Her tager det 4,5 timer at bygge en elbil

Plus11. november 2019 kl. 15:4820
Her tager det 4,5 timer at bygge en elbil
Illustration: Christian Rantorp.
Volkswagen er begyndt at bygge sin første 'rigtige' elbil, ID.3, i delstaten Sachsen. MobilityTech var med, da det forrige mandag gik løs på den østtyske fabrik Zwickau.
Artiklen er ældre end 30 dage

Historiens vingesus blæser med orkanstyrke på Volkswagenwerk Zwickau i den tyske delstat Sachsen, hvor bilproduktion har fundet sted i over 100 år.

Her i Zwickau i den tyske delstat Sachsen er der blevet fremstillet biler af mærket Horch, Audi, Trabant og senest altså Volkswagen, som siden den tyske genforening har produceret nogle af de mest populære folkevogne, såsom Polo, Golf og Passat.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
20 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
20
17. november 2019 kl. 10:14

Din Graf som viser at Tesla 3 sælger mere end 3 gange så meget som BMW 3 serie i USA, bruger du til at underbygge historien om at Tesla er ved at udkonkurre BMW i USA.

Jeg ar det lidt svært med at det hele tiden drejer sig om at der skal konkurreres til den ene part er død som i begrebet "Teslakiller". Som jeg skriver har vi meget at takke Tesla for, hvis ellers deres mission lykkes.

Det som jeg peger på i mit indlæg er at det ser ud til at lykkes. Generelt ser det ud til at salget af fossilbiler flader ud og samtidigt stiger salget at elbiler hurtigt - så hurtigt som det nu kan, når der produceres så få.

Det kan især ses på ventetiderne på at kunne købe en elbil. Efterspørgslen er væsentligt større end hvad der kan produceres - og de gælder vist for alle fabrikanter der forsøger at lave elbiler.

Jeg tror ikke efterspørgslen bliver mindre efterhånden som forbrugerne opdager at alle forudsigelserne om hvor dyre og usikre elbiler er viser sig at være FUD.

Hvad angår hybrider tænker jeg at de er et fænomen der hurtigt er overstået - særlig da levetid udledningen af CO2 ikke er bedre end en diesel bil og at levetidsomkostninger er er højere.

19
16. november 2019 kl. 18:05

Nå, den kommer fra Østtyskland! - Skal den så have blandet olie i benzinen?? (;-). Tak for fin artikel!

18
16. november 2019 kl. 12:23

Der ud over bygger du dine opgørelser på salg fra januar til september. Teslas Model 3 kom først til salg i fuldt omfang i Europa fra april og til kunder der ikke havde reserveret fra juni.</p>
<p>Det vil derfor være relevant at se på salget fra august september og frem for at se på trends/udvikling i salg selv om det er kort tid.

Ok, Så vis du nogle tal fra Europa fra April.

Jeg forstår ikke at du citere fra mit link angående elbilsalg i Califonien. I mit indlæg havde jeg jo taget forbehold for Califonien.

Tesla har indtil nu, gjort et fantatisk job, og skabt nogle eminente biler, men derfor er der ingen grund til at blæse præstationen ud af proportioner.

Din Graf som viser at Tesla 3 sælger mere end 3 gange så meget som BMW 3 serie i USA, bruger du til at underbygge historien om at Tesla er ved at udkonkurre BMW i USA. Men det er jo ingen lunde sandheden, som mit link viser, hvor BMW har øget sit salg i USA med 3,7% i perioden.

Nu har jeg været interesseret i EV i over 5år, og har også fuldt Tesla.

I 2014 til 2017 var Tesla S det store hit, og salg af Tesla S blev sammenstillet med Mercedes E og S og BMW 5 og 7 serie. Teslafans klappede i hænderne over hvordan Tesla åd sig ind på de tyske premium mærker, og forudså død og øjelæggelse for disse mærker. Hvordan er det lige det ser ud i dag? I hverfald i europa er S og X salget kolapset.

Så blev der sat store forhåbninger til Tesla 3, og de er vel blevet indfriet, men sjovt var det nu alligevel , at få måneder efter introduktionen, så begyndte Teslafans allerede at tale om Model Y, som den model der skulle ryste den etablerede bilindustri, og ikke model 3 som ellers var hittet få måneder før.

Tesla S er drevet af induktionsmotorer, hvor f.eks BMW i3 er drevet af de mere effektive permanetmagnetmotorer. Dengang slog Teslafans på at Tesla sørme da ikke brugte sjældne jordarter i deres motorer. Nu med permanentmagnetmotore i Tesla model 3, så er det argument helt forstummet, nu er moteren i M3 åhh så effektiv.

I 2014 var det så vigtigt at Tesla havde sin egen batterifabrik, og de andre bilfabrikker havde et kæmpe handicap fordi de købte deres battericeller.

Idag har det vist sig at Tesla's egen fabrik ikke har kunnet levere varen, og at Tesla også er ude på købers marked for at købe battericeller hos Samsung SDI, LG, og CATL. Samme leverandører som de etablerede bilfabrikker benytter, og hvor de har lagt store ordre ind på batterileverance.

For en Teslafan, er den eneste rigtige måde at elektrificere bilparken på, "the Tesla way", og for en Teslafan, er det kun Tesla der har den rigtige opskrift på en elbil. Andre måder bliver nedgjort eller set på som en fordækt måde at støtte olieindutrienen.

Derfor tæller en PHEV heller ikke rigtig for en Teslafan.

Tesla er den største spiller inden for elbiler, men dette marked tæller idag kun ca 2% af bilmarkedet Det skal nok ændre sig i fremtiden, men mens Tesla kun har elbilen at spille på, har de etablerede bilfabrikker hele paletten.

VW mener nu at tiden er kommet for at satse på elbiler, og det skal nok få sat skub i de andre. Mig bekendt har Tesla meget lidt at gøre med den beslutning.

17
14. november 2019 kl. 22:11

Og jeg tænker at det er Tesla BS

Jeg citerer lige fra en af de artikler du henviser til:

"The Tesla Model 3 is closing in on the German Big 3, with the Audi A4 being the weakest link of them, so it wouldn't be surprising to see it fall behind the Californian in one of the upcoming high tides."

Der ud over bygger du dine opgørelser på salg fra januar til september. Teslas Model 3 kom først til salg i fuldt omfang i Europa fra april og til kunder der ikke havde reserveret fra juni.

Det vil derfor være relevant at se på salget fra august september og frem for at se på trends/udvikling i salg selv om det er kort tid.

16
14. november 2019 kl. 09:04

Tak for en god og udbytterig artikel. Men jeg undrer mig over at det nogen gange skal indhylles i så meget støj: "Statorerne til den elektriske drivlinje, den ikke roterende eller statiske del af en elektrisk maskine, bliver eksempelvis produceret i Salzgitter, sammen med rotorerne," Kunne du ikke bare skrive "elmotoren produceres i Saltzgitter"?

15
13. november 2019 kl. 23:19

Jeg tænker nu at denne graf siger noget om den impact Tesla har haft med Model 3.

Og jeg tænker at det er Tesla BShttps://www.marklines.com/en/statistics/flash_sales/salesfig_usa_2019

BMW har øget salget i USA med 3,7% i Jan-Okt. 2019 i forhold til samme periode 2018 BMW har i Perioden Jan- Okt 2019 solgt knap 259.000 biler i US hvor Tesla har solgt godt 139.000 biler.

Tesla US bliver fortrinsvis solgt i Califonien hvor de også bliver produceret. Califonien er verdens 5 største økonmi , næsten på størrelse med Tyskland, og tillige har Californien en lang historie for lav emmissions regelment for at begrænse bilers skadelige udledninger. Derfor får elbiler også en klækkkelig rabat i Califonien, som de også gør stort set alle andre steder.

Hvordan ser salgstallene så ud i Tyskland.

Tager man EV så ser det sådan ud.https://ev-sales.blogspot.com/2019/10/germany-september-2019.html

Tesla 3 har solgt 7678 stk. fra Jan til Sep. Den 6år gamle BMW i3 har solgt 7345 stk og tager man BMW PHEV med har BMW solgt 15298 i perioden. I Tyskland solgte BMW knap 163.000 biler i første halvår 2019 Vw Gruppen solgte over 830.000 biler i første halvår 2019.

https://www.best-selling-cars.com/germany/2019-half-year-germany-best-selling-car-brands-and-models/

Markedet elbiler og PHEV vil stige volsomt i EU i de kommende år, og selvfølgelig får Tesla en bid af kagen, men konkurrencen bliver også meget hårdere. Bare se hvordan salget af Tesla S og X er kolapset i Europa, sikkert mest på grund af Model 3, men også fordi der er kommet eurpæiske alternertiver som Audi's E-tron, og Jaguar E-pace som sælger fornuftigt. Når Tesla Y kommer på markedet, kommer det til at gå hårdt ud over Model 3, for det er de samme (få) købere der er til Tesla i europa. Det er trods alt ikke et kæmpe marked i EU for biler der koster på den forkerte side af 50.000€.

Måske en Tesla fabrik i Tyskland kan hjælpe lidt på salget i Tysland, men franskmændene vil nok stadig foretrække franske biler og så fremdeles.

De europæiske bilfabrikker har den kæmpe fordel, at de får et meget bedre hjemme marked i EU end Tesla får i US. EU's krav til 95g(co2)/km får her en kæmpe betydning.

14
13. november 2019 kl. 20:58

Det kan godt være at BMW USA, har frygtet Tesla 's succes, men det er vist også det.
Ellers så lure bilproducenterne på hinanden, og ikke på Tesla.

Jeg tænker nu at denne graf siger noget om den impact Tesla har haft med Model 3.Tesla-Model-3-vs-Luxury-Car-Sales-Q2-2019.png

I denne artikel kan du også skrue frem og tilbage i tid. Bemærk, at der hvor salget af Model 3 for alvor tager fart, falder salget af BMW, Audi, Mercedes, Lexus m.fl. med 20 -50% : [https://cleantechnica.com/2019/10/07/tesla-model-3-24-of-small-midsize-luxury-car-sales-in-usa/]

Bemærk specielt at det er kun én model fra Tesla der bevirker et fald i alle disse fabrikanters modeller i det segment der på amerikansk hedder "small luxury sedan". Så samtidigt med at Model 3 stiger falder salget af fx. Audi a3, a4, a5 og a6.

Når VW har ved udgangen af 2020 efter planen har har produceret ca. 50.000 ID:3'er har Tesla lanceret og forventligt produceret 100.000 Model Y i samme prisklasse. I tillæg har tesla en ved årsskiftet eller kort derefter en producerende fabrik i Europa - GF4.

Hvis Toyota, Mercedes, BMW, PSA og VAG m. fl. ikke kan mærke betydningen af dette , må det være fordi de er helt bedøvede i deres dieseltåger :-)

13
13. november 2019 kl. 19:10

Ja Tesla er en lille bilfabrik men med meget stor impact. Telas mål her hele tiden været at skubbe de traditionelle bilproducenter væk fra fossile brændsler gennem eget eksempel.</p>
<p>Vi skylder Tesla en stor tak for at det nu er ved at ske. Væk med forældet motorteknologi, helbredsskadelige udstødningsgasser og unødvendigt olieforbrug og CO2 produktion.

Tesla er en stor spiller på elbilsmarkedet, men de kan ikke tages for indtægt for at elbilens kommende succes.

Tak du hellere de forskellige regeringer rundt om i verdenen, for diverse tilskud og afgiftlettelser til elbilen. Tak især den kinesiske regering og EU for at stille krav til bilproducenterne.

Det kan godt være at BMW USA, har frygtet Tesla 's succes, men det er vist også det. Ellers så lure bilproducenterne på hinanden, og ikke på Tesla.

Nu har VW spillet bolden op i Europa og i Kina, hvor der stilles krav fra offentlig hold, og alle de andre europæiske spiller er også igang. Det skal nok sætte lidt fut i sagerne, og i det spil er Tesla blot en producent blandt alle de andre.

NB. Teslakiller er et udtryk der er meget populær i Teslakredse, men det er yderst sjældent ,hvis overhovedet, brugt af de traditionelle bilproducenter Udtrykket indikere at Tesla er en vigtig spiller for de andre producenter, men Tesla er nul og nix.

12
13. november 2019 kl. 16:37

Hvis man med omkring 750.000 enheder på vejene og mere end 8 mia. kørte kilometer i databasen er en niche producent så har du da ret... Mon ikke artiklen tænker det i relation til forbrændingsmotor producenterne... Personligt synes jeg at alle Tesla Killerne skulle se at få nogle kilometer på kontoen så de kan få hentet nogle lærepenge på det at lave el-biler. Pt. er det vist alle de 'gamle' producenter der er niche producenter i el-bils segmentet.

10
12. november 2019 kl. 23:37

Det betyder der de kommende år fortsat vil være et marked for Tesla selv i Tyskland.

Elon Musk har for kort tid siden offentliggjort at GF4 vil blive placeret nær Berlin.

"Elon Musk announces GF4 will be in Berlin, Germany!" https://youtu.be/i0SRmPoD8tQ

Som Der bliver sagt ved udnævnelsen af M3, så fik de det højeste antal point af alle biler, ikke kun i deres klasse, men af alle de forskellige klasser. Hele uddelingen af det gyldne rat kan ses her.

"Die Verleihung des Goldenen Lenkrads 2019: Das sind die besten Autos des Jahres!" https://youtu.be/O8iEEVbhkR0

Jeg må indrømme at jeg ikke har set hele udsendelsen, men lige inden Tesla indlægget, var den tyske trafikminister der, hvor han talte om blandt andet den rene diesel og andre alternative brændstoffer. Sjovt så bange tyske politikere er for rene batteri elektriske biler, men de er virkelig bange den rene elbil, men alle alternativer vil selvfølgelig også koste mere samtidig med at at de giver en større beskæftigelse.

9
12. november 2019 kl. 20:40

Om Tesla når at blive en stor bilproducent inden de andre indhenter deres teknologiske forspring bliver svært at sige. Lige så svært som at forudse om nogle af den gamle når at overleve i den tid de skal omstille sig til at lave elbiler.

Tesla har den store fordel, at de har aldrig haft den "motordivision" som GM og alle de andre bilproducenter nu skal skille sig af med.

UAWH/GM strejken i Detroit var en direkte følge af GM's elbilsplaner og at der er en størrelsesorden færre stumper i en elbil end i en bezinøse og hvis det bliver modellen for hvordan det skal foregå...

8
12. november 2019 kl. 19:17

Jeg bemærker at det nemt drejer sig om at måle en enkelt bil model op mod Tesla og vise hvor risikabelt Teslas liv som bilproducent er. Indtil videre vil VW lave lige så mange elbiler om året som Tesla producerede i 2013 og det uden at have egen produktion af celler. Jeg tror VWs skalering bliver svær og at de ikke kan udfylde efterspørgslen. Det betyder der de kommende år fortsat vil være et marked for Tesla selv i Tyskland.

Ja Tesla er en lille bilfabrik men med meget stor impact. Telas mål her hele tiden været at skubbe de traditionelle bilproducenter væk fra fossile brændsler gennem eget eksempel.

Vi skylder Tesla en stor tak for at det nu er ved at ske. Væk med forældet motorteknologi, helbredsskadelige udstødningsgasser og unødvendigt olieforbrug og CO2 produktion.

Hvis vi ser på hvem der er de store indenfor elbil produktion så er det Tesla, Renault og Nissan. VW, PSA,Hyundai og Kia er i dag der, hvor Tesla var for 6 år siden. BMW (har stået stille siden I3), Fiat, Ford og GM er endnu længere bagud.

Om Tesla når at blive en stor bilproducent inden de andre indhenter deres teknologiske forspring bliver svært at sige. Lige så svært som at forudse om nogle af den gamle når at overleve i den tid de skal omstille sig til at lave elbiler.

For de store gamle er det at forrente det gamle produktionsapparatur samtidigt med at man omstillet til elbiler den store udfordring. Jeg synes at bemærke deres desparation i den stigende mængde annoncer for gammeldags fossilbrændere. Der skal sælges ud inden der skal straksafskrives til 0 kr på produktionsapparaturet

Jeg har mest ondt af de stakkels købere der skal bære en meget hurtig afskrivning af værdien på den nys indkøbte bil.

Personligt tror jeg der er så meget drive i Tesla at de kan fastholde deres teknologiske forspring, samt at der ryger en eller to af de gamle i denne omstilling.

6
11. november 2019 kl. 22:54

"Men hvor Tesla er og bliver en nicheproducent, i hvert fald indtil videre..." Giver den sætning egentlig mening?

4
11. november 2019 kl. 20:08

"Tesla er og bliver en nicheproducent" - Tesla har vækst, i modsætning til mange andre. De producerede næsten 100.000 biler i seneste kvartal. Inden for de næste uger åbner de en fabrik i Kina. Planen er at få en fabrik i Europa inden for de næste 2 år. Fremskrivninger siger en million biler om året inden for 5 år.

Tesla bør ikke undervurderes. Det er trods alt deres skyld at VW laver elbilerne nu.

3
11. november 2019 kl. 19:35

Hvad Teslas potentiale angår, så er det naturligvis ikke til at sige med sikkerhed, men nicheproducent er ikke grebet ud af den blå luft. Læs eventuelt denne artikel: <a href="https://www.marketwatch.com/story/tesla-mo..">https://www.marketwatch.c…;. Men nu har analytikerne jo ofte undervurderet Tesla, så det skal man efterhånden passe på med, det medgiver jeg :-)

Der er mange forskellige øjne på Tesla og de er da helt sikkert blandt de mindste bilproducenter. Men de bygger trods alt flere biler en Porsche, Ferrari, Lamborghini, Bentley og de andre niche producenter jeg kan komme i tanke om. Til sammen altså ? Studsede især over det pga denne udtalelse fra VW CEO

[Quote]"Tesla is not niche," Diess said in Wolfsburg, Germany, where VW is based. "The Model 3 is a large-series model and they are one of the biggest manufacturers of electric-car batteries."

"We have a lot of respect for Tesla," Diess continued. "It's a competitor we take very seriously."[/qoute]

https://www.autonews.com/retail/tesla-not-niche-automaker-anymore-vw-ceo-says

2
Redaktør -
11. november 2019 kl. 17:49
Redaktør

Hej Thomas,

Tak for din kommentar. Benzinmonster var tænkt som en spøgefuld betegnelse for en bil, der som Lamborghini'en kører 5-7 km/l.

Hvad Teslas potentiale angår, så er det naturligvis ikke til at sige med sikkerhed, men nicheproducent er ikke grebet ud af den blå luft. Læs eventuelt denne artikel: https://www.marketwatch.com/story/tesla-more-likely-to-end-up-a-niche-car-maker-analysts-say-2019-05-30 Men nu har analytikerne jo ofte undervurderet Tesla, så det skal man efterhånden passe på med, det medgiver jeg :-)

Vh Christian

1
11. november 2019 kl. 17:29

hvor der selv efter den elektriske transformation stadig skal produceres karrosserier til benzinmonstre fra Bentley og Lamborghini.</p>
<p>Konkurrencen har desuden fået et nyt ansigt i form af amerikanske Tesla, som allerede har vist vejen med delvist selvkørende 'iPhones på fire hjul' med eget ladenetværk og en dedikeret, voksende fanskare.</p>
<p>Men hvor Tesla er og bliver en nicheproducent, i hvert fald indtil videre, skal Volkswagen forsøge at få en bil ud i butikkerne, som appellerer til 'millioner af kunder, ikke millionærer', som VW selv formulerer det med slet skjult reference til Silicon Valley-selskabet Teslas biler, der primært har henvendt sig til købere med de højere indkomster.

ICE biler monstre og Tesla en niche producent der producerer biler til millionærer. Det er sikkert hvad VW gerne vil have skrevet, men helt ærligt?! Sidst jeg checkede kostede en id3 det samme som en Tesla 3.

Bilproduktion er interessant og de store producenter er edermame gode til det. Jeg har for nyligt besøgt en Audifabrik, hvor bilerne tog omkring 48 timer at producere med 15% automatiseringsgrad på montagelinien og 750biler i døgnet. Mon ikke målet for id3 efter 30-40% reduktion er omkring de 30timer.