Her er IC4's nye køreplan

Passagererne har i årets løb set dem køre gennem de danske stationer som gabende tomme spøgelsestog, mens DSB's ældre togtyper kørte propfulde rundt i myldretidstrafikken.

Men nu gør IC4'erne comeback.

Onsdag den 11. juli klokken 13.37 sætter årets første passagerkørsel med et IC4-tog i gang fra Aarhus Hovedbanegård. Destination: Esbjerg.
Det erfarer Ingeniøren.

Det forsigtige introduktionsforløb frem til august kommer dog kun til at lægge beslag på en brøkdel af de 37 IC4-togsæt, som DSB har fået myndighedernes godkendelse til at sende ud på skinnerne i passagerdrift. Faktisk kan DSB gennemføre den følgende IC4-køreplan med kun ét IC4-tog:

Fra mandag til torsdag:

Afgang fra Aarhus H kl. 13.37 og ankomst til Esbjerg kl. 16.10 (Re 3340)
Afgang fra Esbjerg kl. 17.02 og ankomst til Aarhus H kl. 19.31 (Re 3361)

Fredag:
Afgang fra Aarhus H kl. 12.43 og ankomst til Esbjerg kl. 15.10 (Re 3336)
Afgang fra Esbjerg kl. 16.02 og ankomst til Aarhus H kl. 18.34 (Re 3357)

Fra august går det for alvor løs

Fra mandag den 13. august agter DSB at hæve ambitionsniveauet og vil herefter gradvist indsætte IC4-materiel i større målestok. DSB vil kontinuerligt indsætte IC4 i blokke a fire IC4-løb/togsæt ad gangen med en varighed af op til seks uger. Det vil i introduktionsforløbet dog fortsat kun være regionalstrækningerne Aarhus-Esbjerg og Aarhus-Aalborg, som bliver betjent med IC4-materiel.

Erindringer fra 2010

Den forsigtige introduktion af IC4-materiel på jyske regionalstrækninger giver i øvrigt mindelser om dengang i efteråret 2010, da DSB for første gang introducerede sammenkoblede IC4-tog i køreplansdrift.

Læs også: DSB's sammenkoblede IC4-tog kører nu - men kun tæt på værkstedet

Også dengang valgte man at indsætte de sammenkoblede IC4-togsæt med start og slut i Aarhus, så det pågældende IC4-tog altid vendte tilbage til IC4-værkstedet i Aarhus.

Forsigtigheden var dog endnu mere ekstrem i 2010, hvor det sammenkoblede IC4-tog kun kørte én enkelt ugentlig returafgang til Kolding.

Men DSB's IC4-ingeniører havde også ryggen mod muren, idet daværende DSB-boss Søren Eriksen havde lovet, at sammenkoblet IC4-materiel ville blive indsat i passagerdrift i løbet af 3. kvartal 2010.

Teknikerne nåede det lige akkurat inden deadline. Den sammenkoblede IC4-drift endte dog som en stor fiasko, og i dag vil DSB end ikke give et bud på, hvornår de lange IC4-tog kommer på banen igen.

I 2010 lød der dog anderledes optimistiske toner fra DSB.

IC4-chef Torben Kronstam forsikrede således Ingeniørens læsere om, at man allerede var gået i gang med at teste tre sammenkoblede togsæt.

»Men selv om vi allerede er gået i gang med at teste tre sammenkoblede togsæt, ligger det noget ude i fremtiden, at tre sammenkoblede togsæt vil blive indsat i drift med passagerer. Jeg tør kun love, at det bliver i løbet af 2011,« udtalte Torben Kronstam til Ingeniøren i oktober 2010.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg forstår artiklen herover således, at DSB overfor Ing har afvist at sætte IC4 ind som lyntog Århus-København i K12. Er det korrekt forstået? I pressemeddelelsen skrev DSB ellers:

Togene forventes gradvist indsat som regionaltog på strækningerne mellem Aarhus H og Esbjerg, Aarhus H og Aalborg, og som InterCityLyn-tog mellem Aarhus H og København.

Har DSB givet nogen grund til ikke at sætte fast sammenkoblede tog i drift?

  • 0
  • 0

Sikken da en omgang vrøvl. Jeg har da kørt med IC4 op til flere gange. Endda uden at der var problemer med toget.

Hvad er det lige nøjagtig du mener er vrøvl i artiklen? IC4-tog har i længere tid ikke været i rute på grund af bremsesvigt.

  • 0
  • 0

DSB har en ydmyg tilgang til sagen. Det er også påkrævet. Toget standser ved alle 17 stationer mellem Århus og Esbjerg, dvs. at togets gennemsnitsfart ligger på knap 50 km/t. Fornuftigt, for hvis nu ikke bremserne virker... Nå, lad os håbe det går - DSB trænger til lidt medvind.

  • 0
  • 0

Har DSB givet nogen grund til ikke at sætte fast sammenkoblede tog i drift?

Det er vel fordi de stadig kun kan kobles og afkobles på værkstedet.

  • 0
  • 0

Det har læserne helt misforstået. Den rigtige køreplan ser sådan ud:

Fra mandag til torsdag: Afgang mandag fra Aarhus H kl. 13:37 (Re 3336). Efter 500 m bryder lortet sammen. Passagerne skubber IC4 i mål. Ankomst Esbjerg torsdag kl. 16:10.

Afgang mandag Esbjerg kl. 16:02 (Re 3341), og nu går det ned ad bakke, så DSB’s driftsingeniører er vældig optimistisk. Desværre viser det sig efter 500 m kørsel at der er gået husbukke i opklodsningen. Manden med insektsprøjten sidder låst inde på toilettet som først kan åbnes torsdag kl. 18:34.

Det er sådan køreplanen skal tolkes.

;-)

  • 0
  • 0

Der står "For første gang i 2012", og det er rigtigt, for de blev sat ud af drift en gang i november 2011 - så vidt jeg husker.

Nu stiller du altså urimelige krav. Iflg. almen dansk pædagogik er der ikke noget krav om at man dels kan læse en tekst, dels kan forstå samme.

;-)

M

  • 0
  • 0

Når nu Nicolai er så venlig at offentliggøre den eksakte køreplan for den daglige IC4 tur burde den dybdeborende journalist vel også undersøge, om der umiddelbart efter dette tog kører et MR togsæt eller et ekstra MG togsæt, således at passagererne kan fortsætte rejsen ved nedbrud.

  • 0
  • 0

Ingeniøren har muligvis overset at der i perioden 25.6-10.8 gælder en special køreplan på strækningen Aarhus-Esbjerg, fordi DSB er så venlig standse både ved Viby J, Hørning og Skanderborg, igen fordi Arriva ikke kører så tit, pga. sporarbejde på strækningen Skanderborg mod Silkeborg-Herning. I denne periode er f.eks. afgangen 13.37 flyttet til 13.31. Bare så I ved det, hvis I vil opleve eller vil med denne historiske togafgang :-)

Jeg rejser selv tit på denne strækning, så jeg glæder mig til nye tog og ønsker de hårdtplagede/hårdtarbejdende DSB-folk at det lykkes at komme i gang igen med IC4.....

  • 0
  • 0

held og lykke. endnu et foto fra dsb med køreledninger og IC4. de har travlt med sminken i det foretagende. vi må håbe den holder på den daglige køretur til esbjerg.

  • 0
  • 0

held og lykke. endnu et foto fra dsb med køreledninger og IC4. de har travlt med sminken i det foretagende. vi må håbe den holder på den daglige køretur til esbjerg.

@ Jonas Koch

Seks ting:

  1. Jeg går ud fra, at det er ing.dk selv og ikke DSB's kommunikationsafdeling, der vælger hvilke billeder, der bringes i ing.dk

  2. I Danmark kører dieseltog på såvel elektrificerede som ikke-elektrificerede strækninger. Absurd? Nej, egentlig ikke. Det giver sådan set bare direkte togforbindelser til folket. Så billedet lyver ikke.

  3. DSB skammer sig ikke over, at IC4 er et dieseltog. Det gør til gengæld de selvsamme politikere, der valgte at sætte elektrificeringen i bero i midten af 90'erne.

  4. DSB bakker op om den nye elektrificeringsbølge, der påbegyndes i 2015.

  5. For togpassagerer er det generelt underordnet, om der er tale om et diesel- eller el-tog - så længe man kommer hurtigt frem. Og til tiden.

  6. Konspirationsteorier kan være spændende. Men brug dem med omtanke. Ellers fremstår dine indlæg bare som useriøse.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten