Her er fem eksempler på speed pedelecs
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Her er fem eksempler på speed pedelecs

Færdselsstyrelsen lægger op til, at speed pedelecs skal køre på cykelstierne med op til 45 km/t. Vi har kigget lidt på danske forhandlere og valgt fem modeller ud som eksempler på, hvad disse super-elcykler er for størrelser.

Læserne er mere end velkomne til at bidrage med oplysninger om andre modeller og erfaringer med at køre dem i debatten under artiklen.

Priser og detaljer er fundet hos danske forhandlere.

Illustration: Gazelle

Gazelle Cityzen Speed S10 HMB
Pris: 32.999
Vægt: Fra 22,5 kg
Bosch Performance Speed 36 V / 350 Wh Centermotor
Magura MT4 Hydrauliske skivebremser

Illustration: Riese & Müller

Riese & Müller New Charger GT Touring HS
Pris: 37.800
Vægt: Fra 22,7 kg
Bosch Performance Speed 36 V / 350 W center motor
Magura MT4 Skivebremser

Illustration: Victoria Fahrrad

Gazelle Cityzen Speed S10 HMB
Pris: 32.999
Vægt: Fra 22,5 kg
Bosch Performance Speed 36 V / 350 Wh Centermotor
Magura MT4 Hydrauliske skivebremser

Illustration: Riese & Mülle

Riese & Müller Packster
Pris: 44.300
Vægt afhængig af længden på laddet:
40 cm fra 31,9 kg
60 cm fra 37,1 kg
80 cm fra 38,7 kg
Bosch Performance Speed 36 V / 350 W center motor
Tektro Auriga Comp skivebremser
Suntour XCM32 20” affjederet forgaffel

Illustration: Riese & Müller

Riese & Müller Delite GX Rolohff HS
Pris: 53.800
Vægt: Fra 27,5 kg
Bosch Performance Speed 36 V / 350 W center motor
Shimano Deore XT skivebremser
Suntour Aion affjedret forgaffel

Batteriforbruget stiger voldsomt når Speed cyklen hjælper dig på den anden side af de 25 km/t. Samtidig tilbagelægges flere km langt hurtigere, hvilket virkerlig taler imod små battetier.

Pendlede selv ca 40 km med et 612 Ah batteri. Jeg løb aldrig tør, men i stiv modvind hvor hjælpen virkelig behøves var der kun lige nok, hvis jeg var påpasselig den sidste 5 km. Derfor vil anbefale 1000 Ah løsningen fra Bosch ☺️

  • 10
  • 0

Håber politikerne overvejer dette godt og grundigt.
Efter at El-cykler er blevet mere normale i bybillede er det blevet mere farligt at bevæge sig i trafikken. El-cykelisterne var ofte tendens til at overvurdere dem selv og deres evner. Folk har tendens til at blæse afsted, selv i tæt trafikkerede områder.
Alle der bevæger sig i trafikken ved hvor hasarderet cykelister kan bevæge sig rundt.
Skal hastigheden nu hæves til 45 km/t, vil det komme til at koste liv.

  • 11
  • 15

.....forstår man pludseligt hvorfor også elbilerne er så længe om at ramme markedet.

Jeg går udfra som givet at pedelecerne lige som knallert 45 kræver kørekort til bil eller motorcykel,

Hvis det er således så er de viste elcykler nogle underlige apparater at anskaffe sig, når man kan købe en 125ccm motorcykel til meget lavere priser. Gående fra en kineser til 15000kr. videre til Yamaha, Suzuki og Honda til
mellem 25 og 30000 kr. og videre til den dyreste, Vespa scoteren til 38000 kr. Der kører alle mere end 30km/l. Honda en del mere!

Det var så prisen, men alle cyklerne er designet direkte grimme, set med mine øjne, det eneste formildende er, at de alle har en Bosch centermotor.

  • 6
  • 4

Hvis det viser sig at disse cykler ikke er en god ide alligevel, kan man så senere omprogrammere cyklen til en lovlig normal el cykel?
Jeg syntes de 30.000kr er mange penge for en forsøgsordning og så kan man skrotte cyklen, hvis der ændres mening om ordningen.

Finder det stadig latterligt at min 30 knallert bliver indraget, hvis jeg kører 42km/t, men en el cykel er helt fin til 45km/t.

Som jeg har forstået det må man køre 60-70km/t på en normal cykel sålænge det er forsvarligt, disse speed elcykler, må de så også køre over 45km/t bare det sker uden hjælp?
Håber politiet tager nogle stikprøver med rullefelt, hvis de møder disse cykler, men uden særlige kendetegn på super cyklerne bliver det vel næsten umuligt at skelne mellem de normale langsomme og disse nye og om en cykel overhoved er lovlig i Danmark.

  • 7
  • 2

Det er nogle helt opskruede priser der er vist i artiklen. Hvis man er lidt nørdet og kan lide at skrue/samle og finde rigtige komponenter, så kan det gøres meget billigere.

Køb en alm. Citybike-cykel med skivebremser i Thansen for 2500 kr og køb et pedelec-kit med motor og kontroller m.v. på Ebay for 1200 kr, og så køb et 36v LiFePO4-batteri fra Kina, så kan det godt gøres for ca. 5000 kr.

  • 17
  • 2

Når man har som programmør og især som analytiker er vant til at uddrage den fælles essens og dermed få en simpel konsistent beskrivelse, så er det fortvivlende at se hvordan der lovgives. In casu færdselsloven.

Det naturlige er selvfølgelig at lovgive ud fra det der er tanken med den opdeling vi har af kørebanearealet. Altså langsomme trafikanter der kun fylder lidt ind på cykelstien og omfangsrige og hurtige trafikanter på kørebanen. Uanset teknologi og antal hjul.

Altså f.eks. transportmidler der optager mindre end f.eks. 70x230 cm, vejer under 50 kg og kører højeste 30 km/t på cykelsti, og de der fylder mere eller kører hurtigere på kørebanen. Fortovet er for dem er til fods eller fylder som en fodgænger og bevæger sig med f.eks. højest 10 km/t.
Så er vi fri for at lave loven om hver gang der kommer nye transportmidler. Kom bare an med super-elcykler, knallerter, el-knallerter, hoverboards, segways, elektriske løbehjul, motoriserede skateboards eller hestevogne. Dit transportsmiddels størrelse og den hastighed du aktuelt fremfører det med bestemmer hvor du skal placere dig.

  • 11
  • 2

fair pointe... her er det blot en undren over at en cykel kan koste 55000 kroner når man betænker at man kan få en helt bil inklusive dansk brandbeskatning...

også selvom denne artikel konkluderer

..."
The price is Actually Reasonable

We are a long way off monopoly pricing with electric (and normal) bicycles, due to competition in the marketplace the pricing is nearer 'cost + acceptable profit' rather than 'what the market will tolerate'. Electric bikes are not expensive per se. With the exception of walking (and maybe container freight) there is no cheaper transportation going. Arguably normal pedal cycling is more expensive than electric bike cycling, however, this depends on how you value your time. Electricity to charge and electric bike costs less than a Mars Bar (or other calorific food equivalent).

In the showroom electric bikes are somewhat clunky feeling, but once you go on the road with them and put the motor on the bike feels as light as a feather, particularly up hills.
"...

https://bicycles.stackexchange.com/questio...

  • 4
  • 1

faldt lige over denne artikel som mener elcykelkunder er et aldeles besværligt kundesegment ☺️

..."
In Switzerland, for example, about 18 percent of all cyclists consider a bicycle to be their second most important means of transportation. But for pedelec owners, it's nearly 80 percent. Pedelec owners expect their investment to give them "anytime mobility."

Lessons from car dealers. Bicycle retailers may not like the comparison, but their new pedelec customers may expect them to act more like car dealers. A dealership offers a friendly greeting at the reception counter and provides a waiting area with comfortable seats, free coffee and magazines. These conveniences are sorely lacking at most bike retailers.
"...

https://bicycles.stackexchange.com/questio...

  • 0
  • 2

Hvorfor ikke bare købe en elknallert til 1/3
https://www.thansen.dk/scooter-knallert-mc...

http://mesters-motor-shop.dk/shop/el-knall...


Fordi det ikke er en cykel.

Ideen med en el-cykel er at man gerne vil cykle, hvor man kommer ud i den friske luft får lidt motion osv. Men at man synes det er for hårdt at cykle op af bakker, man synes det tager for langt tid at cykle, og at man bliver helt svedig hvis man feks skal cykle 10 km på job.

Med en El-cykel får man stadig alle fordelene ved at have en cykel med at få motion osv. Men hvor det bare er lidt mindre hårdt og hvor man nemt bestiger stejle bakker, og kan møde op på job uden at være helt svedig.

En fordel ved en cykel frem for en scooter er også at man kan holde varmen på cyklen ved at man laver noget, hvor det nemt kan være meget koldt på en scooter.

  • 10
  • 1

Jeg har netop haft en 45 uden nummerplade, kørte ca 6000 km på den, det var ud af Rosklidevej på job. Det der var problemet, var at der opstod problemer med at den fik en periodisk fejl. Her var servicen elendig de ville ikke lave den på garantien: e bike i Islev (dont go there) nå men held i held, blev den stjålet og jeg har så valgt at købe almindelig cykel. Men tror sagtens jeg kan finde på at købe ny,mhvis jeg kan få ordentlig service. Det er en dejlig drengerøvsfølelse, at køre ræs ud af Roskildevej og køre fra alle dem i cykeldress og hurtige rasere, bare ikk hurtige nok 😂

Ang. Sikkerhed, har det mest været i forhold til, at biler ikke tager højde for den fart en 45 har, der har været et par farlige situationer, men altså, det er farligt at leve

  • 7
  • 0

Man kan jo også køre ulovligt på en elcykel.
Ved ikke at kører efter forholdende / ved ansvarsløs kørsel.
Men udover det er en gummiparagraf. Så har det jo ikke samme konsekvens at køre ulovligt på cykel, som på knallert. Da cyklen ikke konfiskeres ved ulovliv kørsel.
Hvis man kører 45 km/t er det lovligt på cykel, selvom man hverken skal have styrthjelm, forsikring, eller kørekort.
Hvorfor skal der være mindre konsekvens ved at camuflerede elknallerter (elcykler) overtræder loven. End ved at knallerter gør det. Og hvorfor skal der være strammere krav til at køre 30 km/t på knallert. End for at køre 45 på cykel (uden styrthjelm)

  • 2
  • 1

Håber politiet tager nogle stikprøver med rullefelt, hvis de møder disse cykler,

Det bliver saftsusemig sjovt at se en rullefelt-prøve med en elmotor-suppleret cykel.

Husk at den jo ikke kan køre (ret stærkt) selv, men kun el-supplerer ved at multiplicere cyklistens effekt op til pt. 25 km/t. (med forbehold for at nogle møgcykler åbenbart fungerer anderledes :-( ).

En rullefeltsmåling vil således kræve at betjenten skal træde meget kraftigt og hurtigt - uden at vælte - for at se hvornår elmotoren ophører med at supplere rugbrødsmotoren.
Det tror jeg ikke at jeg selv tør gøre uden en avanceret opstilling hvor cyklen er væltesikret (og hvor væltesikringen er udformet på en måde så den ikke beskadiger den dyre cykel).

  • 3
  • 1

På mange måder kunne elektriske velomobiler snildt konkurrere med små biler. Det kunne være en fremragende mellemting mellem en bil og en elcykel.

Men designet skal være bil-agtigt:

https://www.focus.de/auto/ebike/velo-mobil...

Det kan godt argumenteres at, hvis sådan en velomobil er korrekt designet, at den vil være noget sikrere at køre i, end at køre på en elcykel, og samtidigt give lige så meget motion.

Den skal bare køre på vejen i stedet for cykelstien.

Det er bare ærgerligt, at når vi kommer op på 40-50 km/t i hastigheder, så stilles der større krav til sikkerheden overfor fodgængere og bilister.

  • 1
  • 0

Hvis det viser sig at disse cykler ikke er en god ide alligevel, kan man så senere omprogrammere cyklen til en lovlig normal el cykel?


De er allerede fuldt lovlige som knallert 45, man har kunnet købe dem i ca. 5 år.

Sagen drejer sig ikke om lovlighed af køretøjet men om hvorvidt køretøjet må køre på en cykelsti, hvis det bliver gjort lovligt vil det da ikke også betyde at knallert 45 burde have lov til det ?
...og egentligt burde MC 80 cm³ vel også have lov, den er lige så stor som knallert 45 (forudsat at man sætter max. hastighed på cykelstien til 45 km/h).

  • 2
  • 1

Men Lars, det har jo intet med hurtige elcykler at gøre. Det er fordi du har valgt at køre ulovligt på din knallert og er blev taget for det flere gange.


Problemet er at en knallert 30 er ulovlig lige så snart den KAN køre over 30 og ikke først hvis du bliver STOPPET med mere end 30.
Hvis du ejer en umodificeret knallert 30 som af en eller anden grund kan køre mere end 30 (hvilket jo ikke er så mærkeligt da de bliver bygget til at kunne køre 60 eller 80 og så droslet ned til dansk lov) så er den ulovlig og bliver konfiskeret ved en kontrol.

  • 0
  • 0

Problemet er at en knallert 30 er ulovlig lige så snart den KAN køre over 30 og ikke først hvis du bliver STOPPET med mere end 30.
Hvis du ejer en umodificeret knallert 30 som af en eller anden grund kan køre mere end 30 (hvilket jo ikke er så mærkeligt da de bliver bygget til at kunne køre 60 eller 80 og så droslet ned til dansk lov) så er den ulovlig og bliver konfiskeret ved en kontrol.

Vi kan diskutere om det er rimeligt eller ej at de hurtige elcykler må køre på cykelstien, men det du skriver er ikke korrekt. En knallert 30 må køre op til 39,9 km/t inden den vurderes ulovlig. Inden da vil du have høstet en fartbøde, men der er altså heller ingen HELT lovlige knallert 30 der kører væsentligt mere end 30 km/t.

/Steen

  • 2
  • 0

En knallert 30 må køre op til 39,9 km/t inden den vurderes ulovlig. Inden da vil du have høstet en fartbøde, men der er altså heller ingen HELT lovlige knallert 30 der kører væsentligt mere end 30 km/t.

Og det er egentlig pudsigt nok fordi disse neddroslede knallerter, som oprindeligt kunne køre 60-80 Km/t forurener væsentlig mere i kraft af neddroslingen, og det fylder ikke meget på det ellers så miljøbevidste ing.dk.

  • 3
  • 1

Det kan forhåbentligt ikke passe at Riese & Müller Packster bliver lovlig på cykelstien nu.
Det er direkte uforsvarligt at smide et par kasser øl i den og køre 45 Km/t. (og endnu mere uforsvarligt at køre hjem)

  • 5
  • 1

Følgende gælder formentlig også speed pedelecs:

Himex:
Citat: "...Himex udfører reparation samt renovering af elcykel batterier i kvalitet..."

29. apr. 2014, dr.dk: Kontant: El-cykler dør ofte før tid:
Citat: "...
Mange el-cyklers batterier går alt for hurtigt i stykker. Og så kan det blive rigtigt dyrt og besværligt at få gang i cyklen igen.
...
Men batterierne på de billigere cykler holder ofte ikke ret længe – og et nyt batteri kan koste op imod halvdelen af cyklens pris.
...
- Det, vi ser i dårlige cykelbatterier, er, at styresystemet primært beskytter for det, der er det farligste, og det er overladning. Altså, at batteriet kan gå i brand. Den beskytter til gengæld ikke særligt godt for underspænding. Og problemet med underspænding er, at det skader cellerne og forkorter levetiden, forklarer Lars Barkler.
..."

  • 0
  • 0

Efter 15 år på elcykler der kan køre 45 km/h men ikke var pedelec.
Ganske vist i Shanghai.
Rent mekanisk så er det super vigtigt hvor batteriet er placeret. Selv med fjedrende forgafler er det en dårlig ide at placere batteriet fortil. Noget der ikke havde noget med tratiksikkerhed atgøre var opladningen af blybatterierne. Om sommeren blev de ødelagt af at opladeren ikke stoppede når batterispændingen faldt pga varmen.
I Shanghai blev cyklerne hurtigt afløst af scootere. Jeg kørte dagligt og så blod på gaden en gang hver anden uge. Men der var ofte bilisternes fejl. Fx da jeg så en cementblander der kvaste tre scootere der stod og ventede for rødt lys.

Det er ellers lidt svært at forstå hvorfor cykler må køre lige så hurtigt de vil, medens en pedelec, som der er meget mere kontrol over ikke må

  • 3
  • 0

Hvor mange har set at der i virkeligheden kun er vist 4 forskellige modeller i oversigten ?.

Nummer 1 og 3 er den samme model.

Så 5 forskellige er vist ikke korrekt kære journalist.

  • 0
  • 0

"Det er ellers lidt svært at forstå hvorfor cykler må køre lige så hurtigt de vil, medens en pedelec, som der er meget mere kontrol over ikke må"

Hvorfor er der meget mere kontrol over en pedelec??

  • 2
  • 0

Kan hertil tilføje at mit “Bosch” batteri indtil videre har klaret 40.000km !
Og dette uden at jeg kan mærke at det “ældes” !

Jeg havde kørt ca 11.000 km med mit Boschbatteri på min elcykel, da det brød sammen. Desværre var det 2-3 dage efter, jeg havde haft det i 2 år :( Så det gik ikke under garantien. Jeg forsøgte mig hos 3 batterireparatører, men de kunne ikke gøre noget, da et Boschbatteri er proprietært. For at få cyklen til at køre måtte jeg investere 4.500 kr i et nyt batteri. Næste elcykel bliver uden Bosch.

Mvh Bjørn

PS. Jeg elsker min elcykel :)

  • 2
  • 0

Jeg købte den hos fantombike i Vallensbæk. Jeg ser så nu, at butikken er i Vallensbæk er lukket. En Gazelle med motoren centralt placeret, så den trækker på baghjulet. Super cykel, dårligt batteri.

Mvh Bjørn

  • 1
  • 0

https://ing.dk/artikel/super-elcykel-skal-...
Ingen kørekorts krav, alder ned til 15 år og kørsel på cykelstier.
Prisen kan måske forhindre de største katastrofer - da det er de færreste unge der har råd til ´"cykler" i det prisleje. Forslaget må være fremsat af folk der ikke selv færdes på cykelstierne (særlig tit) :-(
Og med typisk magthaver arrogance, undsiger man Cyklistforbundet og andre parters bekymringer " i fremskridtets navn"

  • 4
  • 1

kan fås her: https://www.thansen.dk/cykel/cykler/elcykl...
Man kan være fristet til at omkode cykelcomputeren så den ikke stopper ved 25km/t.
Men lad være. Det gør bare cyklen ulovlig, og det virker faktisk ikke.

Lejerne er ikke specielt letløbende som jeg oplever dem, og helt lydløs er den heller ikke, men jeg er da glad for den selvom det er irriterende at blive overhalet af racercykler UDEN hjælpemotor:-)
Når du kører mere end 25km/timen slår motoren fra. Og den slår først til igen når du kommer ned omkring 16km/t, det føles lidt rykvis og er en lille smule irriterende - men til at leve med.

En centermotor ER bedre, specielt når de trækker kraftigere når man træder kraftigere i pedalerne. Så oplever man ikke at motoren hjælper, man oplever det som om man selv er blevet meget stærkere, det er fantastisk.
Og ja, man bør have kørekort til 45km/t, og de bør ikke køre på normale cykelstier.

  • 3
  • 1

Fuldstændig sindssyge priser! Det burde være muligt at fremstille sådan et apparat for pænt under 10.000 kr.

Og så er det også sindssygt at lade cykler køre 45 km/t på cykelstierne.

  • 1
  • 1

Det er det nok desværre. Så vidt jeg kan se, så er den L1e godkendt, som er kravet...
https://www.kba.de/SharedDocs/Publikatione...

Min første/største bekymringer ved dette forslag var også ladcyklerne. Og cykeltaxierne i KBH, som er 110 cm bredde. Sidstnævnte er undtaget, pga paragraf om at der kun må være én person.

Jeg håbede så at de andre ladcykler blev fanget af paragrafen om maks 2 hjul.... :-(
Men i det mindste må der ikke sidde børn i kassen....

Der burde være en vægt og/eller længe/bredde begrænsning....

  • 0
  • 0

Kan selvfølgelig ikke svare hvad Rasmus ville. Men jeg ville vælge Bosch. Har kørt 2 gange (dage) på Yamaha og 1 på bosch i Alperne. Yamaha's motor/gear larmer (knurrer) og er langsom til at regulere kraften. Føles som et sekund eller mere.
Bosch er så hurtig at man kan køre på baghjul uden problemer og det larmer så lidt at det ikke bemærkes/irriterer.

Ved så ikke mht batteriet. Lyder til andre her, har haft dårlige erfaringer med Bosch's.....

  • 3
  • 0

Min første/største bekymringer ved dette forslag var også ladcyklerne. Og cykeltaxierne i KBH, som er 110 cm bredde. Sidstnævnte er undtaget, pga paragraf om at der kun må være én person.


Udstyrsbekendtgørelsen for cykler siger:

"§ 3. En cykel må ikke være indrettet til flere end tre personer. Dog kan der derudover være plads op til og med fire børn ikke ældre end 7 år, jf. § 25."

og

"§ 5. En cykel må hverken i belæsset eller ubelæsset stand have en større bredde end 1 m, dog må en cykel med mere end to hjul have en bredde på indtil 1,25 m."

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710...

  • 0
  • 0

Ah. Det var så i udkastet til bekendtgørelsen det stod. Kan ikke lige gennemsku om dette altid gælder for speed pedelec, altså efter de nuværende regler, men det gætter jeg på. Ligesom der heller ikke må være 2 på en knallert

§ 4. Der må ikke befordres andre personer end føreren på en speed pedelec. Der må ikke tilkobles
påhængsvogn (cykelanhænger) eller sidevogn på en speed pedelec.

Link til høringsportalen

  • 0
  • 0

Hø hø. Jeg er ikke så bekendt med bekendtgørelser, derfor satte jeg også et spørgsmålstegn efter min hypotese.
De har nok tilføjet § 13. for at få mig på glat is.
At indsætte en dato i et udkast er da ret bombastisk.

PS. Hørings svar dato er/var 8. marts 2018.

  • 0
  • 0