Her er den selvflyvende jetmotorcykel – eller er den?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Her er den selvflyvende jetmotorcykel – eller er den?

Illustration: Jetpack Aviation

Selvstyrende jetmotorcykel med så stabil en computerstyring, at det ikke engang kræver en pilotlicens at flyve den. Desuden skal den også være selvstyrende. Det lyder for godt til at være sandt – og det er det måske også.

Virksomheden Jetpack Aviation har tidligere gjort sig bemærket ved at bygge en jetpack med to motorer og flyve rundt om Frihedsgudinden. Siden har virksomheden ifølge eget regnskab solgt en enkelt jetpack. Nu lancerer virksomheden så en endnu mere futuristisk transportform.

Den jetdrevne motorcykel »THE SPEEDER« er som taget ud af film som The Island og Judge Dredd – kort sagt en flyvende motorcykel. Desuden skal den ikke bare kunne transportere piloten, men den skal også tillade en ubemandet Speeder at lette, lande og følge efter det bemandede fartøj.

Ifølge virksomheden er den oprindeligt udviklet til militært brug, men nu er virksomheden begyndt at tage imod ordrer fra private. En pre-order til den nette sum af 10.000 amerikanske dollars og en fuld pris på 380.000 dollars ved levering. Ifølge Borris Jarry, operations manager for Jetpack Aviation, vil første levering være til militæret i 2022.

Drone teknologi > træning

Ifølge virksomhedens pressemateriale vil det nye fartøj delvist fungere som de mere kendte droner i et quad setup – men med jetmotorer i stedet for propeller. Under pilotens brystkasse er fem jetmotorer placeret, omtrent som øjnene på en terning ved en fem’er.

Ved hjælp af computerstyring skal de selv udligne deres løft og sikre fartøjets balance. Dermed bliver der ikke tale om et balancenummer i skyhøjde.

»Da den er fuldt stabiliseret, vil minimal træning være påkrævet,« skriver virksomheden.

De uddyber, at den minimale træning, som dog er nødvendig, vil blive tilbudt af Jetpack Aviation eller en autoriseret partner. Dette gælder dog kun for den ultralette version, som også er omfattet af begrænsninger som en tank på under 19 liter og en tophastighed på omkring 100 km/t.

Den »eksperimentelle version« er uden brændstof- og fartbegrænsninger, men til gengæld vil kræve en pilotlicens. Desuden skal man indgå i virksomhedens udviklingsprogram for på den måde at omgå FAA regler omkring eksperimentelle luftfartøjer.

Men ikke bare en drone

Der er en del specifikationer på det nye fartøj. Eksempelvis skal det kunne sætte en fart på 240 kilometer i timen, holde sig i luften mellem 10 og 22 minutter samt nå en flyvehøjde på omtrent 4,5 kilometer. Fartøjet skal drives af Jet A eller JetA1 brændstof, det samme som bruges i alverdens rutefly.

Ifølge Borris Jarry, operations manager for Jetpack Aviation, er man igang med at teste en prototype i skala 1:3. Ifølge ham har virksomheden tidligere lavet en octo-kopter, en drone med otte retningsbestemte propeller, men det er en betydeligt anderledes proces at lave Speederen.

»Speeder motor-konfigurationen er meget anderledes end noget drone set-up, idet motorerne er samlet i midten. Vi har erfaringer med traditionelle, elektriske droner men det her vil blive nyt flyvesystem og stabiliserings teknologi, som vi bliver nødt til at udvikle,« skriver han i et svar til Ingeniøren

Føreløse fly?

Speederen skal ifølge Jetpack Aviation også kunne agere som føreløst fly. Dermed skal en ubemandet Speeder kunne lette, lande og følge en speeder med pilot. Men Jetpack Aviation har tilsyneladende ikke den store erfaring med føreløse fly.

Ifølge Borris Jarry begrænser deres erfaringer sig til, at virksomheden tidligere har lavet en octo-kopter, en drone med otte propeller. Desuden har man endnu ikke truffet beslutning om, hvilken teknologi man skal bruge til den selvflyvende Speeders optik eller styring.

Ifølge det amerikanske virksomhedsregister under Securities and Exchange Commission, er det seneste regnskab kommet i 2017. Der er ifølge det gamle regnskab ikke andre ansatte end ejeren, men siden er de ifølge Borris Jarry blevet flere medarbejdere, og er nu fire ingeniører som arbejder Speeder-projektet.

Generelt er det ikke fordi Jetpack Aviation har fået meget på markedet, men ifølge regnskabet har de dog haft held til at sælge et eller andet for næsten 5.000 dollars i 2016 – formodentligt den ene solgte jetpack. Virksomheden har tidligere forsøgt at få et elektrisk VTOL fartøj på vingerne, lanceret som en flyvende bil, men ifølge Borris Jarry kom man ikke videre end at man fik bygget en prototype.

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg fik bare nogle indre billeder af flyvende motorcykler i karambolage med dem.
Videoen viser jo bl.a. lavtflyvning i kuperet terræn.

  • 0
  • 0