- Sammenkoblingssystemet
- Udvendige fodtrin
- Bremsesystem
- Togcomputere
- Varme og ventilation
- Powerpacks
- Batteriopladere
- Aksel-vendegear
Sådan lyder top-8 over de mest graverende fejl på IC4-togene ifølge den præsentation, som konsulentfirmaet Atkins har udarbejdet for Transportministeriet.
LÆS RAPPORT FRA ATKINS
Læs også: Se DSB's egen video om levering af IC4-togsættene
Komplet redesign af sammenkoblingen
Rangordningen tager udgangspunkt i, hvor ofte der er fejl på systemerne for hver million kørte kilometer med IC4.
Dog er der ikke særligt ofte problemer med sammenkoblingen, når IC4 kører. Det skyldes helt enkelt, at togene bliver koblet sammen og fra hinanden allerede på værkstedet.
Når sammenkoblingen alligevel topper listen, skyldes det, at DSB kan ikke udnytte IC4 som planlagt, fordi sammen- og frakobling er umulig på stationerne.
Atkins mener, at sammenkoblingen af IC4-togsæt er alt for kompliceret. Den skal designes helt om. Det indebærer, skriver konsulenterne:
- Koblingen skal være låst i den fremskudte position
- Frontlågerne og den mellemliggende bælg bør fjernes
- Styremekanismer for frontlåger og bælg samt låsekontakter bør fjernes
- Trådløs kommunikation førerrum til førerrum bør fjernes
- Et nyt fast frontdæksel til at forsegle togets frontende bør designes
Flest fejl på dørtrin
De udvendige fodtrin ligger i top af selve fejlstatistikken med 226 fejl per en million kørte kilometer. Det kommer næppe bag DSB's kunder, der jævnligt er vidne til mere eller mindre desperate medarbejdere, som bakser med dørene.
Der optræder fire forskellige typer af fejl med dørtrinene, konstaterer Atkins:
- Fodtrin skydes ikke korrekt ud
- Fodtrin skydes ud, men dørene åbner ikke
- Fodtrin skyder gentagne gange ind og ud
- Fodtrin hænger på perronkant
Ifølge Atkins forsøger DSB at løse problemerne direkte sammen med leverandøren af dørene, IFE, som er et datterselskab af tyske Knorr-Bremse Group. De forbedringer, som er planlagt, ser i første omgang ud til at være tilstrækkelige, mener konsulenterne.
Bremsecomputere kan være et spirende problem
Bremserne forårsager næstflest fejl på IC4-togene. Igen er der ikke kun tale om en enkelt fejl, men en række forskellige problemstillinger, herunder trykindstillinger under bremsetest og sensorer, der giver forkerte værdier.
Atkins konstaterer, at nogle af problemerne er vanskelige at diagnosticere, og at nogle af fejlene kræver yderligere undersøgelser.
Konsulenterne advarer desuden om, at såkaldte bremsecomputere 'kan være et spirende problem', og at det er nødvendigt at analysere fejlrapporterne yderligere.
Ingeniøren har tidligere skrevet om problemerne med togcomputeren, der indtager fjerdepladsen af listen.
Læs også: Konsulenter frikender IC4-computere: De fungerer som forventet
Læs også Ingeniørens it-medie Version2, hvor der er flere informationer i denne artikel.
Atkins-rapporten viser, at der kun i nogle tilfælde, bl.a. aksel-vendegearet, er tale om enkelte fejltyper, som helt kan elimineres med en enkelt ændring. Hovedbilledet er, at der optræder en række forskellige fejltyper, som DSB skal luge ud i de kommende år.
Konsulenterne opregner en række ofte forekomne fejl på togene, som det ikke har været muligt at rangordne, og som derfor ikke er med på top-listen:
- Død mands-pedal
- Låste toiletter
- Jordfejl
- Dørsystemer
- Togførers sædelås
- Støj og vibrationer
- Hjulsæt
- Passagerinformationssystem
De mange fejl skal DSB tage hånd om for mellem 400 og 800 millioner kroner. Det skal forhindre, at togene bryder ned for hver 2.000 kilometer, som det er tilfældet i dag. Til sammenligning er der 25.000 kilometer mellem nedbrud på IC3-togene.
Dokumentation
