Her er 'gør det selv'-elbilen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Her er 'gør det selv'-elbilen

Tabby Evo 4 er en åben platform til elbiler. Illustration: OSVehicle

Skulle du have lyst til at udvikle din egen bil, vil du givetvis hurtigt opdage, at det kræver en hel del flere ressourcer end et svejseapparat og en veludstyret værktøjskasse.

Når bilproducenterne lancerer nye biler, ligger der nemlig meget udvikling bag. En stor del af arbejdet er udviklingen af bilens platform. Dette kræver millioninvesteringer og er grunden til, at samme platform gerne bruges til forskellige bilmodeller fra flere fabrikanter.

Nu er det imidlertid muligt at springe netop denne del over med den åbne platform Tabby.

Tabby Evo er en elbilplatform udviklet af OSVehicle. Det er ganske enkelt en platform, som du kan købe for mellem 12.000 og 20.000 dollars (cirka 80.000 til 140.000 kroner), skriver Electrek.

Tanken er, at OSVehicle allerede har taget hånd om forsknings- og udviklingsdelen, mens du selv kan gøre resten.

Gratis, hvis du kan svejse

Tabby Evo er anden generation af OSVehicles platform, og tegningerne er gratis at få fat i.

Hvis du vælger at købe platformen, leveres den som samlesæt, og OSVehicles hævder, at du kan sætte den sammen selv på en time.

Men konceptet er ikke først og fremmest tiltænkt gør det selv-bilbyggere, selv om der sikkert er en og anden Georg Gearløs derude, der tænker, at det ville være et fint projekt at kaste sig over.

Det er snarere opstartsvirksomheder, der vil bygge og sælge elbiler, som konceptet er møntet på. Disse kan komme i gang med biludviklingen uden at investere så meget.

En Tabby Evo kan leveres med to eller fire sæder og med eller uden et 12,8 kilowatttimers batteri, dæk, rat og det, der skal til for faktisk at kunne køre den - med undtagelse af paneler, vinduer, lygter, sikkerhedsseler og den slags. Batteri, motor og andre komponenter kan byttes ud med det, du selv måtte ønske.

Hvis en bil bygges baseret på standardudstyret, mener OSVehicle, at den kan få en rækkevidde på op til 120 km. Færdigmonteret vejer chassiset 130 kg i firesædersversionen.

Skal godkendes

Det skal nævnes, at Tabby Evo egentlig ikke er en bil, men en tung firehjulet motorcykel, der falder ind under EU L7e-kategorien.

Derudover kan du ikke bare samle Tabby Evo og drøne ud over stepperne. Hvert køretøj skal typegodkendes eller enkeltgodkendes. OSVehicle kan imidlertid hjælpe med godkendelsen, hvis du betaler for det.

Chassiserne bygges, så de imødekommer gældende EU-krav, så godkendelsen burde ikke være umulig at opnå.

Tilbyder også ‘Twizy’

Tabby Evo-platformen er ikke den første åbne platform, OSVehicle tilbyder.

De har allerede et samarbejde med Renault om at tilbyde POM, baseret på elbilen Twizy, som er i handlen.

Det betyder, at dem, der måtte ønske at bygge en elbil, kan anvende platformen og bygge en bil baseret på Twizy. I praksis er POM en Twizy uden paneler og døre.
POM sælges lige som Tabby Evo til alle, der måtte ønske at købe den.

Selvkørende platform

Er det en selvkørende bil, der står øverst på ønskesedlen, har OSVehicle netop lanceret Edit - en færdigbygget selvkørende elbil, som kan tilpasses både design- og funktionsmæssigt.

Denne bil er imidlertid tænkt som en udviklingsplatform til bilproducenter og andre involveret i udvikling af selvkørende biler.

At Edit er selvkørende er dog en sandhed med modifikationer. Den må udstyres med al nødvendigt udstyr for at blive selvkørende, så her må du selv stille med din egen radar, lidar, kamera, bilcomputer osv.

Hvad Edit kommer til at koste, og hvornår den er klar til salg, vides endnu ikke.

Artiklen har oprindeligt været publiceret på tu.no.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hej.

Det er altså en super spændende ide, som artiklen beskriver.

I sin tid brugte jeg en del af min fritid på teoretiske ideer, hvor slutresultaterne skulle være et 1 personers-fartøj eller 2-personers-fartøj, der havde en sikkerheds-kabine, som bl.a. gjorde, at man ville kunne sidde i tøjvejr i regnvejr og rimelig lunt om vinteren. Nogle af disse skulle køre så langsomt, at de måtte køre på cykelstier. Andre skulle køre så hurtigt, at de skulle køre ude på vejbanen.

Men jeg er ikke mekaniker og kan ikke svejse. Og jeg havde ingen penge af betydning på dette tidspunkt. Det har jeg iøvrigt stadig ikke. Derfor ved jeg hvor utrolig svært det er for mange personer med ideer at få sine ideer omsat til produkter, der kan sælges.

Så overstående ide som artiklen beskriver, lyder utrolig spændende. En del mennesker, som ellers er brændt inde med ideer, kan måske bruge overstående.

Ideen i artiklen er dog ikke relevant for mig længere. Jeg har opgivet mine ideer på dette felt forlængst. Det kunne ellers være hamrende spændende at arbejde videre med. Hvis jeg var mange-milionær ville jeg give nogle penge til nogle fagfolk, der kan svejse og beregne ting. Så kunne man lave en prototype. Så skulle der bruges penge på flere prototyper og laves nogle sammenstøds-test, som skulle vise, om nogle af mine ideer er dårlige eller gode.

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 3
  • 0

at sætte et chassis sammen på garage plan. Mange gør det i en garage.
Resten af bilen er lidt mere tricky, specielt til masseproduktion.

En bil ala Tesla Roadster kan fint laves i en moderat opstartsvirksomhed for få penge.
Ingen værdi i at basere det på den der dog.

  • 0
  • 1

Dynamiske styrkeberegninger med sammenføjninger er besværlige nok i forvejen. Sammenlagt med den klamme suppedas af regulativer og dokumentationskrav som bilindustrien er underlagt, så tror jeg at produktet er meget kærkomment.

  • 2
  • 0

Men der er absolut ingen moderne passiv sikkerhed i konstruktionen. Frontalkollision, sidekollision, fodgængervenlighed, sikkerhedsseler, airbags, osv. Alt dette vil jo være op til den, som bygger et karrosseri på - og som ikke bruger milliarder på udviklingen, som en bilfabrik ellers gør.

  • 1
  • 1

Det er en spændende tanke, men jeg tror ikke på at den har gang på jord.
slet ikke med de priser de kommer med.
Det er da besnærende at kunne bygge sin egen bil, og det synes relativ let med fremdriften vha. en elmotor, men idag er en bil så meget mere end det.
Før jeg købte min i3, blev der lækket nogle interne service dokumenter hvor i3 blev beskrevet ned til mindste detalje.
Der gik jeg og troede at en elbil bare var et batteri, noget kraft elektronik, og så en elmotor. Det er det også, men der er bare 1000 andre små elektriske dippedutter og sensore, og Chips til at styre ABS, ESP, Airbag etc.
Læg dertil alt komfort udstyret.
Man kommer ikke udenom at udvikling af biler og bilproduktion er for store kapital stærke virksomheder med den nødvendige know how.
Der er derfor også rigtig godt gået af Tesla, at de har formået at nå dertil hvor de er idag.
Jeg tror at en af grundene til at de etablerede bilfabrikker er blevet taget på sengen, er at de simpelhen ikke troede at det var muligt for Tesla at løfte opgaven.

  • 4
  • 1

Hej.

Peter. Ja, der er jo ikke meget sikkerhed i overstående modeller. Sikkerheden må de (små) producenter og personer, der vil bygge videre på bilerne, jo selv stå for. Og det giver jo et problem. Det er nemlig ikke alle, der har evnerne, viden eller viljen til at give fartøjer høj sikkerhed. Jeg har set en undersøgelse eller artikel over små 1 personers - eller 2 personers fartøjers sikkerhed. Og de fleste var mere farlige at køre i end de burde være.

Personligt ville jeg gerne lave noget med OS Vehicle platformen til 2 personer. ( Se billedet med de 2 sæder overfor). Så kunne jeg få afprøvet, om 2-3 af mine ideer med sikkerhed er gode eller om de er total dårlige. Det kan jeg nemlig ikke vurdere uden nogle sammenstøds-tests. Men det har jeg hverken pengene eller evnerne til. Og her må jeg sige, at Dan måske desværre har ret, når han skriver ordret : " Man kommer ikke udenom at udvikling af biler og bilproduktion er for store kapital stærke virksomheder med den nødvendige know how ". Jeg skriver desværre, da det ville være dejligt, hvis andre end de store producenter kunne lave biler.

Jeg lavede engang en lille ler-figur af et af de 1 persons- eller 2-person- fartøjer, som jeg havde en ide om. Min far tog billeder af denne. Men han sagde : " Jeg tror ikke på det ". Og det viste sig jo desværre, at han havde ret. Dette 2- personers-fartøj og mine andre ideer til små fartøjer blev aldrig til noget.

Derfor er Dan inde på noget væsentlig. Virksomheder / producenter skal have mange penge og viden for at lave en bil. Jeg ved, at en del producenter har avancerede computer-programmer til at lave teoretiske sammenstøds-tests. Og hvis jeg husker rigtigt får nogle producenter også afprøvet og testet deres biler i rigtige sammenstød, førend de kommer på markedet. Det er jo dyrt. Ligeledes har flere producenter råd til at lave store meget store meter-lange "ler-figurer" af deres biler, når de udvikler nye modeller. Jeg havde kun råd til en sølle lille lerfigur, der vel målte 25 cm i længden.

Som jeg skrev i første indlæg er de forskellige platforme, som OS Vehicle har lavet, utrolig spændende. Men de er desværre også utrolig dyre.

God weekend

Kærlig hilsen Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten