Her er Københavns nye metrotog

Illustration: Metroselskabet

Når Cityringen efter planen åbner i juli 2019, foregår transporten i 30 nye førerløse metrotog. Mens tunnelboremaskinernene stadig har til gode at gnave sig igennem størsteparten af københavnerkalken, er prototypen på københavner-metrotoget version 5.0 nu klar og på vej til København.

Der er kommet en række videreudviklinger og leverancer til metrosystemer andre steder i verden til, siden det første metrotog kørte de 11 kilometer fra Nørreport til Christianshavn og videre til Lergravsparken og Ørestad på Amager i 2002.

Vel er de fuldautomatiske og kører uden fører, men en styrepult har metrotogene alligevel. Den manuelle styrefunktion, der også findes på den eksisterende metro, tillader stewards at tage over som togfører i tilfælde af nedbrud. (Foto: Metroselskabet) Illustration: metroselskabet

Det 40 meter lange metrotog kommer fra Berlin, hvor det netop har været udstillet på verdens største messe for rullende materiel. Det bliver transporteret herop og ud til Cityringens kommende kontrol- og vedligeholdelsescenter ved Vasbygade i Sydhavnen om natten på en lastbil som én 52 ton tung togstamme. Dertil kommer lastbil, vogn osv., så transportens totalvægt er betydeligt større.

Italienske Ansaldo STS, der leverede tog og styresystem til den eksisterende metro, fremstiller også det nye togsystem efter devisen: mere af det samme.

Cityringstogene får af hensyn til fleksibiliteten flere ståpladser end de nuværende metrotog. (Foto: Metroselskabet). Illustration: metroselskabet

Selv om Cityringens tog har samme dimensioner og udefra ligner den eksisterende metro, er hele ‘indmaden’ ny. Teknikken er opdateret, og inventaret ændret, så det består af mere slidstærke og rengøringsvenlige materialer. Og baseret på erfaringerne fra den eksisterende metro kommer der flere ståpladser, så passagerflowet glider bedre.

Cityringens tog får med 90 km/t en lidt højere maksimumhastighed end tophastigheden på 80 km/t på den eksisterende. Og strømforbruget er reduceret bl.a. ved at anvende LED-belysning.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

de kommer nu , da de nok aldrig kommer ud at køre ............. ansaldo har leveret.

  • 1
  • 19

Hvad i alverden har Metroselskabet imod "hand-straps"? I ved, de plastik/læder strimler der hænger fra loftet i de fleste andre RTS-systemer og tillader folk der ikke er 1.90+ at stå op komfortabelt i toget?

  • 6
  • 1

de kommer nu , da de nok aldrig kommer ud at køre ............. ansaldo har leveret.

Uanset hvad, så er den eksisterende metro en succes. Om det er på grund af eller på trods af Ansaldo, ved jeg ikke, men faktum er, at de succesfuldt har kørt siden etableringen (måske med ½-1 års indkøring).

De førerløse tog var kritiseret fra starten af (det kunne man ikke, det var for farligt mm.), men igen, faktum er, at det virker, og giver en fantastisk fleksibilitet, at der kan sættes ekstra metrotog ind, uden det koster en togfører (og jeg ved godt det også koster personale på jorden, når der er ekstra tog i drift, men det ville der være alligevel).

Kritikken af IC4 er berettiget (ligesom valget af dieseltog i sin tid er kritiserbart), men i forhold til metroen, så må det konstateres at de kører og virker.

mvh.

  • 22
  • 1

De skal sikkert testkøres ude på det nye Kontrol og Vedligeholdelsescenter. Her er lagt skinner, strømskinne mm. Til den nuværende metro blev togene også testet på centeret ved Vestamager.

  • 6
  • 0

Hvorfor de ankommer allerede nu?

En del af forklaringen kunne nok være at der allerede er pladsmangel i myldretiden. Og jo flere kunder der kommer til metroen, desto større bliver problemet. Det eneste man kan gøre er, som de nu gør, at anskaffe tog med flere ståpladser og færre siddepladser. Spørgsmålet er hvad de så gør, når det ikke længer er nok?

De førerløse tog var kritiseret fra starten af (det kunne man ikke, det var for farligt mm.), men igen, faktum er, at det virker

Det virker i hvert fald bedre end IC4, så taget i betragtning hvor de kommer fra (Ansaldo) er vi nok sluppet meget godt fra det. Men derfra, og så til at kalde dem en succes, synes jeg er et lige voldsomt nok skridt at tage. Udover at der, som nævnt ovenfor, allerede er kapacitetsproblemer, så skaber vintervejret ofte også store udfordringer for de ovenjordiske strækninger. I et land der får sne stort set hver vinter, er det lidt af en tanketorsk hvis du spørger mig.

  • 2
  • 6

Du er godt klar over at Ansaldo STS slet ikke er det samme firma som dem der har leveret IC4 ;) Derudover så kører vores nuværende metro fremragende.

  • 8
  • 1

det første metrotog kørte de 11 kilometer fra Nørreport til Christianshavn og videre til Lergravsparken og Ørestad på Amager i 2002.

11 km fra Nørreport til Christianshavn (det var langt), og så delte det sig. En del til Lergravsparken og en del til Ørestad. (ironi kan forekomme)

  • 0
  • 5

Det har du ret i Jakob, jeg har husket forkert. Men jeg synes nu ikke at togene fejler noget og vi får de nye før tid!

Selvom de ejes af samme selskab så har hvert selskab jo 2 forskelige ledelser så nej jeg ikke gå så vidt at kalde dem det samme. STS er i det mindste noget værd så vidt jeg kan huske.

  • 5
  • 0

@Jakob Sørensen

Metroen havde i 2013 en rettidighed på 98,6% og en kundetilfredshed omkring 95%. Hvad mere vil du egentlig forlange for at kalde det for en succes?

Det er muligt at metroen også har problemer i snevejr. Men hvor stort er problemet set i forhold til alle andre transportmidler?

  • 7
  • 2

På InnoTrans messen i Berlin var metrotoget udstillet med Ansaldobreda mærker og altså ikke AnsaldoSTS.

  • 0
  • 0

På InnoTrans messen i Berlin var metrotoget udstillet med Ansaldobreda mærker og altså ikke AnsaldoSTS.

  • 0
  • 0

Metroen havde i 2013 en rettidighed på 98,6% og en kundetilfredshed omkring 95%. Hvad mere vil du egentlig forlange for at kalde det for en succes?

Jeg ved ikke hvilke kriterier metroen bruger for rettidighed, men det er en kendt sag at fx. DSB har en meget løs opfattelse af hvad der er rettidigt.

Mht. kundetilfredshed, så var jeg selv deltager i en kundetilfredshedsundersøgelse for lidt tid siden. Jeg var kun lige akkurat noget ind i toget, da damen spurgte mig hvordan min tur havde været indtil videre. Jeg fortalte, at det var meget begrænset hvad der kunne nå at gå galt på 30 sekunder, men at jeg generelt ikke var særlig tilfreds. Det var dog ikke relevant, da det kun var den ene tur hun måtte bruge i undersøgelsen. Så når du på den måde går ind og laver tilfredshedsundersøgelser på enkelte turer, som naturligvis er på tidspunkter hvor der sjældent er problemer (udenfor myldretiden og i godt vejr), så er 95% ikke særligt imponerende.

Jeg synes bestemt ikke metroen er en fiasko i stil med det vi eksempelvis har set fra IC4, men jeg mener stadig at der mange ting der kunne (og burde) have været gjort bedre.

  • 1
  • 5

@Simon Kristiansen¨

Hvordan måler / definerer du fremragende? Jeg har set bedre andre steder i verden. Men det lader til at det ikke er dig som skal stå og fryse på en overfyldt perron ude på Femøren. Hvilket nu har stået på i 2 måneder.

  • 0
  • 0

Så når du på den måde går ind og laver tilfredshedsundersøgelser på enkelte turer, som naturligvis er på tidspunkter hvor der sjældent er problemer (udenfor myldretiden og i godt vejr), så er 95% ikke særligt imponerende.

En lektion i samfundsfag for ingeniører: Hvis du ønsker at måle kundetilfredsheden på en service, så skal du spørge ind til konkrete og præsente oplevelser, f.eks. den aktuelle tur med toget. Ellers vil dine respondenters svar være stærkt influeret af forhold som er meget svært at udrede fra hinanden. En dårlig oplevelse engang i 2012 hvor du sad fast i et metrotog i en halv time vil sandsynligvis give et negativt svar på hvordan du GENERELT synes om metroen service og derved bliver det umuligt for selskabet at finde ud af hvor god service de levererer AKTUELT. Det samme med svar om turen for en uge siden: Turen mandag eftermiddag gjorde ikke noget indtryk, men du kan i hvert fald huske turen onsdag morgen hvor metroen var forsinket og derfor bliver den basis for dit svar. Derfor er det metodisk mest korrekt at spørge til en konkret hændelse hvis man vil have et korrekt billede af hvordan mængden af individuelle passagerture opleves.

Og hvis du tror at de opinionsselskaber har studerende siddende ved telefonen og bare venter på et opkald på at sende interviewhæren ud når solen skinner og uden for myldretid, så har du en temmelig grel misopfattelse af hvordan det foregår. Enten har de et fastlagt skema lagt efter passagerpresset (mest sandsynligt) eller også har de frit slag for hvornår de vil høste deres kvote (hvilket ved provisionslønning gør det mest attraktivt at gå ud i myldretrafikken). Og hvis der er blot en smule professionalisme, så lægges der vægte ind, så hvis der er lavet få interview ift. trafikpresset i myldretiden, så korrigeres det i det samlede billede.

  • 1
  • 0

Der står jo prototype. Der kan jo ske meget inden Cityringen åbner 2019. De endelige tog skal vel ikke bestille allerde nu. Ansaldo STS levere de leverede også til den eksiterenede metro som fungere Ansaldo STS skal også levere til Århus letbane. Det er et søster selvskab til Ansaldobreda. De to selskaber kører selvstændigt

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten