Her vil de radikale lægge ny københavnertunnel
En strækning på fem kilometer mellem Bispeengbuen og Langebro i København skal befries for den tunge trafik og laves om til en grøn kile igennem indre by. Derfor skal H.C. Andersens Boulevard og Åboulevarden graves ned som en ny Tunnel City, der skal forbindes med den planlagte havnetunnel, Østlig Ringvej. Det foreslår Radikale Venstres repræsentanter i Københavns og Frederiksbergs Borgerrepræsentation samt på Christiansborg.
»Nu skal partierne til at lægge arm i Frederiksberg og Københavns Kommune. Og der har vores lokalpolitikere hele Folketingsgruppen i ryggen. Vi vil arbejde for, at Folketinget rydder de forhindringer af vejen, som Folketinget har magt over,« siger formanden for Radikale Venstre, Morten Østergaard, i en pressemeddelelse.
Forslaget kommer, efter at Transport-, Bolig- og Byggeministeriet i onsdags offentliggjorde, at der er afsat to år og 24 millioner kroner til at undersøge mulighederne for en havnetunnel mellem Amager Fælled og Nordhavn. Nu ønsker Radikale Venstre altså, at forslaget om Tunnel City og ‘Den Grønne Boulevard’ indgår i kommissoriet som en af de modeller, Københavns og Frederiksberg Kommune samt ministeriet skal arbejde videre med.
Læs også: Undersøger havnetunnel i to etager
Tunnellen, som vil koste 15 milliarder kroner at bygge, skal betales ved hjælp af brugerbetaling og salg af af de nye byggegrunde på strækningen. Samtidig foreslår partiet, at de to tunneller forbindes med en fælles op- og nedkørsel ved Sjællandsbroen – blandt andet for at skåne Amager Fælled.
Radikale Venstre estimerer, at City Tunnel og Østlig Ringvej vil have en daglig gennemkørsel af 85.000 bilister i 2032.
