Her er rejsekort-rapporten, som ministerium forsøgte at skjule
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Her er rejsekort-rapporten, som ministerium forsøgte at skjule

Halvandet år skulle der gå, fra Ingeniøren første gang bad om aktindsigt i en række dokumenter vedrørende det elektroniske rejsekort, til det lykkedes at hive en del af oplysningerne ud af Transportministeriet.

Først efter en klage til Folketingets Ombudsmand og yderligere tre måneders sagsbehandling lykkedes det at fremskaffe de efterhånden historiske dokumenter.

Ingeniøren bad om aktindsigt i en lang række dokumenter. Mellem dem var en omstridt rapport om de elektroniske bus- og togbilletter udarbejdet af konsulentfirmaet Gartner i 2010.

Både konsulentrapporten og en række andre dokumenter indeholder massevis af sorte streger. Transportministeriet har streget passager - i nogle tilfælde næsten hele dokumenter - over, som ministeriet stadig ikke mener, at offentligheden skal have adgang til at læse.

Ingeniøren har fået råd fra Danmarks Journalisthøjskoles ophavsretsekspert Oluf Jørgensen i forbindelse med klagen til Folketingets Ombudsmand. Han mener ikke, at der er grund til igen at klage til ombudsmanden over de mange overstregninger. Det råd har vi valgt at følge.

Du kan læse alle dokumenterne - inklusive overstregninger - nedenfor.

DEL 1 af 2 - Svar på anmodning om aktindsigt i rejsekortet til Magnus Bredsdorff
[scribd:110403040]

DEL 2 af 2 - Svar på anmodning om aktindsigt i rejsekortet til Magnus Bredsdorff (1)
[scribd:110403052]

Rejsekort trodsede ikke anbefaling om nyt it-system 19-10-2012

Det fremgår som hovedhistorie i Ingeniøren den 19 oktober 2012, at Rejsekort trodsede anbefaling om nyt it-system. På basis af denne historie følger en historie om at ”Minister skjulte rapport om usselt rejsekort-system”.

Facts er, at Rejsekort i slutningen af 2010, hvor der var kritiske forhandlinger med leverandøren, både fra Gartner og fra KPMG havde fået anbefalinger om at forbedre arkitekturen i rejsekortsystemet ved at etablere et datawarehouse udenfor det af leverandøren leverede system, hvortil data overføres, bearbejdes og sendes videre til trafikselskaber til regnskabsføring og til Bus&Tog som grundlag for trafikanalyser og indtægtsdeling.

Dette blev besluttet i Rejsekort og implementeringen sat i gang i efteråret 2010. Og det var et godt råd og det har fungeret fint siden.

Da Rejsekort den 21. december 2010 indgår Tillægsaftale V med leverandøren, var denne kritik således håndteret og derfor har dette punkt naturligt nok ikke en fremtrædende plads i det resume af Gartner rapporten, der offentliggøres.

Som Professor Kim Normann Andersen også fremfører i Ingeniøren, ”så ville offentligheden kende til det nu, to år efter rapporten blev skrevet”.

Rejsekort og leverandøren har fulgt den aftale, der blev indgået i 2010 og på mandag, den 22. oktober sættes alle busser i Nordjylland i drift. Så nu kan rejsekortet benyttes til al kollektiv trafik på Sjælland og i Nordjylland, til alle tog i Danmark undtagen Odder og Lemvigbanen, og pilotdrift er indledt i Sydtrafiks busser i Esbjerg, Varde, Ribe og Vejen.

Der er gennemført over 9 mio rejser med rejsekort, over 160.000 rejsekort er solgt og kundeundersøgelser viser, at kunderne har taget rigtigt godt imod rejsekortet og mellem 10 og 20 % siger, at de har rejst mere med den kollektive trafik pga rejsekortet.

Når det er sagt skal det ikke dække over, at der har været mange problemer og udfordringer og sikkert også vil komme det fremadrettet. Ingeniøren vil utvivlsomt bidrage til synliggørelsen. Men dagens historie holder altså ikke.

Rejsekort anbefaler alle interesserede forskere og andre specialister, der udtaler sig om Rejsekortet, at gå til kilden for at få svar på sine spørgsmål, i stedet for at udtale sig på baggrund af historier i pressen. Vi stiller gerne op.

Venlig hilsen Bjørn Wahlsten
Administrerende direktør i rejsekort A/S

  • 0
  • 0

Rejsekort anbefaler alle interesserede forskere og andre specialister, der udtaler sig om Rejsekortet, at gå til kilden for at få svar på sine spørgsmål, i stedet for at udtale sig på baggrund af historier i pressen. Vi stiller gerne op.

Er det en ny politik ?

Siden hvornår ?

(Indtil nu har der været totalt lukket fra alle parter når man har prøvet at få svar på spørgsmål.)

Betyder det også at medarbejderne ikke længere har en fyringstrussel hængende over hovedet hvis de svare på spørgsmål ?

Eller er det bare et ubehjælpeligt forsøg på at sige "dette er ikke den offentlige IT-skandale i leder efter." ?

Hvis du mener noget om åbenhed, kan du så ikke starte med at give offentligheden indsigt i den oprindelige kravspecifikation med alle de ændringer der er lavet og aftalt efterfølgende ?

Du kan også fortælle os hvor mange af de registrerede rejser der er foretaget med umuligt høje hastigheder ?

Hvad er den samlede fejlprocent på afregning af rejser, opdelt på årsag, uanset om fejlen er i kundens farvør eller ej ?

  • 0
  • 0

Han mener ikke, at der er grund til igen at klage til ombudsmanden over de mange overstregninger

  • har Ingeniøren forsøgt at trække på 'konsulentbistand' fra [b]Politiken[/b] vedr. fjernelse af overstregninger i pdf-dokumenter?? :)
  • 0
  • 0