Her er hybridlastbilen, der kan sikre strømforsyningen

Denne hybridlastbil kan forsyne op til 125 husholdninger med elektricitet ved strømsvigt. Illustration: PG&E

Ved strømsvigt - om de er planlagte eller ej - kan diverse nødstrømsaggregater tages i brug for at sikre, at kunderne fortsat kan få leveret strøm.

Et af disse aggregater er udviklet af amerikanske Pacific Gas and Electric Company (PG&E) i samarbejde med Efficient Drivetrains Incorporated (EDI): ladehybridlastbiler, som kan forsyne strømnettet.

Lastbilen skulle være det første eksempel på en løsning af denne art og kan potentielt føre til en fundamental ændring af, hvordan netselskaberne håndterer strømsvigt.

Hybridlastbilen, der ved almindelig kørsel har en rækkevidde på 80 km, skal ikke bare nedbringe PG&E’s CO2-udledning - den kan også levere op til 160 kilowatt; tilstrækkeligt til at forsyne 125 husholdninger med strøm fra et batteri.

Kan fragte materialer og levere nødstrøm

Dette er ikke det første eksempel på en sådan løsning. PG&E har tidligere gjort brug af mindre lastbiler, der kunne forsyne nettet med strøm, men hybridlastbilen er første eksempel på en så stor lastbil, der også kan bruges til at fragte for eksempel transformerstationer og andet materiale.

De store lastbiler kan ifølge PG&E levere 25 pct. mere effekt end de gamle hybridlastbiler.

PG&E oplyser, at de gamle lastbiler blandt andet har været brugt ved en skovbrand, hvor folk blev evakueret til en kirke. Da strømmen røg, blev forsyningen til kirken genoprettet ved hjælp af en sådan bil.

I den aktuelle situation stod lastbilen parkeret ved kirken i to dage og forsynede bygningen med al den elektricitet, der var behov for, indtil et nødanlæg kunne fragtes til området.

Kan gøre arbejdet, uden at kunderne mister elektriciteten

Hybridmotoren og Power2E AC Power Export, som forsyningssystemet hedder, er udviklet af EDI. Alt er installeret i ombyggede Peterbilt-lastbiler.

Det amerikanske firma har leveret Power2E til flere forskellige instanser, der bruger systemet som nødstrømsløsning og til at levere elektricitet til byggepladser i områder, hvor tomgang ikke er tilladt. Systemet kan også bruges til såkaldte ‘hot swap’-operationer, hvor bilerne synkroniseres med strømnettet og kobles til, før strømmen fra nettet afkobles. Dermed oplever kunderne ikke afbrydelser i strømforsyningen.

Anvendelse af batterier i elbiler og hybrider som strømforsyning er ikke en ny idé. Såkaldte V2G-projekter, hvor køretøjer kan forsyne en husholdning med elektricitet, er testet af blandt andet Nissan. På sigt kan sådanne løsninger bidrage til at udjævne energispidslastninger i elnettet.

Artiklen har været bragt i TU.no og bringes her efter aftale med Teknisk Ukebrev. Tips og korrekturforslag til denne artikel eller oversættelsen modtages gerne på redaktion@ing.dk.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvor meget energi? Det er ret væsentligt at vide om de 125 husstande har strøm i 1 time, 2 timer eller 2 dage.

Et mobilt kraftværk med en dieselgenerator er alt andet lige mere alsidig, da det kan levere mere effekt og samtidig også har en tank du bare kan fylde op. Til forskel fra tomme batterier, der tager lang tid at genoplade.

  • 10
  • 1

For en totalt novice på området er det lidt mystisk hvordan man kobler på i praksis. Det må vel foregå ved en forsyningstransformator, men i en krisesituation må der være mange usikkerheder, med eventuelle kortslutninger opstrøms, og store indkoblede belastninger hos de nødlidende kunder?

  • 5
  • 0

"den kan også levere op til 160 kilowatt; tilstrækkeligt til at forsyne 125 husholdninger med strøm fra et batteri." jo jo - men hvor længe, og hvorfor ikke 250 husholdninger? ;-)

Effekt er nu engang ikke det samme som energi.

  • 9
  • 4

Når lastbilen skal holde stille og levere strøm kan den ikke køre rundt og lave det som lastbiler plejer at lave, så det skal vel også betales. Det kan godt blive nogle meget dyre kW og kWh.

  • 3
  • 9

Hold nu med al den der fornuft. Det her er følelser. En ganske anden nærmest religiøs verden hvor det blot skal lyde sødt, økologisk og grønt.

  • 3
  • 10

Indkobling på et kørende (vekselstrøms-)anlæg er en gammel teknologi, som anvendes overalt - når en ny forsyning (generator) indkobles. Når spændingen er ens, så sikres fasen ved marginal hastighedsregulering af generatoren, hvorefter indkobling sker.

Nøjagtig det samme i det beskrevne eksempel.

I skibe, hvor der normalt er flere hjælpemotorer til at trække generatorerne, sker det samme. Også i de moderne anlæg, hvor der bruges landstrøm.

Husk, at faseforskellen jo højst kan være en halv periode, så kan du selv regne på hvor længe der skal køres med en frekvensforskel på 0,25 Hz for at opnå synkronisering.

  • 7
  • 0

må jeg ikke henvise dem med det spørgsmål i tråden til ordet hybrid og den fede skorsten bilen på billedet har, det gir vel : lige så længe man gider hælde diesel på, at køretøjet kun skulle have en rækkevidde på 80 km må jo så til gengæld være vrøvl eller taget ud af kontekst. artiklen er iøvrigt så fuld af nonevents , at det er begrædeligt den bliver trykt i det hele taget .

  • 8
  • 1

Hold nu med al den der fornuft. Det her er følelser. En ganske anden nærmest religiøs verden hvor det blot skal lyde sødt, økologisk og grønt.

Det lyder ellers som sund fornuft. En plug-in hybrid til et firma, hvor mange af turene er meget korte, kan nedbringe dieselforbruget og samtidig give stor rækkevidde. Godt til et firma, hvor mange køreture i byerne er korte, men hvor man skal være parat til at tage lange ture også. Og når man nu er et elselskab og i en plug-in hybrid alligevel har dieselmotor, batteri og generator, er det da oplagt at udstyre den, så den også kan levere strøm til nettet,mens man reparerer på det. De 160 kwatt dækker ifølge originalartiklen forbruget under ca 80% af transformerstationerne i PG&E's netværk. Og hvis et lidt større samfund får afbrudt forsyningen, f.ex. efter en skovbrand, nævnes eksempler på at man med en lastbil-generator forsyner en kirke, der benyttes som nødforsamlingshus. Det lyder til, at PG&E er heldige med beslutningstagerre, der er ledet af fornuft, og ikke drives af følelsen af at alt nyt er pjank.

  • 2
  • 0

Jeg tvivler på at de har klistret en 160 kW generator på motoren.

Der er ikke tale om en separat generator, men om at den drivlinie (http://hedgeconnection.com/blog/?p=5107) der er det specielle ved bilen, også kan fungere som generator, så bilens dieselmotor kan i givet fald bruges til at genere kontinuerlig nødstrøm.

Firmaet skriver dog selv at den kontinuerlige effekt der kan leveres ud fra bilen er 120 KW ("Continuous AC power export at 120 kilowatts"). Ved også at trække på batterierne kan de komme op på 160 KW peak.

Det primære formål med dette køretøj og dets forgængere, synes dog at være den mindskede udledning ved at batterierne muliggør at de kan arbejde en hel arbejdsdag med elektrisk værktøj og lift, uden at diesel motoren kører.

  • 7
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten