Historisk beslutning på plads: Politikere siger god for Femern-tunnel

Historisk beslutning på plads: Politikere siger god for Femern-tunnel

Presseopbuddet til at rapportere om den 'historiske' beslutning var massivt.

Samtlige forligspartier gav fredag grønt lys til, at staten kan forhandle en kontrakt på plads med de entreprenører, der skal bygge en tunnel til Tyskland til 52,6 milliarder kroner.

»Det er i dag, der er den historiske dag. Nu siger vi, at Femern A/S må gå i gang.«

Sådan lød det fra transportminister Hans Chr. Schmidt (V) på det hastigt indkaldte pressemøde, efter at et meget bredt flertal i Folketinget tidligere fredag havde besluttet at give grønt lys til at anlægge verdens længste sænketunnel.

Forud havde været afholdt et kort møde, hvor politikerne var blevet overbevist om, at statens projektselskab, Femern A/S, har snor i omkostningerne til Femern-tunnelen, selv om der endnu ikke er nogen garanti for, hvornår de tyske myndigheder siger god for projektet.

Bred enighed

Fra SF over Socialdemokraterne, Radikale, Konservative og Liberal Alliance til Dansk Folkeparti var der tilfredshed med ministeren og med den aftale, som Femern A/S nu skal forhandle på plads. Den bliver betinget af, at Tyskland udsteder en miljøgodkendelse af tunnelen inden 2019.

»Det, der forpligter den danske stat, er forligskredsen med beslutningen i dag,« understregede Hans Chr. Schmidt.

Formelt skal Femern A/S nu forhandle de endelige vilkår med entreprenørerne på plads. Det skal ske inden maj, hvor den såkaldte vedståelsesfrist udløber. Derefter skal politikerne nikke ja til den endelig aftale - men det betragter de altså selv som en ren formalitet.

Hvilke af konsortierne, der står til at vinde kontrakterne på den 52,6 milliarder kroner dyre kyst-til-kyst-forbindelse, er endnu ikke offentliggjort.

300 mio. kr. for 'frie hænder'

Til gengæld ligger det ifølge ministeren fast, at prisen for at droppe hele projektet i 2019 er beskedne 300 millioner kroner ekstra til entreprenørerne. Der er dog, som Liberal Alliances transportordfører, Villum Christensen, gjorde opmærksom på, allerede brugt 5 milliarder kroner på at forberede tunnelen mellem Lolland og Tyskland.

De 300 millioner kroner dækker, hvad entreprenørerne ifølge Hans Chr. Schmidt skal have, hvis miljøgodkendelsen ikke er i hus medio 2019. Bliver det tilfældet, kan den danske stat enten vælge at lade udbuddet gå om eller forhandle med entreprenøren om yderligere forlængelse.

»Det koster 300 millioner kroner at kunne sige til entreprenørerne, at nu vil vi gerne have frie hænder. Det er den aftale, som Femern kan indgå med entreprenøren,« som Hans Chr. Schmidt udtrykte det på pressemødet.

Prisen for at udskyde projektet

Hvis miljøgodkendelsen derimod er på plads, kan det komme til at koste staten op mod 900 millioner kroner ekstra at udskyde byggeriet til efter 2019, fordi entreprenørerne i det tilfælde vil få dækket de ekstraudgifter, som de har haft i forbindelse med udskydelsen.

I udbudsmaterialet var det nemlig forudsat, at byggeriet kunne starte i år. Modellen bliver så, at entreprenørerne dokumenterer alle ekstraudgifter, som den danske stat derefter vil dække efter regning.

Revisionsfirmaet EY har i en såkaldt kvalitetssikring anslået, at den tyske myndighedsgodkendelse højst sandsynlig først er endelig på plads i 2020. Men politikerne valgte at lytte mere til transportminister Reinhard Meier fra delstaten Slesvig-Holsten, hvis myndigheder behandler sagen, forklarede Hans Chr. Schmidt.

Han har over for udvalget anslået, at hans egen myndighed, LBV Kiel, er færdig med behandlingen af ansøgningen i 2017. Dertil kommer to års retssag, som ventes at få opsættende virkning.

Der er forskel på tyskere og danskere

Både den danske minister og Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, understregede, at Femern A/S' fornemste opgave nu bliver at følge arbejdet hos de tyske myndigheder og senere en domstol i Leipzig.

»Vi bør have dyb respekt for, at vi er to lande. De har deres måde, som de har valgt, og vi har vores måde, som vi har valgt. Jeg oplever, at vores tyske samarbejdspartner gør alt, hvad de kan, for at behandle sagen,« sagde Hans Chr. Schmidt.

Han mener, at 2028 er det mest realistiske åbningsår. Det tager nemlig 8,5 år at anlægge tunnelen, og med en tysk miljøgodkendelse på plads i 2019, kan byggeriet starte i 2020.

Kommentarer (15)

Nu tror jeg på den. Nu skal vi videre.

85% af folketinget står bag, de tror på økonomien og de tror på trafikprognoserne.

Det eneste der nu står i vejen, er tysk miljøgodkendelse og eventuelle retssager. Tyskerne har ingen økonomisk risiko med kyst-kyst-forbindelsens, den påtager Danmark sig. Angela Merkel har nikket ja, både CDU/CSU og SPD står bag, delstaten Slesvig-Holstein har også sagt ja.

Ingen økonomiske hindringer længere.
Ingen politiske hindringer længere.

Der er kun et papir med en byggetilladelse tilbage, og den kommer. Selvfølgelig er det stadig muligt at grave et hul i sandet, lægge en tunnel ned og dække det til igen, indenfor gældende miljølovgivning.

Tillykke!

  • 7
  • 5

Hvad i himlens navn foregår der????

@ Max Kjeldgaard

Vi får så også gevinsten når driftsøkonomien går i plus.

Forbindelsen bygges til at holde i 120 år, men skal være betalt tilbage efter max. 40 år.

Bingo!
80 år som økonomisk malkekø for den danske stat. This is an offer too good to refuse :-)

Vi kender det fra Storebæltsforbindelsen, hvor de danske politikere allerede er begyndt at malke koen, de kunne ikke vente, og har lagt andre projekter ind under finansieringen af Storebæltsforbindelsen.

Forbindelsen vil primært blive brugt af svenskere og tyskere.
Bingo igen!
Valutaindtægt til Danmark :-)

Brugerne af kyst-kyst-forbindelsen (primært svenskere og tyskere) skal også betale 9 mia. kr. for en opgradering af den populære danske pendlerstrækning Nykøbing F-Vordingborg-Næstved-Ringsted.
Bingo igen-igen!
Tyskerne skal selv betale de 20 mia. kroner for landanlæggene frem til vores malkeko :-)

Betalingsanlæg, vedligeholdelsescenter og overvågning lægges i Danmark.
Bingo x4!
Arbejdspladser.

  • 9
  • 6