Her er hybridlastbilen, der kan sikre strømforsyningen
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Her er hybridlastbilen, der kan sikre strømforsyningen

Ved strømsvigt - om de er planlagte eller ej - kan diverse nødstrømsaggregater tages i brug for at sikre, at kunderne fortsat kan få leveret strøm.

Et af disse aggregater er udviklet af amerikanske Pacific Gas and Electric Company (PG&E) i samarbejde med Efficient Drivetrains Incorporated (EDI): ladehybridlastbiler, som kan forsyne strømnettet.

Lastbilen skulle være det første eksempel på en løsning af denne art og kan potentielt føre til en fundamental ændring af, hvordan netselskaberne håndterer strømsvigt.

Hybridlastbilen, der ved almindelig kørsel har en rækkevidde på 80 km, skal ikke bare nedbringe PG&E’s CO2-udledning - den kan også levere op til 160 kilowatt; tilstrækkeligt til at forsyne 125 husholdninger med strøm fra et batteri.

Kan fragte materialer og levere nødstrøm

Dette er ikke det første eksempel på en sådan løsning. PG&E har tidligere gjort brug af mindre lastbiler, der kunne forsyne nettet med strøm, men hybridlastbilen er første eksempel på en så stor lastbil, der også kan bruges til at fragte for eksempel transformerstationer og andet materiale.

De store lastbiler kan ifølge PG&E levere 25 pct. mere effekt end de gamle hybridlastbiler.

PG&E oplyser, at de gamle lastbiler blandt andet har været brugt ved en skovbrand, hvor folk blev evakueret til en kirke. Da strømmen røg, blev forsyningen til kirken genoprettet ved hjælp af en sådan bil.

I den aktuelle situation stod lastbilen parkeret ved kirken i to dage og forsynede bygningen med al den elektricitet, der var behov for, indtil et nødanlæg kunne fragtes til området.

Kan gøre arbejdet, uden at kunderne mister elektriciteten

Hybridmotoren og Power2E AC Power Export, som forsyningssystemet hedder, er udviklet af EDI. Alt er installeret i ombyggede Peterbilt-lastbiler.

Det amerikanske firma har leveret Power2E til flere forskellige instanser, der bruger systemet som nødstrømsløsning og til at levere elektricitet til byggepladser i områder, hvor tomgang ikke er tilladt. Systemet kan også bruges til såkaldte ‘hot swap’-operationer, hvor bilerne synkroniseres med strømnettet og kobles til, før strømmen fra nettet afkobles. Dermed oplever kunderne ikke afbrydelser i strømforsyningen.

Anvendelse af batterier i elbiler og hybrider som strømforsyning er ikke en ny idé. Såkaldte V2G-projekter, hvor køretøjer kan forsyne en husholdning med elektricitet, er testet af blandt andet Nissan. På sigt kan sådanne løsninger bidrage til at udjævne energispidslastninger i elnettet.

Artiklen har været bragt i TU.no og bringes her efter aftale med Teknisk Ukebrev. Tips og korrekturforslag til denne artikel eller oversættelsen modtages gerne på redaktion@ing.dk.

Hvor meget energi? Det er ret væsentligt at vide om de 125 husstande har strøm i 1 time, 2 timer eller 2 dage.

Et mobilt kraftværk med en dieselgenerator er alt andet lige mere alsidig, da det kan levere mere effekt og samtidig også har en tank du bare kan fylde op. Til forskel fra tomme batterier, der tager lang tid at genoplade.

  • 10
  • 1