Her vil de radikale lægge ny københavnertunnel
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Her vil de radikale lægge ny københavnertunnel

H.C. Andersens Boulevard skal være et nyt grønt område i København. Det mener Radikale Venstre, der vil lave en ny Tunnel City, der skal forbindes til den planlagte havnetunnel. Illustration: Tredje Natur
‘Den Grønne Boulevard’ skal gå fra Bispeengbuen i skellet mellem København og Frederiksberg igennem indre by til Langebro, hvis det står til Radikale Venstre. Illustration: Anders Jørn Jensen

En strækning på fem kilometer mellem Bispeengbuen og Langebro i København skal befries for den tunge trafik og laves om til en grøn kile igennem indre by. Derfor skal H.C. Andersens Boulevard og Åboulevarden graves ned som en ny Tunnel City, der skal forbindes med den planlagte havnetunnel, Østlig Ringvej. Det foreslår Radikale Venstres repræsentanter i Københavns og Frederiksbergs Borgerrepræsentation samt på Christiansborg.

»Nu skal partierne til at lægge arm i Frederiksberg og Københavns Kommune. Og der har vores lokalpolitikere hele Folketingsgruppen i ryggen. Vi vil arbejde for, at Folketinget rydder de forhindringer af vejen, som Folketinget har magt over,« siger formanden for Radikale Venstre, Morten Østergaard, i en pressemeddelelse.

Forslaget kommer, efter at Transport-, Bolig- og Byggeministeriet i onsdags offentliggjorde, at der er afsat to år og 24 millioner kroner til at undersøge mulighederne for en havnetunnel mellem Amager Fælled og Nordhavn. Nu ønsker Radikale Venstre altså, at forslaget om Tunnel City og ‘Den Grønne Boulevard’ indgår i kommissoriet som en af de modeller, Københavns og Frederiksberg Kommune samt ministeriet skal arbejde videre med.

Læs også: Undersøger havnetunnel i to etager

Tunnellen, som vil koste 15 milliarder kroner at bygge, skal betales ved hjælp af brugerbetaling og salg af af de nye byggegrunde på strækningen. Samtidig foreslår partiet, at de to tunneller forbindes med en fælles op- og nedkørsel ved Sjællandsbroen – blandt andet for at skåne Amager Fælled.

Radikale Venstre estimerer, at City Tunnel og Østlig Ringvej vil have en daglig gennemkørsel af 85.000 bilister i 2032.

Ifølge forslaget til den nye Tunnel City skal den forbindes med den planlagte havnetunnel på Amager med en fælles op- og nedkørsel ved Sjællandsbroen. Illustration: Anders Jørn Jensen
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er jo en vanvittigt dyrt projekt, som vil glæde en ganske begrænset andel af Københavns borgere. 3 mio.kr. per meter slår selv metroen.

For et mindre beløb kan vi skifte alle biler i Københavns Kommune til elbiler over ti år ved tilskud. Eller dele gratis cykler ud og vedligeholde dem til alle borgere i Kommunen.

Får vi selvkørende biler om få år vil det formentlig være muligt at skære et spor af vejen og plante nogle træer, så vi alligevel får en light-version af den grønne Boulevard. Bliver de elektriske får vi frisk luft til byen uanset.

  • 9
  • 14

Start med at nedgravet strækningen fra Jarmers Plads til Langebro.
Udfor Tivoli kan man lade forlystelsesparken overtage arealet til at udvide haven. Udfor Glyptoteket kan man lade Ny Carlsberg fondet få plads til skulpturer. Og så betale. Så bliver prisen overkommelig.

  • 8
  • 2

Start med at nedgravet strækningen fra Jarmers Plads til Langebro.
Udfor Tivoli kan man lade forlystelsesparken overtage arealet til at udvide haven. Udfor Glyptoteket kan man lade Ny Carlsberg fondet få plads til skulpturer. Og så betale. Så bliver prisen samlet set overkommelig for kommunen!

  • 2
  • 2

Hvad med at flytte ud af byen, hvis man vil have mere grønt end der pt er i København. Spar de penge. Spar på skatten.
Vi har iøvrigt meget grønt i udkants Danmark og det til en noget lavere pris.
Og når nogle familier så er flyttet ud, så bliver nogle af de ældste eller ringeste huse tomme, hvorved man kan oprette nogle mindre grønne områder for meget meget færre penge.

  • 10
  • 11

... vil tiden vise. Men som jyde hilser jeg projektet velkomment - der er et flottere fremtidsperspektiv i dette, end i alle de andre løsninger. Og så er det tid at tage fat på Århus midtby på samme vis, men pt synes byrådet byudvikling kun betyder højhøjhøjere højhuse.

  • 4
  • 2

Hvis jeg ikke læser kortet (der forbliver i samme størrelse efter klik på (+) ) forkert, så vil man lægge en P-kælder der, hvor metroen ligger (station Rådhuspladsen).
Desuden skal tunnelen under de krydsende metrolinjer og boulevard-banen.

  • 5
  • 0

Hvad nu hvis man i stedet for, at grave ned, lagde et solidt tag over vejen, hvor man så kunne have park, søer, cykelstier, gangstier med videre på, alt andet lige tror jeg det ville være væsentligt billigere end at skulle til i grave igen igen og bremser alt trafik i mange år frem. Man kunne også samle vejbanerne over hinanden i midten, hvorved man så frigiver areal til begge sider.

  • 2
  • 1

Som svar til Tom
Aarhus er vel netop det gode eksempel. Da jeg spillede bold i skolegården på åboulevarden var det en stærkt trafikkeret og støjende firsporetvej til og fra havnen. Nu er der rekreativt og cafeer langs åen.

  • 0
  • 0

Hvis jeg ikke læser kortet (der forbliver i samme størrelse efter klik på (+) ) forkert, så vil man lægge en P-kælder der, hvor metroen ligger (station Rådhuspladsen).
Desuden skal tunnelen under de krydsende metrolinjer og boulevard-banen.

Jeg har været med til at lave visionsoplægget med flere forskellige partnere over et par år. Her kan du se hvordan det kan bores (s. 4):

http://www.ladegaardsaaen.dk/wp-content/up...

Vi har foreslået P-kælder under Rådhuspladsen med direkte gå-adgang til metrostationen, men UDEN mulighed for at køre til overfladen, da det blot vil generere en helvedes trængsel.

Radikales udspil tager nogle af elementerne men ikke det hele. Skriv endelig til mig hvis I har idéer, for der skal nok arbejdes videre på det.

Venlig hilsen,

Anders Jensen

  • 7
  • 0

Kan sådan en motorvej udføres i bare 6 meters dybde med et betonlåg ?
Så generes metroen vist ikke.
Eksisterende S- og fjernbane er en anden sag.

  • 2
  • 0

Det er lidt træls altid at skulle høre på, at vi københavnere jo bare kan flytte ud på landet, blot fordi vi ønsker at få mindre forurening og færre biler i vores by.

Vi siger jo heller ikke til "udkantsdanmark" at de jo bare kan flytte til storbyen, når de klager over, at købmanden, skolen og den kollektive trafik lukker.

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten