Her er Nissans bud på elbilen til de danske familier
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Her er Nissans bud på elbilen til de danske familier

Nissan har præsenteret virksomhedens bud på den elbil, der i en fremtid med mindre og dyrere olie skal transportere danske familier hen over asfalten.

'Leaf', som elbilen kaldes, er ifølge den japanske bilproducent designet til at have en realistisk pris og samtidig kunne bruges i den virkelig verden.

Bilen vil kunne lades 80 procent op på lige under 30 minutter med en hurtigoplader. En opladning i hjemmet fra et 200-volt-stik vil tage omkring otte timer.

Nissans nye elbil 'Leaf'. Foto: Leaf. Illustration: Leaf.

Nissan lover en rækkevidde på mere end 160 km inden lithium-ion-batterierne skal oplades. De genererer et output på over 90 kW, mens den elektriske motor leverer 80 kW, hvilket svarer til 107 hestekræfter, og 280 Nm.

Det skulle ifølge Nissan sikre en acceleration, som lever op til, hvad bilister er vant til med benzin- og dieseldrevne biler. Topfarten bliver over 140 km/h.

Leaf er en mellemstor bil - 4,4 m lang og 1,77 m bred med fem sæder.

Lanceret i 2010

Tanken er, at den bliver lanceret sidst i 2010 i Japan, USA og Europa. Prisen på bilen vil blive offentliggjort tættere på lanceringsdatoen, men selskabet forventer, at den vil blive konkurrencedygtig med en tilsvarende veludstyret benzinbil.

Bilen vil blive produceret i Oppama, Japan og herudover er der planlagt yderligere kapacitet i Smyrna, Tennessee, USA. Batterierne bliver produceret i Zama, Japan, med ekstra produktion planlagt i USA, Storbritannien og Portugal, ligesom der også ses på andre steder.

Nissen bliver kontrolleret af og indgår i koncern med Renault, som skal levere elbiler til danskerne, når Better Place begynder at stille tusindvis af lade- og batteriskiftestationer op over hele landet. Det er derfor sandsynligt, at vi får Leaf til landet.

Dokumentation

Nissan om Leaf

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Lynladning er måske ikke altid oplagt, hvis målgruppen for bilerne er salgskonsulenter med jobaktivitet i de lyse timer. Fidusen med elbiler er bl.a. at de kan lades op, når resten af samfundet kører på lavt elforbrug, dvs. om natten. Hvis alle de varmepumper og elbiler, som pressen pt. forventer vi får, skal have grøn strøm, må vi få pokkers svært ved at skaffe den.
Better Place´s koncept er her klart at foretrække, hvor bl.a. vindoverløb kan lagres til fornuftig brug som transportenergi.
Det ville være oplagt at sælge biler med en skatteordning koblet til CO2-belastningen, så man bliver motiveret til både at køre (el)bil og samtidig efterspørge grøn strøm i ligefrem proportionale størrelser.

  • 0
  • 0

Lynladning er måske ikke altid oplagt, hvis målgruppen for bilerne er salgskonsulenter med jobaktivitet i de lyse timer. Fidusen med elbiler er bl.a. at de kan lades op, når resten af samfundet kører på lavt elforbrug, dvs. om natten. Hvis alle de varmepumper og elbiler, som pressen pt. forventer vi får, skal have grøn strøm, må vi få pokkers svært ved at skaffe den.
Better Place´s koncept er her klart at foretrække, hvor bl.a. vindoverløb kan lagres til fornuftig brug som transportenergi.
Det ville være oplagt at sælge biler med en skatteordning koblet til CO2-belastningen, så man bliver motiveret til både at køre (el)bil og samtidig efterspørge grøn strøm i ligefrem proportionale størrelser.

Lynopladning er faktisk ikke så dårlig en idé, hvis vi ønsker mere vindkraft. Det er ikke så sjældent at vindoverløb i f.eks. et 50% vindscenarie kun varer en times tid. Det lange vindue (ca 20-07) udnyttes dårligt hvis det bruges til en langsom opladning, men meget bedre hvis bilen er en fleksibel aftager.

Desuden vil det være en fordel at kunne udsætte opladningen til sidst på natten i en middelvindssituation, hvor det kan være at der kommer overløb, men ikke er sikkert. Så kan bilen stå og vente på overløb indtil f.eks. klokken 5 og skulle det ikke have indtruffet, så kan den aftage strøm fra kraftvarmeværker: God udnyttelse af overskudsstrøm og hvis det ikke fremkommer, aftager af godt udnyttet biomasse fra kraftværkerne.

  • 0
  • 0

Hvis den kan komme til at koste 200-250 kkr herhjemme, og har samme sikkerhed som en bil i den prisklasse har idag - ja så kan den lynhurtigt blive en kæmpe success for bil-"pendlere".

Men lad os nu se. Den danske stat skal jo på en eller anden måde have dækket hullet fra manglende benzinafgift: Punktafgift på Lithium? Afledningsafgift strøm? Eller bare roadpricing indbygget fra starten i alle e-biler efter 2010-01-01 ;o)

Mvh

  • 0
  • 0

160 km på en 24kWh opladning = 0,15kWh/km.

Det ligger i den lave ende af hvad vi regner med herinde (0,15-0,2 kWh/km). Det lover godt ud for elbilers strømforbrug.

  • 0
  • 0

Men lad os nu se. Den danske stat skal jo på en eller anden måde have dækket hullet fra manglende benzinafgift: Punktafgift på Lithium? Afledningsafgift strøm? Eller bare roadpricing indbygget fra starten i alle e-biler efter 2010-01-01 ;o)

Når man taler skatter og afgifter, så handler det også om de indtægter som staten skal have for at det kører rundt. Uanset hvordan vores adfærd er (benzin eller el, bil eller tog/bus) i trafikken, så skal den give et mærkbart økonomisk bidrag til driften af stat og kommuner.

I længden tror jeg ikke på at el-biler bliver en superbilligt transportform. Men mon ikke fossile brændstoffer bliver noget, som folk med en fossil tankegang tror på.
Denne artikel http://politiken.dk/udland/article761720.ece indikerer et problem af betragteligt omfang. I den sammenhæng er en tidshorisont på 20 år ikke meget - det er at regne for at være "dagen efter i morgen" - for løsningerne vil tage lang tid at udvikle og indføre.

Jeg tror ikke, at Nissan har slutløsningen, men hvis vi ikke kan finde ud af at tage det lille skridt, som det er at tage en sådan bil i brug, så står bliver fremtiden vanskelig.

  • 0
  • 0

Lad os endelig få Nissan til at sende bilen til danmark. - her er nogle argumenter...

  1. Nissan får brug for et lille område til at introducere bilen - danmark er lille...
  2. Nissan får brug for et sted hvor folk er miljø aware - hvilket mange er her i landet.
  3. EV biler har det ikke godt med bjergkørsel - danmark har himmelbjerget, men ikke mange køre dagligt til det...
  4. danske afgifter gør det muligt at købe en EV bil som relativt er dyr - men i danmakr måske kan konkurere på lige vilkår med traditionelle biler p.g.a. afgifts fritagelse
  5. nogle ofentlige steder har allerede mulighed for opladning af elbiler - flere ville komme hvis bare der var flere biler - politikerne er positivt stemte for EV biler.
  6. afstand mellem byer er kort, hvilket gør mange meneskers kørselsbehov kort - vil tro at mange godt kan klare sig med mindre end 100 km/dag (har personligt haft en ellert og på en god dag kunne den klare 40 km - hvilket var lige i underkanten) - folk som har større dagligt behov har det nok bedre med en benzin/disel sluger.

Lad os hurtigst muligt få en dansk pris på den, og hvis den ellers er rimmelig få sat gang i EV bølgen - Olien er ikke en uendelig resurce og den forurener lokalt og ikke særligt kontrolleret - elværker har forureningen under kontrol og samlet så man kan bruge dyr teknik til at rense.

I øvrigt mener jeg ikke nødvendigvis man skal vente på at et specielt firma tilbyder leasing af batterier - det vil være alt for dyrt at lave et landsdækkende netværk til relativt få biler - det må komme senere - i start fasen skal man sælge bilerne inkl batterier, og her kan danmark formodentlig bruges p.g.a. gunstige afgifter på EV biler.

  • 0
  • 0

Lynladning er måske ikke altid oplagt, hvis målgruppen for bilerne er salgskonsulenter med jobaktivitet i de lyse timer.

Salgskonsulenter er nok de sidste til at køre el-biler, men en perfekt pendler og indkøbsbil.

Fidusen med elbiler er bl.a. at de kan lades op, når resten af samfundet kører på lavt elforbrug, dvs. om natten. Hvis alle de varmepumper og elbiler, som pressen pt. forventer vi får, skal have grøn strøm, må vi få pokkers svært ved at skaffe den.

Hvorfor grøn strøm?, første step er at reducere forbruget, og sikre lokalmiljøet, begge dele kan opfyldes med denne bil.

Better Place´s koncept er her klart at foretrække, hvor bl.a. vindoverløb kan lagres til fornuftig brug som transportenergi.

Better Place´s koncept er opladning ved ladestandere, primært i dagtimerne, samt batteribytte også primært i dagtimerne, altså når der er kunder i butikken, men har du en carport med eget 220v og køber den nye leaf, så vil du sandsynligvis sætte den til at lade 22:00 - 06:00, altså i typisk lavlast tid men uden sammenhæng med vindenergi.

Det ville være oplagt at sælge biler med en skatteordning koblet til CO2-belastningen, så man bliver motiveret til både at køre (el)bil og samtidig efterspørge grøn strøm i ligefrem proportionale størrelser.

Det vil være oplagt at stille nogle krav til max forbrug, samt max pris der friholdes for registreringsafgift(batterier skal altid trækkes helt ud af prisen), ellers risikerer vi at legetøjsbiler som ombyggede Jaguar, eller underlige sportsvogne udnytter skattehullet, og forhindrer de gode el-biler i at slå igennem.

Når det gælder de løbene afgifter skal vi ikke være nervøse på statens vegne, el-afgiften er jo væsentligt højere end brændstofafgiften, så ingen tab der.

Den natlige hjemmeladning, vil udjævne døgnkurven og på den måde øge den den grønne andel af strømmen.

  • 0
  • 0

Var det ikke en idé at rette den stavefejl eller kontrollerer Renault også nisser nu om dage? ;)

  • 0
  • 0

Er der ingen, der er opmærksom på at Nissan har meldt ud at de ikke vil være en del af Better Place konceptet? Renault laver yderligere hovedparten af sine planlagte elbiler med faste batterier. Der er tilsidesat blot to-tre modeller til Better Place. Stort set alle de elbiler, der er på vej kan ikke fungere i better place modellen med batteri skifte. Tusindvis af batteriskifte stationer er fuldstændigt vanvittigt økonomisk og i forhold til klimaet. Beskæmmende for landskabet og urealistisk, da det aldrig bliver en global model i tillæg. Hvor er den debat henne?

  • 0
  • 0

Det er jeg ikke så bekymret for. Jo flere modeller der bliver smidt på bordet, jo bedre og så må markedet lukke dem, der viste sig at være overflødige. "Tankstationerne" kan jo heldigvis hurtigt pilles ned igen, uden forurening af grunden.

Hvis der ikke kommer gang i det op til og lige efter miljøkonferencen, så må de jo lukke forretningen igen. Der er alligevel ikke nogen der skal købe en Better Place bil før tidligst om et år og til den tid ved vi vel om konceptet er levedygtigt.

Spild af penge, ja, men det er dog at foretrække fremfor en komite der vælger løsningen for os.

  • 0
  • 0

Hvis vi forudsætter at vi ikke får lov at bruge de sidste 30% af batteriet, så har vi 16.800Wh til rådighed, vi dividerer med de lovede 160km og får 105Wh per kilometer. og det for en bil i samme størrelse som en Prius, det lyder for godt til at det kan passe, men hvor er fejlen?

Vi lynlader fra 30-80% på 30 minutter ved 400V 60A, plus slowladning af de sidste 20%, det giver 125min ved 230V 10A, samlet ladetid til 100% bliver 155 minutter,
2 timer og 35 minutter.

Ved hjemmeladning 230V 10A skal vi til en 30-100% ladning bruge 438 Minutter,
7 timer og 18 minutter.

http://www2.nissan-zeroemission.com/EN/LEA...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten