Det her må du aldrig sige til en stresset kollega

Stress har efterhånden udviklet sig til en folkesygdom, og ifølge Stressforeningen, en privat humanitær nonprofit interesseorganisation, har 35.000 danskere dagligt meldt sig syge med stress.

Det er hårdt for den enkelte stressramte, men også for virksomhederne. Tal fra Statens Institut for Folkesundhed viser for eksempel, at det koster op mod fire millioner kroner at have en langtidssygemeldt leder i 50.000-kroners lønklassen.

Føler du dig stresset? Find dit nye job her

Stress kan ofte spottes i nogen tid op til en sygemelding, og de fleste gode kolleger vil gerne hjælpe de medarbejdere, der begynder at udvise symptomer på stress, det vil sige smiler mindre og yder mindre end normalt, virker uengagerede og humørsyge og derfor pludselig kan blive meget vrede eller kede af det. Men de færreste af os er jo stresslæger, så hvis du ikke ved, hvad der kan gavne en stressramt kollega, kan dine velmente og opmuntrende bemærkninger have den stik modsatte effekt og ende med at forværre hele forløbet.

Den amerikanske lektor i Public Policy fra the Harvard Kennedy School Holly Weeks har opstillet en liste på fem ting, man skal lade være med at sige, når man taler til en kollega, der synes ramt af stress.

  • Drop klicheeerne og plathederne - Der er endnu ingen stressramt, der har fået det bedre af at høre sætninger som "Når det bliver hårdt, så fortsætter de hårde" eller "Det er bare at gøre det". Tværtimod øger det den stressramtes tilbøjelighed til depression, fordi det lyder så tomt. Husk, at din kollega er ikke hverken doven eller uengageret, men ramt af stress.

  • Undgå at tale om dig selv - Du kan virkelig få din kollega til at få det dårligt, hvis du taler meget om dig selv. Ethvert forsøg på at inspirere den stressramte med en buket af ankedoter fra dit eget liv er dybt skadeligt. Er man presset af stress, er det på ingen måde motiverende at høre om dengang, du klarede at have travlt lige op til en deadline.

  • Ingen bagatelisering - Hvis du forsøger at opmuntre din stressede kollega med sætninger som "Det er ikke så slemt, som det ser ud", "Det skal du ikke bekymre dig om" og "Jeg tror, at du overdriver problemet", vil du i stedet få kollegaen til at føle sig endnu mere utilstrækkelig og som en fiasko.

  • Drop moralerne - En 'hvad kan du så lære af dèt'-tilgang har ingen berettigelse overhovedet over for en kollega, der er i en tidlig fase af stress. Sig aldrig "Hvis du bare havde planlagt bedre i tide" eller " Du skulle have bedt om hjælp". Løftede pegefingre hjælper ikke din kollega.

  • Bliv ikke for medlidende - Det er o.k. at vise din kollega, at du synes, at det er synd for ham eller hende, at de har en hård periode, men lad være med at dyrke din medfølelse. Drop hundeøjnene og den overdrevne hjælpsomhed, for det medvirker ikke til at bringe din kollega ud af stressfølelsen. Tværtimod.

Dette skal du sige i stedet

Ovenstående liste betyder ikke, at du ikke kan støtte din kollega i at komme lettere gennem sin stress. Holly Weeks angiver fire måder at omgås en stressramt på, som kan vise sig gavnlig for vedkommende.

  • Spørg åbent - og vent - Ønsker du at støtte din stressede kollega, kan du med fordel stille åbne spørgsmål om, hvordan du bedst kan gøre det. Spørg for eksempel "Hvad kunne hjælpe dig lige nu?". Og hold så din mund i mindst 15 sekunder, mens du venter på svaret - det vil sige cirka lige så lang tid, som det tager at synge "I dag er det Mettes fødselsdag". Dermed anerkender du, at de sandsynligvis ikke kan tænke hverken klart eller hurtigt, men tillader dem tværtimod at reflektere over, om der faktisk er noget, der kan hjælpe dem.

  • Kom med virkelige opmuntringer - Du kan vise din støtte ved at fortælle din stressramte kollega, at du tror på ham eller hende. Sig "Det skal nok gå. Jeg husker, hvordan du ..." og kom så med tidligere eksempler fra jeres arbejde, hvor din kollega har gjort et godt stykke arbejde. Det gavner stressramte at få præsenteret et billede af dem selv, hvor de lykkes med noget. Selv om det måske kun er for en kort periode, så er gode minder med til at tænde lidt lys i mørket.

  • Tilbyd at gå en tur - Moderat fysisk aktivitet som en gåtur er god terapi for stressramte, og derfor er det godt at hive din kollega væk fra kontorstolen for et øjeblik og ud i den friske luft. Tilbyd at gå en tur med dem lige nu i de omkringliggende omgivelser.

  • Præsentér dem for et paradoks - Rent psykologisk begrænser stress evnen til at se muligheder. Præsenter din kollega for nogle alternativer uden - og det er vigtigt - at afvise vedkommendes følelser. Sig for eksempel "Du har det skidt, men du kan godt have det skidt og alligevel gøre et arbejde ved siden af" - for eksempel skrive en mail til en kunde eller forberede et oplæg til et møde". Dermed bringer du den stressramte kollega tilbage mod en mere normal tilværelse, hvor vi alle dagligt gør et stykke arbejde på trods af, hvordan vi føler. Og du gør det uden at negligere vedkommendes triste sind.

Den gode nyhed ifølge Holly Weeks er, at når du træner din evne til at omgås stressramte på en konstruktiv og hjælpsom måde, kan du bruge samme metode til at håndtere din egen situation, hvis du selv skulle føle dig stresset på et tidspunkt. Simpelthen ved på et tidligt tidspunkt af din begyndende stress at minde dig selv om, at du kan bearbejde din tilstand ved at fokusere på måder at håndtere din vanskelige situation på i stedet for at koncentrere dig om, hvad du føler.