Historisk Apollo 11-motor bjærget fra Atlanten

Den tidligere grundlægger af Amazon.com og ejer af rumfirmaet Blue Origin, Jeff Bezos, har bjærget dele fra det første trin fra en af de Apollo-V-raketter, som sendte mennesket til Månen i 1960’erne.

Efter mere end 40 år på Atlanterhavets bund, glemt og forsvundet, vendte delene fra to af de fem enorme F-1-raketmotorer tilbage til Kennedy-rumcenteret i Florida i sidste uge.

Firmaet er dog endnu ikke helt klar over, præcis fra hvilken opsendelse de bjærgede motordele stammer.

Jeff Bezos har ledet og finansieret en privat ekspedition, som skulle finde og bjærge de historiske raketmotorer fra Atlanterhavets bund.

Under en tre ugers bjærgningsaktion med skibet Seabed Worker lykkedes det bjærgningsholdet via miniubåde at hente dele fra to af de fem F-1-motorer fra et rakettrin op fra 4.270 meters dybde.

Ved Apollo-V-raketternes opsendelse brændte rakettens første trin med fem F-1-motorer i næsten tre minutter, inden rakettrinnet blev kastet bort.

Herefter faldt det 64 kilometer ned til Atlanterhavets overflade og sank til bunds. Kraften ved sammenstødet med havoverfladen slog trinnet i stykker, før dets forvredne dele sank til bunds.

Billeder, som Blue Origin har frigivet, viser F-1-motorernes forbrændingskammer, turbiner, dyse og dele fra selve rakettens første trin, som de blev fundet på Atlanterhavet bund.

Læs også: Amazon-milliardær finder Apollo 11's motorer

Oprindeligt var F-1-motoren 5,6 meter høj og havde en diameter på 3,7 meter. 13 Saturn-V-raketter blev opsendt med i alt 65 F-1-motorer i løbet af Apollo- og Skylab-programmerne fra 1967 til 1973.

Hver motor havde en trykkraft på 6.672 Kilonewton og vejede 8,1 ton. De brugte flydende ilt og petroleum som brændstof med mere end tre ton i sekundet.

Motordelene vil nu blive restaureret og senere udstillet. Motorerne er stadig Nasas ejendom, men Nasa har sagt, at de vil samarbejde med Jeff Bezos under restaureringen.

De to parter har tidligere aftalt, at de to restaurerede raketmotorer skal udstilles på henholdsvis National Air and Space Museum i Washington, D.C., og på The Museum of Flight i Seattle.

Emner : Nasa
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Når det ikke vides fra hvilken Apollo-opsendelse motoren stammer, så er det vel ikke nogen Apollo 11 motor. Og raketten hedder Saturn V og ikke Apollo V.

  • 4
  • 0

Det er irriterende, når journalisterne ikke laver deres research grundigt nok. På den anden side må det også være frustrerende for en journalist, når hans eller hendes arbejde bliver gjort til genstand for "offentlig" bedømmelse i en tråd som denne. Jeg anbefaler, at vi retter direkte henvendelse til den, der har forfattet artiklen, det er god stil!

  • 0
  • 2

Niels er hverken nedladende eller ondskabsfuld - han remser blot et par klokkeklare fejl op - fejl som en journalist selv burde fange.

  • 2
  • 0

..Jeg forstår ikke helt hvorfor disse efterfølgende kommentarer så tit skal bruges til at lede efter fejl, i det skrevne materiale. ! Fejl, som man så efterfølgende kan påpege i en hoverende og nedladende tone, hvor man hævder sig selv, og sin egen viden, på en måde der er mest passende for to fyldebøtter på et morgenværtshus..!

.. det er da klart, at en journalist ikke kan være nørd på alle områder, og det ganske simpelt vil være en uoverkommelig opgave, at researche ethvert emne til bunds..!

.. Men,, synes nu ikke at Niels Brandts indlæg er specielt kritisk..Har set de indlæg der er meget værre..! Hans er vel nærmere uddybende..! Og lige nettop dette er hvad disse kommentar tråde kunne bruges til..!

Man kunne som fag-nørd bruge tråden og ens udprægede viden, til (i en høfligt) tone at uddybe emnet og dele sin igennem mange årige interesse for emnes opsamlede viden..!

... Lad os få lidt gode manerer på bordet, og opføre os som veluddannede gentlemen, og så dele den viden vi har, på en måde der afspejler vores begejstring for emnet, og vores glæde ved at dele..? (Gælder naturligvis også de ladies der måtte være tilstede! : )

Klaus Lund

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten