Hjælp os: Hvor godt fungerer internettet i DSB’s tog?

59 nye mobilmaster udgør kernen i den opgradering, der nu skal sikre gode internetforbindelser langs de danske togstrækninger. Illustration: DSB/Jens Hasse/Chili

 

Det har i årevis været en udfordring at arbejde eller streame en film fra et DSB-tog på grund af dårlig mobildækning og svage wifi-signaler. Men fra i år er dækningen blevet bedre, da Banedanmark og DSB har afsluttet projektet ‘Internet i tog’.

Det skal sikre, at togturen ikke længere opleves som en lang tur i et faradaybur af en metalkonstruktion med dårlig mobil- og wifi-dækning.

Læs også: Bedre internet til danske togpassagerer udskudt - kun halvdelen af senderne er i drift

Projektet består af tre elementer. For det første er der opsat 59 nye mobilmaster langs de danske jernbanestrækninger. For det andet er der opsat signalforstærkere i alle DSB-tog, ligesom der er installeret en såkaldt multioperatør-løsning, så der altid anvendes netværk med bedst dækning, uanset abonnement.

Ingeniøren har spurgt Banedanmark og DSB, hvilke hastigheder togpassagerne kan forvente på tværs af de danske jernbanestrækninger efter den store opgradering.

Det har hverken Banedanmark eller DSB kunne oplyse, og derfor spørger vi nu jer Ingeniøren-læsere: Hjælp med at tjekke og kortlægge mobildækning og wifi-forbindelsen på de danske jernbanestrækninger.

Læs også: Internet i danske tog drukner i fællesmødernes syltekrukke

Sådan hjælper du os med at kortlægge internet i togene

Skal du rejse med tog i perioden frem til 21. januar, så hjælp med at måle hastighed, ping, jjitter og pakketab. Det kan du gøre med værktøjet Speedtest.net, enten via en browser eller som en app.

Det er langtfra ligetil at måle på kvaliteten af et wifi-netværk eller et mobilt netværk. Der er mange forhold, der spiller ind på den målte hastighed, eksempelvis udstyret der måles på, altså telefonen, computeren eller routeren, serveren der måles op mod.

Ingeniøren har valgt at indsamle hastighedsmålinger med Speedtest.net fra Ookla. Det er den mest anvendte hastighedsmåler. Der er dog også udfordringer forbundet med den målemetode. Eksempelvis validerer Speedtest ikke kapaciteten af de virtuelle servere, som de får stillet til rådighed af private virksomheder til at måle op mod, ligesom den måde Speedtest router trafikken på ikke altid er den mest logiske, og det påvirker også resultatet negativt.

Læs også: Nu sidder der forstærkere, så du har bedre mobildækning i de fleste DSB-tog

Derfor kan vi ikke give et klart resultat, men snarere en indikation af, hvordan netværket fungerer. Ud over at indsamle hastighedsmålinger fra læsere foretager Ingeniøren en række målinger på udvalgte strækninger med netværksværktøjet Flent, The Flexible Network Tester.

Færre master opsat

Da daværende transportminister Hans Chr. Schmidt (V) i 2016 gik i spidsen for at skaffe 100 millioner kroner til forbedre mobildækningen langs jernbanen, var planen at sætte 75 nye master op.

Det tal er siden skrumpet ind til 59 nye mobilmaster, 46 er opsat af Banedanmark, mens mobiloperatørerne har opsat 13. Forklaringen fra Banedanmark er, at det undervejs viste sig, at en del af de planlagte master var overflødige, og så afviste kommuner i nogle tilfælde at give tilladelse til at sætte master op.

Derudover er der installeret signalforstærkere, repeatere, i alle tog. De fordeler signalet indvendigt i togene, så metalkonstruktionen ikke skærmer for signalet. Det skal give bedre mobildækning og bedre wifi-dækning i togene.

Samtidig anvendes en såkaldt multioperatør-løsning til både mobil- og internetdækning, uanset om det er telefonens eget mobilnetværk eller togets wifi, der anvendes. Med løsningen fordeles det stærkeste signal, uanset hvilken operatør du måtte have. Det giver mulighed for at anvende mobilsignaler fra flere mobilnetværk langs banen og skaber bedre mobil- og internetdækning og øget kapacitet i toget, lyder det fra Banedanmark.

Læs også: Internet i tog koster over en halv milliard kroner

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Pendler en 3-4 dage pr uge Vejle-Esbjerg (og tilbage...) med regionaltog, og bruger togets WIFI til arbejde begge veje.

Det er blevet markant mere stabilt og med bedre kapacitet de sidste par år.

Fungerer generelt fint, og oplever sjældent kapacitetsproblemer (men jeg sidder heller ikke og streamer film) . Kan af og til hakke lidt i 15:41-toget fra Esbjerg, indtil flokken af gymnasieelever er stået af i Bramming :-)

Hvis (når) der er problemer er det ret binært, at der slet ikke er wifi til rådighed. Formoder, at det skyldes fejl på installationen i specifikke togsæt.

/Bo

  • 20
  • 0

Min oplevelse er også at hastighed, ping og jitter ikke er det største problem, det er oftere at togets Wifi slet ikke sender, ikke kører DHCP eller ikke tillader login. Så der kan sagtens være Wifi i toget men det kan ikke bruges til noget. Jeg bruger sædvanligvis min mobil som hotspot eller til USB tethering, det virker oftest bedre når bare mobilen ligger i vindueskarmen.

Mvh. Palle.

  • 6
  • 0

Jeg oplever stadig udfald i mobildækningen mellem Roskilde og Lejre, på de første kilometer fra Hovedvejen mod Lejre. Og - kuriøst - midt i Roskilde, når toget passerer bag om Ro's Torv!

  • 4
  • 0

Næ, hvor dejligt med en artikel, der for en gangs skyld ikke er låst bag Plus-muren. Vi "gratister" er åbenbart fine nok, når det er Ingeniøren selv, der har brug for hjælp fra læserne. ;)

Jeg er af og til på tjenesteture med toget fra Sjælland til Fyn eller Jylland og vælger da nogle gange at arbejde i toget på turen. Generelt er min oplevelse med wifi i toget ganske tilfredsstillende, og jeg kan ikke mindes at have været plaget af udfald undervejs.

  • 9
  • 2

Rejser sjælden i tog men har nu haft lange ture (Kbh. - Aalborg) og konstaterede at der var 240V stik til PC og mobil opladning/forsyning i IC3 tog, men kunne ikke se/finde noget 240V stik iIC4 toget.

  • 1
  • 1

Er jeg den eneste som er forvirret over artiklens tekniske beskrivelse ?

WiFi i toget er til at forstå, og at det implicit virker via en trådløs mobilforbindelse.

Men står der ikke her og der noget om mobiltelefon-signalet, som bliver lukket ind i toget og på en operatør-neutral måde ?

Hvor omtales disse to parallelle, men forskellige, systemer ikke adskilt ?

  • 4
  • 0

Oplever generelt ikke problemer med kapacitet, hvis der først er hul igennem. Det sker dog ofte, at der ikke er noget hul på hele turen - går ud fra det må skyldes en fejl på togsættet. Her ud over er der enkelte faste udfald på min pendlerstrækning, men sjældent mere end at man ikke opdager det under streaming, hvor data allerede er i buffer. Men det er selvfølgelig generende, hvis man lige manger en fil, for at kunne arbejde videre. Så må man vente til der igen er hul igennem.

Hastighedstest med Speedtest, giver kun et kort øjebliksbillede, og er ikke sigende for kvaliteten. Man kan have høj båndbredde et sted, og så ikke at få noget data igennem 500 meter senere, så målingen synes at være begrænset brugbar.

  • 1
  • 0

DSB: "Mange har i dag mobilabonnementer med ubegrænset forbrug og har derfor ikke behov for at logge på andre netværk for at spare data, og samtidig er rigtig mange rejser på S-togsnettet så korte, at det bare er lettest at blive på sin egen mobile enhed."

"Under en procent af de omkring 350.000 kunder, som dagligt rejser med S-togene, loggede på S-togenes wifi" (i november 2019).

https://finans.dk/erhverv/ECE11848214/dsb-...

  • 4
  • 0

IC4 har et 240 V stik ved hvert sæde - dvs. to stik mellem hver 2-sædesopstilling. Så vidt jeg husker, skal man i IC3 som regel dele sit stik med sin sidemand, og så er det placeret lidt upraktisk oppe under hattehylden. IC3 er jo designet længe inden mobilen blev rigtig udbredt.

  • 0
  • 0

Synes også det er blevet noget bedre i DSBs tog i de senere år. Arrivas internet virker dog til at være noget mere ustabilit og lavere hastighed (på samme strækning som DSB).

I det hele taget svært at argumentere for at skiftet til Arriva fra DSB ikke var en forringelse: dårligere komfort, dårligere internet og færre strømstrik, selvom pendlerne blev lovet "uændret serviceniveau".

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten