Her er jernbanen til Femern, som Tyskland er forsinket med

Klokken 11 i dag startede et møde, der kan blive afgørende for Femernforbindelsens fremtid. Transportminister Magnus Heunickie (S) sidder sammen med blandt andre den tyske transportminister og repræsentanter for Deutsche Bahn i Berlin.

Her vil han diskutere de tyske forsinkelser af miljøgodkendelser og jernbanearbejde, der skal gøre Femerntunnelen mulig.

Læs også: Heunicke advarer om risiko for forsinkelse af tysk Femern-godkendelse

Processen hos de tyske myndigheder er et af tre emner, ministeren har krævet en afklaring af, inden de første entreprenørkontrakter kan skrives under til september.

»Tyskerne har skrevet under på en traktat med Danmark, og den gælder stadig. Så på den måde har landene en aftale. Men der er nogle forudsætninger, der skal gå op. Prisen skal være rigtig, der skal investeres fra EU, og så skal tyskerne investere i deres jernbane. Og det er præcis det, der er på dagsordenen i dag,« siger Magnus Heunicke til DR.

Den eksisterende jernbane og den udvidelse og ombygning, som tyskerne bliver forsinket med, der skal spare beboerne i en række byer for støjen fra godstogene til og fra Danmark. (Illustration: Delstatsregeringen i Schleswig-Holstein) Illustration: Schleswig-Holstein Landesregierung

Ud over miljøgodkendelsen vil Magnus Heunicke have svar på, hvad tidsplanen er for de såkaldte landanlæg på den tyske side. Tyskland skal ligesom Danmark opgradere veje og jernbaner for at bringe trafik til og fra tunnelen.

Mens Danmark har forpligtet sig til at opgradere togforbindelsen på den danske side, har Tyskland lovet at elektrificere linjen på de 88 km fra tunnelens munding på øen Femern til Lübeck og at udvide den eksisterende bane med et spor, så der er tosporet jernbane på hele strækningen.

Elektrificeringen er en del af den oprindelige traktat om mellem Tyskland og Danmark om forbindelsen. Den skulle have været klar i 2021, hvor tunnelen skal åbne, men elektrificeringen er nu udskudt, indtil et nyt dobbeltspor på strækningen skal åbne. Ifølge aftalen skal det ske senest syv år efter tunnnelens åbning, men den seneste melding fra det tyske transportministerium lyder, at det vil ske i 2024.

Det betyder, at der ikke vil kunne køre eltog, og dermed heller ikke godstog gennem tunnelen i dens første tre leveår.

Læs også: Sådan nåede prisen for Femern-forbindelsen op på 64 milliarder

Ud over at udvide jernbanen med et spor og elektrificere hele strækningen har de tyske myndigheder valgt at bygge en helt ny rute på dele af strækningen for at dirigere den tunge godstrafik uden om de små byer i området, som blandt andet tæller en del ferieområder i Lübeck-bugten.

Den nye jernbane skal i stedet følge den eksisterende motorvej A1 tættere, end jernbanen gør i dag. Banen skal fremover understøtte trafik, der passerer med 160 km/h mod de nuværende 140 km/h.

Læs også: Tysk politiker: Jernbane til Femern bliver mindst fem år forsinket

Den tyske miljøgodkendelse er ikke officielt forsinket, men det er ifølge transportministeren muligt, at den vil tage længere tid, end Femern A/S havde forventet. Det oprindelige overslag fra selskabet lød på, at godkendelsen ville tage halvandet år fra den 18. oktober 2013, hvor ansøgningen blev afleveret til myndighederne i Kiel.

Læs også: Ikke et eneste godstog vil køre gennem Femerntunnelen i tre år

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

For at løse problemet med manglende elektrificering, kunne jernbaneselskaberne bruge Bombardiers ALP-45DP eller opgraderet/modificeret TRAXX 187. Begge er kan køre på el, men skifte til dieseldrift, hvor ingen køreledninger er. TRAXX 187 har pt. kun Last Mile dieseldrift, dvs. sneglefart med diesel, men det er vel ikke et større problem for Bombardier.

  • 3
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten