Her er rejsekort-rapporten, som ministerium forsøgte at skjule
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Her er rejsekort-rapporten, som ministerium forsøgte at skjule

Halvandet år skulle der gå, fra Ingeniøren første gang bad om aktindsigt i en række dokumenter vedrørende det elektroniske rejsekort, til det lykkedes at hive en del af oplysningerne ud af Transportministeriet.

Først efter en klage til Folketingets Ombudsmand og yderligere tre måneders sagsbehandling lykkedes det at fremskaffe de efterhånden historiske dokumenter.

Ingeniøren bad om aktindsigt i en lang række dokumenter. Mellem dem var en omstridt rapport om de elektroniske bus- og togbilletter udarbejdet af konsulentfirmaet Gartner i 2010.

Både konsulentrapporten og en række andre dokumenter indeholder massevis af sorte streger. Transportministeriet har streget passager - i nogle tilfælde næsten hele dokumenter - over, som ministeriet stadig ikke mener, at offentligheden skal have adgang til at læse.

Ingeniøren har fået råd fra Danmarks Journalisthøjskoles ophavsretsekspert Oluf Jørgensen i forbindelse med klagen til Folketingets Ombudsmand. Han mener ikke, at der er grund til igen at klage til ombudsmanden over de mange overstregninger. Det råd har vi valgt at følge.

Du kan læse alle dokumenterne - inklusive overstregninger - nedenfor.

DEL 1 af 2 - Svar på anmodning om aktindsigt i rejsekortet til Magnus Bredsdorff
[scribd:110403040]

DEL 2 af 2 - Svar på anmodning om aktindsigt i rejsekortet til Magnus Bredsdorff (1)
[scribd:110403052]

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Rejsekort trodsede ikke anbefaling om nyt it-system 19-10-2012

Det fremgår som hovedhistorie i Ingeniøren den 19 oktober 2012, at Rejsekort trodsede anbefaling om nyt it-system. På basis af denne historie følger en historie om at ”Minister skjulte rapport om usselt rejsekort-system”.

Facts er, at Rejsekort i slutningen af 2010, hvor der var kritiske forhandlinger med leverandøren, både fra Gartner og fra KPMG havde fået anbefalinger om at forbedre arkitekturen i rejsekortsystemet ved at etablere et datawarehouse udenfor det af leverandøren leverede system, hvortil data overføres, bearbejdes og sendes videre til trafikselskaber til regnskabsføring og til Bus&Tog som grundlag for trafikanalyser og indtægtsdeling.

Dette blev besluttet i Rejsekort og implementeringen sat i gang i efteråret 2010. Og det var et godt råd og det har fungeret fint siden.

Da Rejsekort den 21. december 2010 indgår Tillægsaftale V med leverandøren, var denne kritik således håndteret og derfor har dette punkt naturligt nok ikke en fremtrædende plads i det resume af Gartner rapporten, der offentliggøres.

Som Professor Kim Normann Andersen også fremfører i Ingeniøren, ”så ville offentligheden kende til det nu, to år efter rapporten blev skrevet”.

Rejsekort og leverandøren har fulgt den aftale, der blev indgået i 2010 og på mandag, den 22. oktober sættes alle busser i Nordjylland i drift. Så nu kan rejsekortet benyttes til al kollektiv trafik på Sjælland og i Nordjylland, til alle tog i Danmark undtagen Odder og Lemvigbanen, og pilotdrift er indledt i Sydtrafiks busser i Esbjerg, Varde, Ribe og Vejen.

Der er gennemført over 9 mio rejser med rejsekort, over 160.000 rejsekort er solgt og kundeundersøgelser viser, at kunderne har taget rigtigt godt imod rejsekortet og mellem 10 og 20 % siger, at de har rejst mere med den kollektive trafik pga rejsekortet.

Når det er sagt skal det ikke dække over, at der har været mange problemer og udfordringer og sikkert også vil komme det fremadrettet. Ingeniøren vil utvivlsomt bidrage til synliggørelsen. Men dagens historie holder altså ikke.

Rejsekort anbefaler alle interesserede forskere og andre specialister, der udtaler sig om Rejsekortet, at gå til kilden for at få svar på sine spørgsmål, i stedet for at udtale sig på baggrund af historier i pressen. Vi stiller gerne op.

Venlig hilsen Bjørn Wahlsten
Administrerende direktør i rejsekort A/S

  • 0
  • 0

Rejsekort anbefaler alle interesserede forskere og andre specialister, der udtaler sig om Rejsekortet, at gå til kilden for at få svar på sine spørgsmål, i stedet for at udtale sig på baggrund af historier i pressen. Vi stiller gerne op.

Er det en ny politik ?

Siden hvornår ?

(Indtil nu har der været totalt lukket fra alle parter når man har prøvet at få svar på spørgsmål.)

Betyder det også at medarbejderne ikke længere har en fyringstrussel hængende over hovedet hvis de svare på spørgsmål ?

Eller er det bare et ubehjælpeligt forsøg på at sige "dette er ikke den offentlige IT-skandale i leder efter." ?

Hvis du mener noget om åbenhed, kan du så ikke starte med at give offentligheden indsigt i den oprindelige kravspecifikation med alle de ændringer der er lavet og aftalt efterfølgende ?

Du kan også fortælle os hvor mange af de registrerede rejser der er foretaget med umuligt høje hastigheder ?

Hvad er den samlede fejlprocent på afregning af rejser, opdelt på årsag, uanset om fejlen er i kundens farvør eller ej ?

  • 0
  • 0

Han mener ikke, at der er grund til igen at klage til ombudsmanden over de mange overstregninger

  • har Ingeniøren forsøgt at trække på 'konsulentbistand' fra [b]Politiken[/b] vedr. fjernelse af overstregninger i pdf-dokumenter?? :)
  • 0
  • 0

[quote]Han mener ikke, at der er grund til igen at klage til ombudsmanden over de mange overstregninger

  • har Ingeniøren forsøgt at trække på 'konsulentbistand' fra [b]Politiken[/b] vedr. fjernelse af overstregninger i pdf-dokumenter?? :)[/quote]

Der er nogen der har lært af andres fejl. De overstregede dokumenter er jpg. filer.

  • 0
  • 0

Hr. Wahlstens indlæg skal nok ses som et forsøg på damagecontrol fra hans side, for siden hvornår er kombinationen af 'Rejsekort' og 'Åbenhed' fungeret...

Enhver kritik er blot fejet til side med en omgang spin (Hr. Wahlstens fortid i DSB fornægter sig ikke) om hvor stor en succes Rejsekortet er. Hr. Wahlstens og dermed Rejsekortets succeskriterier er åbenbart ikke de samme som dem mange kunder oplever...

Men det er da dejlig, at Rejsekortet nu vil til at svare på kritikken, og forhåbentlig uden det sædvanlige spinfilter som har været en fast del af informationspolitiken i dette offentlig ejede selskab.

Nu er spørgsmålet blot hvor lang tid denne åbenhed vil vare - nok kun indtil 'presset' har lagt sig, så falder vi nok tilbage i de sovjet-russiske tilstande igen.

  • 0
  • 0

Hvis nu Bjørn så gerne vil svare på spørgsmål kunne han så ikke starte med af komme med en rapport, uden så mange sorte streger i

og derefter forklare hvordan det kan være billigerer af blive ved med af køre med de ganske analoge papklippekort

  • 0
  • 0

Nu må der være nogen i Gartner eller et ministerie som tager sig lidt sammen og lækker denne rapport!

  • 0
  • 0

citat: (med en kommentar indsat)
"
Jeg konstaterer, at skattemyndighederne ifølge Skattesagskommissionen, ( = indsæt xxxxx ) har givet urigtige oplysninger til den tidligere ombudsmand i forbindelse med en sag om aktindsigt, skriver Jørgen Steen Sørensen i en pressemeddelelse.

  • Myndighederne er efter loven forpligtet til at give korrekte oplysninger til ombudsmanden. Denne sandhedspligt er afgørende for, at ombudsmandsinstitutionen kan fungere, idet ombudsmanden ubetinget skal kunne basere sine undersøgelser på, at myndighederne taler sandt over for ham.

  • Jeg ser derfor med stor principiel alvor på det, der er sket, hedder det fra ombudsmanden.
    "
    fra dette link
    http://jyllands-posten.dk/politik/ECE71690...

Godt at Ombudsmanden "opdaterer" alle´s viden om hvordan loven er. Embedsmænd er ikke ubetinget forstå denne sandhedspligt, kan få en principel kritik på CVét.

  • 0
  • 0