Her er mobilbatteriet, som kan oplades på 30 sekunder

Om tre år vil du kunne oplade din nye smartphone på blot 30 sekunder. Sådan lyder det fra den israelske virksomhed StoreDot, som netop har fremvist en prototype på et hurtigt opladeligt batteri, skriver flere medier, herunder BBC.

Prototypen er en Samsung S4 med et batteri på bagsiden på størrelse med en cigaretpakke. I en fremvisning var den modificerede Samsung S4 i stand til at gå fra et fladt batteri til fuldt opladet på kun 26 sekunder.

»Vi tror på, vi kan integrere batteriet i en smartphone inden for et års tid og have et kommercielt produkt klar inden for tre år,« siger grundlægger Dorn Myersdorf til BBC.

Teknologien, som gør det nye batteri muligt, kaldes Quantum Dot. Det er en form for nanokrystaller, som for første gang blev opdaget for ti år siden i forbindelse med Alzheimer-forskning.

»Vi mikser nogle ret basale elementer som brint, kvælstof og helium. Det er en ny type materiale med nye fysiske og kemiske egenskaber, som faktisk stammer fra naturen, og som vi prøver at imitere,« forklarer Myersdorf til Techcrunch.com.

Quantum Dot kan dog også anvendes i en række andre forbrugerprodukter.

»Batterier er kun én af de industrier, vi kan forstyrre med det nye materiale. Det er ny fysik, ny kemi, og en ny tilgang til enheder,« siger Dorn Myersdorf.

Holdet bag batterierne har allerede brugt nanokrystallerne til at udvikle hukommelseskort, der er op til tre gange hurtigere end traditionelle hukommelseskort.

Apple har efter sigende også fået øje på den nye teknologi. For i december 2013 blev det kendt, at Apple har søgt patent på en skærmteknologi baseret på Quantum Dot. I februar 2014 dukkede endnu to patentansøgninger op.

Ifølge patentansøgningerne vil en skærm baseret på Quantum Dot give mere naturtro og levende farver.

Indtil videre er der dog én hage: StoreDot vurderer, at i hvert fald batterierne bliver omkring 30 til 40 procent dyrere at producere end dagens lithiumbatterier, og at de vil koste forbrugerne dobbelt så meget i indkøb.

Kilde bbc.com
Emner : Batterier
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er jeg den eneste, der kan se det hér som det mulige "break-through" for el-bilen?

Der er naturligvis forbehold for langtidsholdbarhed, vægt/energitæthed-forholdet mv., men hvis man kan lade sin el-bilen hurtigere end jeg dd. kan tanke min diesel-slæde, så skal der da bare en prototype med de batterier på hjul hurtigere end straks...

At der så er udestående med ladenetværk og tilstrækkelig strømstyrke ved ladestanderne, kan man vel nok håndtere over tid.

  • 6
  • 2

det lyder ikke så godt til el biler. Den i forvejen "dyre" batteri pris er det der stopper udbredelsen af el-biler. En smatphone bruger vil muligvis gerne betale dobbelt så meget for et batteri der kan lyn oplades.

  • 2
  • 0

Artiklen er ikke særlig oplysende. Mon ikke det er relateret til dette patent: http://www.google.com/patents/US20100183919

Det der så i virkeligheden er tale om, er det som kaldes en ultracapacitor eller supercapacitor, dvs. at enheden oplagrer en elektrisk ladning. Ladningen opbevares mellem to elektrisk ledende plader, og for at opnå stor kapacitet skal pladerne have størst muligt areal og være meget tæt på hinanden. Det er som sådan ikke ny teknologi. Quantum dots er formentlig bare en teknologi som øger pladernes overfladeareal ved at gøre den ru uden at bringe dem i kontakt.

Det betyder så at batteriets lade/aflade karekteristik er meget anderledes i forhold til andre batterier. Ladestanden vil være proportional med spændingen i anden potens. Det betyder at der skal et lille stykke elektronik til at give en konstant spænding (dc-dc konverter). Man kan altså ikke bare skifte batteriet i eksisterende mobiltelefoner.

Og så skal man i øvrigt passe på: ultracapacitorer kan oplades på sekunder og aflades på millisekunder. Ved kortslutning kan resultatet være en eksplosion. Det samme gælder ved overladning, den kortslutter indvendigt. Til gengæld kan eksisterende typer tåle i størrelsesorden 1 million ladecykler mod få tusinde for li-ion batterier.

Er jeg den eneste, der kan se det hér som det mulige "break-through" for el-bilen? Der er naturligvis forbehold for langtidsholdbarhed, vægt/energitæthed-forholdet mv., men hvis man kan lade sin el-bilen hurtigere end jeg dd. kan tanke min diesel-slæde, så skal der da bare en prototype med de batterier på hjul hurtigere end straks...

Der bruges ultracapacitorer allerede. Li-ion batterier slides hårdt ved kraftig afladning under acceleration. Ultracapacitorer benyttes til at tage spidsbelastningen og beskytte batteriet.

Men tag det med et gran salt. Eksisterende ultracapacitorer har for lav energitæthed til at være hovedbatteri i elbiler. Måske kan quantum dot typen lave om på det? På den anden side kommer den slags nyheder i en jævn strøm, men de fleste af de nye teknologier forlader aldrig laboratoriet og ender bare som kuriositeter.

Mvh. Peter

  • 6
  • 0

det lyder ikke så godt til el biler. Den i forvejen "dyre" batteri pris er det der stopper udbredelsen af el-biler.

Kun delvis. Personlig mener jeg en kombination af batteripris, samt optankningstid på et par timer er den absolutte showstopper.

Hvis vi kan fjerne den ene (optankningstiden), så er vi allerede halvvejs. Og hvis disse batterier bliver udbredt, så skal prisen såmænd nok falde til et fornuftigt niveau.

  • 2
  • 0

Jeg kan godt nå at oplade min mobil, mens jeg sover, spiser, arbejder, ser tv........ :)

  • 0
  • 0

Hvad er der for enden af "Forhåbningernes Alle" ? Et lille skilt med teksten: "Bare ærgerligt. På trods af store investeringer i forskning, virkede det ikke helt som vi havde håbet på".

Men så er der selvfølgelig også den 1 gang ud af 100.

  • 0
  • 1

Så har du nok ingen børn. ....

Hvad med at opdrage dine børn til ikke at tage din mobilgakkisnak ud af laderen hele tiden - hva'ba.

  • 0
  • 0

Jo Peter.. knap 5 mdr.. Lige nu bruger han kun min mobil til at savle på.. og i.. ;)

  • 0
  • 0

Jeg kan ikke huske det helt men lades der ikke med nogle hundrede mA i et par timer nu, altså noget omkring 1 Ah. Skal det gøres på 30sek kræver det en heftig strøm på ca. 100A. Så kan vi godt glemme alt om små stik og tynde ledninger, det kommer til at ligne et ladestik til elbiler. Den med at lade en telefon på 30 sekunder er et godt billede, men langt fra den praktiske virkelighed.

  • 0
  • 0

Jeg kan ikke huske det helt men lades der ikke med nogle hundrede mA i et par timer nu, altså noget omkring 1 Ah. Skal det gøres på 30sek kræver det en heftig strøm på ca. 100A. Så kan vi godt glemme alt om små stik og tynde ledninger, det kommer til at ligne et ladestik til elbiler. Den med at lade en telefon på 30 sekunder er et godt billede, men langt fra den praktiske virkelighed.

Jamen lad os regne på det: Et typisk litium mobilbatteri har en polspænding på 3,7V, men under opladning skal spændingen snarere være 4V. Ved en kapacitet på 1Ah bliver den samlede ladeenergi 4V x 1A x 3600s = 14400Joule.

En ultracapacitor lades bedst med konstant energi, men både spænding og strøm varierer hen over ladeforløbet. Jeg har selv konstrueret en ultracapacitor-lader, så jeg ved hvad jeg taler om. Vi skal altså fylde 14400Joule på den på 30 sekunder. På stærkstrøms siden ser regnestykket sådan ud: Ladeeffekt i watt = 14400Joule / 30 sekunder = 480W.

Laderens virkningsgrad er nok ca. 90%, så lysnettet belastes nok med max. 550W.

Det er langt under de ca. 2200W du kan trække fra enhver stikdåse, så ladestikket til elbiler bliver der ikke behov for her.

Mvh. Peter

  • 2
  • 1

Det er rigtigt at det ikke er noget problem at hive 480/550 W ud af stikkontakten, men når de skal hældes ind i batteriet ved 4 volt, skal dit USB-kabel (eller hvad man nu vælger) kunne holde til 120A. Eller regner jeg galt ?

  • 2
  • 0

Det er rigtigt at det ikke er noget problem at hive 480/550 W ud af stikkontakten, men når de skal hældes ind i batteriet ved 4 volt, skal dit USB-kabel (eller hvad man nu vælger) kunne holde til 120A. Eller regner jeg galt ?

Du kan selvfølgelig ikke bruge et USB stik. Ladestrømmen varierer i eksemplet mellem 180A og 500A, og spændingen mellem 0,9V og 2,7V, idet man lader med konstant effekt, men ikke med konstant strøm. Et kabel som kan klare de strømme bliver ret kraftigt, men det faktum at opladningen kun tager 30 sek. gør at en vis opvarmning kan tillades. Jeg bruger 16 kvadratmillimeter kabler i min lader, men mindre kunne godt have gjort det.

Der er i givet fald tale om et teknologiskift hele vejen rundt, også mht. lader og kabler.

Mvh. Peter

  • 1
  • 0

Peter..

..Er det din telefon du lader med 16 kvadrat.. ? Det må være en af de første NMT modeller.. ! :)

  • 0
  • 0

..Er det din telefon du lader med 16 kvadrat.. ? Det må være en af de første NMT modeller.. ! :)

Jeg har et antal Maxwell ultracapacitors på 3000 Farad hver. De er størrelsesmæssigt ikke egnet til en mobil, men udmærker sig ved lynhurtig opladning samt at de kan levere en spidseffekt på adskillige tusinde watt hver (glimrende til el-værktøj). Terminalerne har M10 gevind. De stammer fra en Canadisk bybus, et eksperiment som blev opgivet.

Hvis de kunne skrumpes lidt ville de være oplagte til alt muligt genopladeligt: lynhurtig opladning og mere end 1000 gange levetiden af et li-ion batteri.

Mvh. Peter

  • 1
  • 0

Ja elektrisk værktøj ville være en glimrende anvendelse til disse batterier. Specielt private handymen der bruger deres værktøj sjældnere end professionelle. Og hvis de kan monteres på el-cyklen og give en rækkevide på bare 10-15 kilometer ville jeg gerne give den dobbelte pris. Enig med dem der påpeger problemet med den meget store lader det vil kræve, men om lade tiden er 30 sekunder eller 5 minutter ville ikke betyde noget problem for mig.

  • 0
  • 0

Hvad så med selvafladning.. ! ? Hvor længe kan de holde på strømmen..! ? Kan de stadig bruges dagen efter.. ?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten