Hjælp ministeren: Stands lastbilchaufførernes snyd med NOx-filtrering

2. februar 2017 kl. 15:1215
Hjælp ministeren: Stands lastbilchaufførernes snyd med NOx-filtrering
Kernen i lastbilernes snyd med NOx-rensning er en såkaldt AdBlue-killer - en kombination af hardware og software, der gør det muligt at køre videre, selv om lastbilens system til NOx-rensning er løbet tør for stoffet AdBlue, der indgår i rensningsprocessen. Her viser et klip fra et program på den tyske tv-station ZDF, hvordan AdBlue-killeren installeres på en lastbil. Illustration: 'Frontal 21', ZDF.
Transportministeren ved ikke, hvordan han kan tjekke lastbiler for snyde-software, der hæmmer den NOx-filtrerende teknologi. Derfor beder vi Ingeniørens læsere komme med forslag til ministeren.
Artiklen er ældre end 30 dage

Der bliver snydt med NOx-filtrerende teknologier på særligt østeuropæiske lastbiler, så de ikke registrerer, at bilerne mangler det NOx-omdannende AdBlue. Det har blandt andet den tyske TV-station ZDF dokumenteret.

Transportminister Ole Birk Olesen indrømmer, at han ikke ved, hvordan vi kan forhindre, at lastbilerne passerer gennem Danmark. Det skete, da han besvarede et spørgsmål i Folketinget 1. februar.

Ingeniøren har før skrevet om problemet med snyd med AdBlue-udstyr. Læs artiklerne her og her.

Der findes udstyr, der kan måle på lastbilerne, om de er udstyret med den såkaldte AdBlue-killer. Men det er ifølge ministeren både vanskeligt, dyrt og tidskrævende.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs også: Østeuropæiske vognmænd i NOx-svindel: Sætter AdBlue-killer i lastbilerne

»Denne form for måling er derfor ikke egnet til syn og vejkontrol, hvor kontrollen helst ikke skal lægge beslag på køretøjet i længere tid,« sagde ministeren i går i folketingssalen.

Han beder derfor nu Færdselsstyrelsen om at tage kontakt til Miljøstyrelsen, så styrelserne sammen kan undersøge, hvad der kan gøres fremadrettet.

Ingeniørens læsere kommer med forslag

Vi vil hellere spørge Ingeniørens kompetente læsere, hvordan man afslører, at der er fusket med lastbilernes miljøfremmende teknologier. Læserne er før kommet med ideer til løsninger på problematikken, for eksempel foreslår Benny Amorsen en amerikansk løsning:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs også: Østeuropæiske lastbiler slår NOx-filtrering fra for at spare penge

‘I USA har man stillet forureningsmålere op ved en del motorvejstilkørsler. Så tager de et billede af nummerpladen, når der er opdaget forurening, og bilen bliver kaldt ind til syn,’ skriver han.

En anden læser er lidt mere konkret i sit forslag:

‘Man kunne vel placere et photo- eller ramanspektrometer i forbindelse med den masseovervågning af nummerplader, man alligevel er i gang med? Så får man en real-time analyse af udstødningen, så man ved, hvem der skal vinkes ind henne på kontrolstationen længere henne. Forurening slår helt sikkert flere ihjel end terrorister,’ skriver Frithiof Jensen.

Christian Hansen mener, at de danske myndigheder bør anskaffe sig mobile NOx-målere og medbringe dem for eksempel ved større kontroller som dem på den fynske motorvej.

Har du et bedre forslag, som vi kan give til ministeren, hører vi meget gerne fra dig i kommentarfeltet nedenfor.

15 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
15
8. februar 2017 kl. 21:16

Sorry, HW Serie nummeret / part nummeret... ;)

14
3. februar 2017 kl. 14:18

Udstyr udvalgte politibiler med en lille mobil NOx sensor (koster 1000 kr eller mindre) og fylder som en stor tændstikæske. Vi kan evt. hjælpe.

12
3. februar 2017 kl. 12:49

Selv hvis det er gratis er der et incitament til at snyde. SCR-system går også en gang imellem i stykker. F-eks koster en NOX sensor nok omkring 3-4000 kr og en indsprøjtningsdyse 5000 kr. Derudover vil fejl i system betyde at motoren kan gå på nødprogram og begrænser effekt og hastighed. Udgiften til adblue er på ca 15 øre pr liter diesel.

11
3. februar 2017 kl. 09:43

Tror det er en simpel test metode... :)

Emulatorens primære opgave er jo at lege at komplet SCR system, men den fjerner også alle DTC fejl der skulle komme til den pågældende styreboks.

Så, tager man stikket ud af f.eks. doseringspumpen eller tankmåleren, så burde bilen straks melde fejl i displayet, enten direkte eller via en diagnose menu som kan udlæses direkte på instrumentbrættet. Melder den ingen fejl, så er der en emulator monteret...

Sværere bliver det med den variant af snyd hvor du via en computer omprogrammere selve ECU'en. Her kan du f.eks. programmere dit "snyd" så bilen slår hele SCR systemet fra så snart bilen overstiger 4 km/t men fungere helt normalt når den holder stille. Men det er den dyrere variant og kræver et lokalt "værksted" besøg eller køb af interface og software. Det er ikke voldsom svært at opdage den slags snyd, fordi tankmålerens niveau ændrer sig til pre defineret niveau så snart den passere den programmerede hastighed (og faktisk ændrer ECU nummer osv sig faktisk også)

10
3. februar 2017 kl. 09:21

De største forurenere identificeres let når man færdes i trafikken - man kunne jo starte der. Og så skal bøderne selvfølgelig være så store at de modsvarer gevinst og risiko for at blive opdaget, samt at kontrollen kan betale sig.

Ned på grænseværdierne kommer man ikke på den måde, til gengæld kan man også spotte de personbiler der slet ikke burde køre rundt.

9
3. februar 2017 kl. 08:36

God ide Søren, læg prisen for Adblue over på diesel, som lastbilen ikke kan undvære. Eneste problem bliver så at få nogen til at distribuere et gratis produkt.

8
3. februar 2017 kl. 08:34

Chaufføren skal jo have hvidt og blå bevis samt køreskiver med. Kan kvitteringer fra tankning af Adblue kræves? Der snydes jo med alt i de utallige rådne brancher Danmark efterhånden har importeret.

7
3. februar 2017 kl. 08:02

Pålæg en straksbøde ved snyd på lastbilerne, på 10-15 % af lastbilen vejledende nypris. Så er jeg ret sikker på at man lader være med at snyde.

5
3. februar 2017 kl. 07:55

Kunne man ikke via obd (hvis det hedder det i lastbiler) sætte en "der er ikke mere adblue" emulator i og så se om bilens systemer reagerer som de skal eller om der sidder noget snyd et sted og overwriter det indput?

Hvis man ved hvorledes at systemet bliver kontrolleret, så er det også muligt at lave således at systemet opføre sig normalt i denne situation. Det er svært at få 'sværgods kontrolørene' til at have samme viden om dette system som de par. hackere der laver snydesoftware til alverdens lastbiler.

Dermed er der grundlag for software i tachographen kan sample data fra AdBlue systemet og dermed se at forbruget af AdBlue svarer til det forventede forbrug.

Ikke nogen dårlig ide.. Tank indholdet over tid burde være en savtaksfunktion, og den kan selvfølgelig emuleres. Men så skal man være heldig for at få indholdet af tanken til at modsvare tachographen på kontroltidspunktet. Problemet er at det tager 10 –15 år inden at halvdelen af lastbil flåden har dette system. Først skal man være enige om at ændre standarderne, derefter skal fabrikanterne have tid til at implementere ændringen, og så skal de eksisterende biler udskiftes.

4
2. februar 2017 kl. 21:27

Læg en ekstra afgift på diesel i hele europa, mod at folk kan tanke adblue gratis i forhold til deres dieselforbrug. Adblue har ingen gunstige effekter på lastbilen, det reducerer kun forureningen markant. Den enkelte chauffør har altså absolut ingen grund til at betale for det. Hvis det alligevel var gratis ville han selvfølgelig tanke det - forudsat at det var strafbart ikke at bruge det.

3
2. februar 2017 kl. 17:23

I første omgang kan man da starte med at måle om der er AdBlue i tanken, er der ikke det, så beslaglægges køretøjet til nærmere undersøgelse. Og ja, jeg ved godt at man så kan "sætte en klemme på slangen" og så snyde på den måde, men så må chaufføren dokumentere at han vitterligt HAR tanket AdBlue svarende til det antal kørte km eller liter diesel han har tanket.

2
2. februar 2017 kl. 16:43

Uden at have indsigt i motorstyringer og dertilhørende software kommer her lige et skud fra hoften. Kunne man ikke via obd (hvis det hedder det i lastbiler) sætte en "der er ikke mere adblue" emulator i og så se om bilens systemer reagerer som de skal eller om der sidder noget snyd et sted og overwriter det indput?

1
2. februar 2017 kl. 15:58

Så vidt jeg kan se specificeres i standarden at der skal være et CAN interface - https://www.iso.org/iso/catalogue_detail.htm?csnumber=57314 . Dermed er der grundlag for software i tachographen kan sample data fra AdBlue systemet og dermed se at forbruget af AdBlue svarer til det forventede forbrug. Det kræver vel bare et krav om ny SW?