også brug for dokumentation i form af f.eks. skærmdumps. Desværre kan det ikke lade sig gøre at uploade dem i debatten, og derfor håber vi også at få mails sendt til mbr@ing.dk.

Rejsekort er i brug på Vest- og Sydsjælland samt på Lolland og Falster. Kortet er desuden i forsøgsdrift i Nordjylland og i hovedstaden, hvor alle stationer er koblet på.

Rejsekort skal være landsdækkende inden udgangen af året, men tre trafikselskaber, Fynbus, Midttrafik og BAT (Bornholm) har ikke ønsket at gøre brug af de elektroniske billetter endnu.

Emner : RFID
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nykøbing F -> Glumsø efter kl. 19, rabattrin 7, standard koster 19,89 kr. Nykøbing F - > Ringsted (stationen efter Glumsø) koster 5,18 kr.

(på samme rejse på rabattrin 0, er rejsen til Glumsø dog billigst)

Generelt giver aftenrabatten vist anledning til lidt sjove priser, når takstgrænser/amtsgrænser overskrides.

Men nu er det jo ikke noget specielt for rejsekortet, at prisen bliver mindre ved takstzoneskift. Det gælder jo også de almindelige biletter. Forskellen er dog, at man kan købe en almindelig billet til en station længere væk, hvilket ikke er muligt med Rejsekort, da man jo skal tjekke ud på ankomststationen. DSB lovede på et tidspunkt i et tv-program, at deres salgsmedarbejdere skal tilbyde at sælge den billige billet. Rejsekortet kunne jo på tilsvarende måde passende afregne den billigste pris. De må I gerne spørge dem om er teknisk muligt (kan forestille mig, at det ikke er helt simpelt)

  • 0
  • 0

Generelt er hele aftensrabat konceptet ret underligt skruet sammen. Tager man med toget kl. 18.59 betaler man fuld pris for rejsen. Er toget 1 min forsinket, så man kan tjekke ind kl. 19.00, får man 40% rabat. Havde været smart, hvis den blev beregnet i forhold til hvor stor en del af rejsen, som blev foretaget efter kl. 19.00

  • 0
  • 0

Helt rigtigt som du skriver Erik, eksisterer de ulogiske systemer allerede idag (jeg har selv sparet en del da jeg skulle fra Hvidovre til Køge ved at bestille billet helt til Haslev). Dog er det helt i skoven at en længere rejse er billigere end en kort! Så her er mit forslag: Skrot zonesystemet, og indfør en differentieret kilometerpris (f.eks. en pris for rejser 0-20 km, en anden for 20-100 km og en tredje for 100+), og lad prisen være for den, via krak, hurtigste vej mellem start og slut. Herved skal man ikke betale for alle de omveje som f.eks. en bus kan tage som reelt set ikke gavner ens egen rejse. Naturligvis vil dette uundgåeligt forårsage billigere offentlig transport (og væsentligt mere gennemskuelighed), som passende kunne finansieres ved at fjerne kørselsfradraget for personer for hvem offentlig transport eksisterer mellem hjem og arbejde (indenfor en radius af 1000m begge steder med mulighed for dispensation for ekstrarejsetid overstigende 30min i forhold til bil f.eks.). Hvis man vil kradse yderligere penge ind, kan man jo f.eks. indføre et myldertidsgebyr for rejsende i denne periode, og en "lavintensitets"-rabat for rejser på de mest upopulære tidspunkter. Det burde ikke være så svært at gennemføre...

  • 0
  • 0

Er enig i, at man let kunne lave et meget simplere system til beregning af prisen. Oprindeligt var planen med rejsekortet vist, at prisen skulle beregnes ud fra fugleflugslinjen mellem start og slut destination. Men det vil betyde, at nogen vil skulle betale mere, og andre mindre.

Problemet er bare, at man i Danmark ikke må lave en omfordeling af noget som helst, uden at der kommer et ramaskrig fra dem, som skal betale lidt mere.

  • 0
  • 0

Et er aftenrabat på 40% men rabattrin 7 giver altså 53%. Rabattrin udregnes som en 'oversættelse' af rabatpoint. (udregnes pr måned, men det højeste rabattrin inden for forudgående 3 måneder benyttes) Rabatpoint = (antal rejser) + (0,001 x (antal rejste zoner) x 5 x (antal rejser)) Trin 7 opnås ved 40 point.

Se priser/rabatter her http://www.rejsekort.dk/sitecore/shell/Con...

Hvem sagde det skulle være nemt? ;-)

PS @Martin Nielsen DSBs takstsystem og zoner ændres senere i år.

  • 0
  • 0

... mit forslag: Skrot zonesystemet, og indfør en differentieret kilometerpris (f.eks. en pris for rejser 0-20 km, en anden for 20-100 km og en tredje for 100+), og lad prisen være for den, via krak, hurtigste vej mellem start og slut.

Glimrende idé! Det er dælme KISS.

... finansieres ved at fjerne kørselsfradraget for personer for hvem offentlig transport eksisterer mellem hjem og arbejde (indenfor en radius af 1000m begge steder med mulighed for dispensation for ekstrarejsetid overstigende 30min i forhold til bil f.eks.).

Synes du til gengæld det forslag er specielt KISS?

  • 0
  • 0

Det grundlæggende problem er jo, at vi i lille Danmark ikke har ét men mange takstsystemer; et pr. region og et til DSB. Skift dette ud med ét system for hele Danmark, så vil rigtig mange af besynderlighederne forsvinde - de fleste optræder jo netop i forbindelse med overgang fra én regions system til DSBs system.

Og så er det mindre vigtigt, hvordan systemet skrues sammen.

  • 0
  • 0

En pris for 0-20 km, og en anden for 20-100 km etc. Det lyder smart, og så evt. også en mulighed for at betale for km direkte, f.eks. 33 km. Der er også den mulighed at sætte prisen ned for et alle zoner månedskort, det ville måske få flere til at købe dette, og så kan man køre overalt lige så tosset man vil. En form for flatrate. Da jeg i min læretid havde brug for alle zoner kunne jeg som en sidegevinst også bruge det uden for arbejdstiden. Det var jeg meget glad for, da jeg kunne køre hen hvor jeg ville uden det kostede ekstra. Det kunne jeg godt savne i dag. mvh, Erik.

  • 0
  • 0

Jeg skulle hjem fra Gislinge og skulle have konen og datteren med på mit rejsekort.

Det kan imidlertid ikke lade sig gøre, for der er ikke nogen "stor automat" på Gislinge station og ikke noget personale i toget.

Jeg har ingen ide om hvordan de har tænkt sig at det skulle virke i praksis, men med klippekort kunne vi bare have klippet så det passede med antal zoner...

Den anden sjove ting jeg opdagede var at når man så ændrede kortet til 2V+1B i den store automat, skifter kortet automatisk tilbage til 1V når man checker ud, f.eks ved bus-skifte.

  • 0
  • 0

Den anden sjove ting jeg opdagede var at når man så ændrede kortet til 2V+1B i den store automat, skifter kortet automatisk tilbage til 1V når man checker ud, f.eks ved bus-skifte.

Hvilket man jo ikke skal, PHK! Man checker ud når rejsen er afsluttet, og man checker ind ved start og omstigninger.

  • 0
  • 0

Hvilket man jo ikke skal, PHK! Man checker ud når rejsen er afsluttet, og man checker ind ved start og omstigninger.

Ikke helt. Det er tilladt at lave checke ud og checke ind igen hvis det sker inden for en time. Systemet burde selv finde ud af at kæde rejserne sammen. Det kunne være meget relevant hvis man skifter fra bus til bus på et sted hvor der ikke er check-ud/ind automater.

Hvorvidt det virker i praksis ved jeg ikke - nogen der har prøvet det?

Se http://www.rejsekort.dk/Kundeservice/Ordli... for Check ud:

[i]...Ved check ud beregnes rejsens pris og beløbet trækkes automatisk på dit rejsekort. Hvis du checker ud og derefter checker ind igen i samme zone inden for 60 minutter, vil rejsekortsystemet registrere det som en fortsat rejse. De to rejser kædes derfor sammen til én rejse.[/i]

  • 0
  • 0

Det lyder som om man skal være minimum ingeniør/datalog for at benytte det rejsekort - mon de ingeniører/dataloger som har udtænkt dette system nogensinde har hørt om begreber som : kunder/brugere/borgere ?

  • 0
  • 0

[quote]Hvilket man jo ikke skal, PHK! Man checker ud når rejsen er afsluttet, og man checker ind ved start og omstigninger.

Ikke helt. Det er tilladt at lave checke ud og checke ind igen hvis det sker inden for en time. Systemet burde selv finde ud af at kæde rejserne sammen. Det kunne være meget relevant hvis man skifter fra bus til bus på et sted hvor der ikke er check-ud/ind automater.[/quote] [/quote] De skal findes i bussen!

Nu var der tale om et omstillet rejsekort, og det stilles tilbage til normalen for kortet ved første check-ud efter omstillingen. Du vil måske hellere selv stille kortet om selv i en automat eller via web? Husker du det?

  • 0
  • 0

De skal findes i bussen!

Nu var der tale om et omstillet rejsekort, og det stilles tilbage til normalen for kortet ved første check-ud efter omstillingen. Du vil måske hellere selv stille kortet om selv i en automat eller via web? Husker du det?

Selvom de findes i bussen, ville jeg i den konkrete situation foretrække at checke ud for at checke ind igen i næste bus, da man ellers får en dummebøden på 50 kr. hvis den næste bus ikke kommer - da man så ikke kan checke ud. Måske en ret speciel situation dog?

  • 0
  • 0

Men det var ikke det, der var PHKs problem, vel? ;-) Når man har omstillet et kort, gælder omstillingen til man checker ud. Egentligt ganske fornuftigt. Hvis man partout vil checke ud og så ind igen, når/hvis den anden bus kommer, så skal jo bare bede chaufføren stille check-ind-terminalen ved indstigning til det du ønsker (igen). se http://www.rejsekort.dk/Kundeservice/FAQ.aspx

  • 0
  • 0

[quote]... finansieres ved at fjerne kørselsfradraget for personer for hvem offentlig transport eksisterer mellem hjem og arbejde (indenfor en radius af 1000m begge steder med mulighed for dispensation for ekstrarejsetid overstigende 30min i forhold til bil f.eks.).

Synes du til gengæld det forslag er specielt KISS?[/quote]

Nej ikke specielt vil jeg gerne erkende, men finansieringsforslaget var som sådan bare et udkast med det formål at undgå at ramme dem der bor steder uden mulighed for benyttelse af offentlig transport. Men hvis der er en der sidder derude med en mere KISS-venlig model for finansieringen, som kun rammer de mennesker der tager bilen parallelt med den offentlige transport, så er jeg lutter øre.

  • 0
  • 0

Ifølge pris-beregneren på rejsekortets hjemmeside for en voksen: S-tog fra Lyngby til Kbh.H: 23 kr (4 zoner) Bliv i toget til Valby: 18 kr (3 zoner)

Med rejsekortet koster Valby til Lyngby det samme som retur-rejsen. Det gør den ikke med klippekort, så der er da én af de bizarre ting ved zonesystemet i København, der bliver bedre med rejsekortet.

  • 0
  • 0

[quote][...]når man checker ud, f.eks ved bus-skifte.

Hvilket man jo ikke skal, PHK! Man checker ud når rejsen er afsluttet, og man checker ind ved start og omstigninger. [/quote]

Ja, bortset fra at det er man jo nødt til hvis man ikke ved hvornår den næste bus kommer, for ellers bliver man bon'et en dummebøde...

  • 0
  • 0

Du vil måske hellere selv stille kortet om selv i en automat eller via web? Husker du det?

Ja, det ville jeg, for så kunne man stikke et passende instillet kort til sine børn så det ikke skal rettes hele tiden...

  • 0
  • 0

Jeg skulle hjem fra Gislinge og skulle have konen og datteren med på mit rejsekort.

Det kan imidlertid ikke lade sig gøre, for der er ikke nogen "stor automat" på Gislinge station og ikke noget personale i toget.

Jeg har ingen ide om hvordan de har tænkt sig at det skulle virke i praksis, men med klippekort kunne vi bare have klippet så det passede med antal zoner...

Der er annonceret en stander til gruppe check-in til de stationer. Men det mangler at blive leveret... og det er en af de oprindelige funktioner som Rejsekort har bestilt.

  • 0
  • 0

Så må du give dem en seddel med til chaufføren :-) Kan hænde de så finder en løsning. Som der står:

Skal du med bussen og have andre medrejsende eller en mindre hund med, beder du chaufføren om hjælp til check ind ekstra.

  • 0
  • 0

Der er annonceret en stander til gruppe check-in til de stationer. Men det mangler at blive leveret... og det er en af de oprindelige funktioner som Rejsekort har bestilt.

At de mangler forstår man, når man hører, at handikaporganisationer krævede de to håndtag på billetmaskinen - pris pr. maskine 250000 kr (er det blevet oplyst).

  • 0
  • 0

Ja, det ville jeg, for så kunne man stikke et passende instillet kort til sine børn så det ikke skal rettes hele tiden...

Men hvorfor bestiller du så ikke bare et sådant hos Rejsekort?

  • 0
  • 0

Hvilket man jo ikke skal, PHK! Man checker ud når rejsen er afsluttet, og man checker ind ved start og omstigninger.

Da jeg fik mit rejsekort var jeg faktisk i tvivl om det selvsamme og rejekort.dk giver ikke meget brugbar hjælp syntes jeg. Jeg ringede til Kundeservice hvor den flinke dame bestemt anbefalede at checke ud hver gang man skifter. Men jeg er helt enig i at Rejsekort ikke er særlig brugervenlig til rejser for flere personer.

Update: Jeg har brugt check ud ved busskifte nogle gange. Det virker umiddelbart fint nok.

  • 0
  • 0

min mærkeligste rejse må være denne: Holbæk St. 09:05 WAMyCardTravelCardHistoryInformativeText2 0,00 kr.

Det var fra holbæk til kbh. Den blev gratis som det ses.. :)

  • 0
  • 0

Man SKAL tjekke ud og ind ved hvert skift. F.eks. hvis man rejser fra gislinge som phk og træder over i et dsb tog i holbæk, så kan dsb's scannere ikke se at man er tjekket korrekt ind og de siger derfor at man SKAL tjekke ud og ind.

  • 0
  • 0

Nej man skal IKKE chekke ud ved hvert skift. Kun ved afslutning af rejsen. http://www.rejsekort.dk/Brug+rejsekort/Che...

Sådan checker du ind ... Hvis du fx skifter fra tog til bus på din rejse eller blot skifter fra en bus til en anden, skal du checke ind med dit rejsekort hver gang.

http://www.rejsekort.dk/da/Kundeservice/~/...

4.7 Skift af transportmiddel undervejs på rejsen Hver gang kunden stiger ind i et tog eller en bus, skal kunden checke ind

4.10 Check ud Kunden skal checke ud på en kortlæser mærket "Check ud", når rejsen afsluttes. Check ud-kortlæsere findes på perroner, i rejsekortautomater og ved bussers udgange

  • 0
  • 0

Nu har jeg haft ringet til Rejsekorts Kundeservice igen. Her siger de nu at man IKKE skal checke ud ved skift af transportmiddel.

Damen i telefonen antydede at nogen muligvis har foreslået at check ud hver gang "for der er jo ikke rejsekort i alle busser endnu". Altså måske en form for "kundeservice", hvis man måtte have glemt at den bus man ville skifte til, ikke er Rejsekort-kompatibel.

  • 0
  • 0

Med de nuværende klippekort kan man f.eks. rejse i 2 timer på et gråt klippekort. De har vi ofte benyttet til korte ture Roskilde - Kbh t/r på 1 klip (typisk noget med en bestemt butik man skal besøge). Kan vi regne med, at det fremover er til dobbelt pris? Eller skal man bare vente med at checke ud til man er hjemme igen? Så er start og slut jo samme sted, hvad så?

  • 0
  • 0

Hvis man checker ind igen (inden for 59minutter) samme sted man checkede ud (samme zone), knyttes turene sammen til en rejse. Hvis man ender samme sted (zone) som man begyndte i, svarende til 1zone, vil tiden være den afgørende faktor. F.eks hvis der er næsten 1:59h fra start (1. check ind) til slut (check ud), svarer det til 6 zoner, hvilket prisen så regnes efter.

Se Bilag 5 i http://www.rejsekort.dk/sitecore/shell/Con...

  • 0
  • 0

Næstved st --> Vangede st eller bare til københavn jeg måtte erfare at med et rejsekort ung koster det på rabat-trin 0 mere at tage turen med kortet end det koster at købe en kontant billet ung. Jeg troede at pointen også skulle være at det bare var lidt billigere end med billetten.

  • 0
  • 0

Det er dyere at rejse med rejsekort i forhold til klipperkort hvis man skal en hurtigt tur til byen og hjem igen, da et klip 2 zoner, 2 timer, i VT kostede 12.5,- 2 timer med rejsekort = 6 zoner = 36,- Det kan derfor bedre betale sig at sørge for at det bliver regnet som 2 rejser, hvilket med rejsekort bliver til 25,-

Det er altså mindst dobbelt så dyrt med rejsekort fremfor klippekort.

  • 0
  • 0

Er der lavet test af hvor megen (ekstra?) tid det tager at få passagerer til at stå af bussen, når de lige skal have kortet ført foran læseren først?

Får det konsekvens for bussernes omløbstider, rejsetid etc??

  • 0
  • 0

1) Ja. et klip med VT kort var 2 timer. (deruover talte tiden fra rejsens start og ikke til rejsens slut) 2) Det er jeg klar over. Derfor jeg skrev "kostede"..

Jens> Jeg tror det vil tage længere tid. Officielt burde det ikke tage et sekund at tjekke ud, men det gør det i praksis. Jeg har flere gange prøvet at tjekke to rejsekort ud efter hinanden og jeg kan ikke gøre det på mindre end 5 sekunder ca. Hvis man også vil se om beløb osv. er korrekt, kan det let tage 10-15 sekunder.

  • 0
  • 0

Kære læsere og debattører

Tak for jeres bidrag til debatten så langt.

Vi havde håbet, at vi ville vælte os i dusinvis af eksempler på korte rejser, der var dyrere end lange og lignende. Sådan er det desværre ikke gået indtil videre, trods jeres anstrengelser.

Foreløbig har redaktionen ikke tilstrækkeligt mange input til at samle i én artikel og forelægge det for trafikselskaberne.

Det kan selvfølgelig komme, men vi kan altså ende med at skuffe jer, fordi vi ikke kan levere, hvad vi håbede på.

Men vi venter naturligvis lidt tid endnu, inden vi opgiver ævred helt.

Hilsen

Magnus Bredsdorff Ingeniøren

  • 0
  • 0

Vi er blevet opmærksomme på, at nogle kunder har oplevet, at deres rejser i praksis har været gratis eller ekstremt billige (som i 10 øre).

Den slags eksempler vil vi naturligvis også gerne have kendskab til, her eller med dokumentation på mbr@ing.dk.

/Magnus Bredsdorff

  • 0
  • 0

min mærkeligste rejse må være denne: Holbæk St. 09:05 WAMyCardTravelCardHistoryInformativeText2 0,00 kr.

Det var fra holbæk til kbh. Den blev gratis som det ses.. :)

Det er jo så heller ikke for en rejse men en informationstransaktion, en opdatering af kortets informationer, f. eks. saldo. Sådanne foretages når kortet er i kontakt med en terminal, når der er ændringer.

  • 0
  • 0

[quote]min mærkeligste rejse må være denne: Holbæk St. 09:05 WAMyCardTravelCardHistoryInformativeText2 0,00 kr.

Det var fra holbæk til kbh. Den blev gratis som det ses.. :)

Det er jo så heller ikke for en rejse men en informationstransaktion, en opdatering af kortets informationer, f. eks. saldo. Sådanne foretages når kortet er i kontakt med en terminal, når der er ændringer.[/quote]

Men rejsen var gratis, da der ikke står andre linier i oversigten for pågældende rejse. Det samme stod også i displayet ved udtjekning.

  • 0
  • 0

Det er altså mindst dobbelt så dyrt med rejsekort fremfor klippekort.

For Roskilde - Kbh er konklusionen omvendt. Med rejsekort får man mindst 1 time ekstra for samme pris. 4 timer for 45,50 kr fra første påstigning til anden afstigning igen (hjemme), hvor man kun fik 2 timer med klippekort, til gengæld bliver der regnet til seneste påstigning. Jeg har bestilt et rejsekort med det samme. Bruger man mindre tid end 4 timer, er det endda billigere end med klippekort.

  • 0
  • 0

Normalt betaler jeg nogenlunde gerne 40 kr fra Birkerød til DR-byen, men i dag skulle jeg afhente barnebarn på Nordhavn, og kørte derfor fra Birkerød til Birkerød - uden at tjekke ind på Nordhavn, som jeg vist bør. Pris: 19 kr! Det er søreme billigt - så jeg var helt flov over at snyde den stærkt tyngede etat. Skulle så aflevere barnet igen her til aften på Christianshavn, og tjekkede dennegang behøring ind der inden hjemrejsen! Pris: 24 kr, Men seancen havde også taget 30 min. længere. På min rejseoversigt figurerer indtjekningen på Chr.havn ikke. Kun Bi-Bi. Jeg er glad for mit rejsekort! Det er godt nok blevet billigt at glemme madpakken og lige drøne hjem efter den.

  • 0
  • 0

Det er ikke kun med rejsekort man har mærkværdige priser. Tager man toget fra Århus til Struer, så kan man enten køre via Langå eller via Herning.

Via Langå: Pris 204 kr.; rejsetid ca. 2:06; ingen togskifte.

Via Herning: Pris 181 kr.; rejsetid 2:38; togskifte i Herning.

Prisforskellen skyldes at man på trods af en halv times mindre rejsetid imellem Århus og Struer via Langå krydser 2 takstzoner mere end ved at køre via Herning.

Når man køber en billet så sælger de automatisk over Langå medmindre man specifikt beder om en billet via Herning. De gør heller aldirg opmærksom på muligheden for at køre over Herning, selv i de tilfælde, hvor det næste tog der afgår er via Herning.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten