Her er verdens første helelektriske bugserbåd
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Her er verdens første helelektriske bugserbåd

PLUS.
Den elektriske bugserbåd af typen RSD-E TUG 2513 skal bruges i havnen i Auckland, New Zealand. Den bliver verdens første helelektriske bugserbåd. Illustration: Damen

Havnemyndighederne i Auckland på New Zealand har bestilt en elektrisk bugserbåd med pæletræk på 70 ton. Det skal være verdens første af sin slags.

Den hollandske skibsdesign- og værftsgruppe Damen har udviklet en helelektrisk bugserbåd. Den er specialdesignet og baseret på driftsdata fra en bugserbåd i drift i havnen i Auckland. Havnen har allerede en Damen ASD TUG 2411, som de er meget glade for. Det er operationsprofilen fra denne, som er benyttet

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

til udviklingen af den elektriske RSD-E TUG 2513. Ud fra betegnelsen er det en 25 meter lang og 13 meter bred bugserbåd beregnet til eskorte og havnetjenester. 70 ton pæletræk Den konventionelle RSD 2513 har en maks.-fart på 13 knob og installeret effekt på 4.000 BKW (break kilowatt). For den elektriske version er der ikke oplyst motorkraft eller batteristørrelse, men samme pæletræk,...