Her er hurtigladerne til elbiler på danske motorveje

En time ekstra. Så lang tid vil det omtrent tage elbilister at køre fra København til Århus i forhold til en almindelig bil, når E.ON nu opsætter hurtigladere langs motorvejene.

I alt opsætter E.ON 13 hurtigladere mellem København og Aarhus og ved Farøbroerne. Det vil give en ladetid på 20-25 minutter op til 80 pct. af elbilens batteri, skriver E.ON i i en pressemeddelelse.

Det bliver ABB, som skal levere hurtigladerne til de ladestationer, energiselskabet E.on det næste års tid opsætter på motorvejsnettet i Danmark.

De nye hurtigladere opstilles på motorvejsforbindelsen mellem København og Aarhus og ved Farøbroerne. Illustration: E.ON

Læs også: 40 nye hurtigladere på vej til de danske elbilister

De nye hurtigladere bliver baseret ABB Terra 53 serien, og de kommer med 50 kW DC opladning til CCS- og Chademo-standarder og 43 kW AC opladning.

Hver ladestation kan samtidig bruges til DC- og AC-opladning.

DC-forbindelsen leverer en udgangsspændingforskel på mellem 50 og 500 V og en maksimal strømstyrke på 125 A.

AC-forbindelsen leverer 400 V og 63 A.

Fastned, der opsætter hurtigladere i Holland, har også valgt ABB som leverandør.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så ville det jo være passende med en kaffepause hvilket kunne resultere i en chauffør der er mere på efter en lille pause.

  • 5
  • 2

Som fuld fan af el-biler og alt mulig andet drevet røgløst, er det ikke ubegrænset positivt at skulle lægge en time til den strækning. Det bliver jo ikke kun et drivmiddel valg, men mere hele ens indstilling til alt. Findes der ikke løsninger der kan bedre de hampre 50 % forlængelse?

  • 6
  • 0

@Marcus: Hvis jeg læser artiklen, så ser jeg +400 miles, hvilket svarer til Århus t/rt på én opladning. I teorien kan du også gøre dette i en ModelS, hvis man kører ret langsomt, det er varmt o.s.v. jfr deres egen techspec., hvor man kan se kørelængden som funktion af en masse forskellige parametre.

  • 0
  • 0

@Peter: De +400 miles er angivet som en "range boost upgrade" til den originale Tesla Roadster.

Hvis du læser et par linjer længere oppe står der "..over 200 miles" for Tesla Model 3

  • 2
  • 0

Laderen ligner ret meget den type som Clever er begyndt at sætte op , fx. i Ringsted, Herligt, hvis der begynder at danne sig en konsensus fra de forskellige udbydere om at vælge samme type udstyr. Så skal vi bare have gang i et roaming-samarbejde, så man ikke skal være medlem hos begge parter. Eller evt. bare en sms-betaling.

  • 6
  • 0

Når DSB siger at der er en ikke ubetydelig mængde penge at spare ved at bruge 65min mellem de største byer og ikke 60min som politikerne vil så hyler folk op over at 5 min er evigheder og hvis de skal bruge 5 min ekstra ja så dør de jo nærmest ja op til flere gange dagligt skulle men mene ud fra hvad der skrives. Her har vi så en teknologi der forlænger en rejse med hele 60 min ( giver så 12 nær døsdfald pr. gang folk er ved at dø over 5 min) Så ret beset er disse 60min jo massemord.. eller bare dejlig dansk dobbelmoral.

Fint med elbiler og hurtigladere men der leveres bare ikke den vare folk i dag har og bruger. En bil til en pris folk kan betale på en gennemsnitsløn, rækkevide uanset hvornår på året der giver mulighed for at tilbagelægge afstande og ikke holde stille, der er ikke mulighed for at trække trailer, campingvogn m.m. og nu bor folk jo ikke ved motorvejen så de lade stationer er kun for dem der anvender dette vejnet, og ikke den del af befolkningen der sjældent kommer omkring en sådan i deres daglige færdsel. Så igen El-biler er for en del af bilisterne hvis den skal dække alle behov man har i en bil, mens en stor del, især uden for byerne ikke vil kunne gøre det de gør i dag kun med en el-bil. Så intet vidundermidel men bare en transportform på linje med benzibilen, cyklen, bentøjet eller bus og tog. Alle med deres fordele og ulemper alt efter havd de skal bruges til.

  • 5
  • 3

E-on vil jo gerne have betaling for brugen af de omtalte hurtigladere, og det er jo fair nok. Men kan man betale på stedet, uden at være kunde på forhånd?

Altså kan man uden forudgående planlægning køre forbi en hurtiglader og aktivere den uden at have et kundekort/nøglebrik/RFID-tag med sig, men bare en telefon og et kreditkort?

Hos de offentlige trafikselskaber kan man jo købe fx busbilleter per SMS, og det virker jo uden en dankort-automat ved hvert stoppested eller i hver bus.

Hmm, E-Ons webside er ikke umiddelbart opdateret med informationer om hurtigladerne, men for deres 11 kW-udgaver, kan man åbenbart ringe til deres kundeservice og betale 100 kr. for at få aktiveret en ladestander. http://www.eon.dk/e-mobility/Lad-pa-farten...

  • 6
  • 0

Den eneste løsning er større batterier.

Af en eller anden grund arbejder alle andre end Tesla stadig med batterier på under 25 kWh, og det er nødt til at ændre sig, hvis elbilen skal fungere i Danmark til kørsel mellem byer.

  • 4
  • 0

Artiklen viser ikke hvor der p.t. er fungerende ladestandere i Danmark.

Der findes en række forskellige korttjeneste, der prøver at samle de forskellige udbyderes ladepladser, langsomme som hurtige.

Fx http://www.plugshare.com/ http://openchargemap.org (mangelfuld for Danmark) http://chargemap.com

Kun Clevers, kun i Danmark: http://services.clever.dk/pcmapr.html Kun E-ons kun i Danmark: http://www.eon.dk/e-mobility/Oversigt-over... Kun Teslas: http://www.teslamotors.com/da_DK/supercharger

  • 1
  • 0

Så skal vi bare have gang i et roaming-samarbejde, så man ikke skal være medlem hos begge parter. Eller evt. bare en sms-betaling.

Mon ikke det ender med en SMS-betaling. Det er kun fordi elbilerne endnu er så få og konkurrencen så ringe, at de kan tillade sig at kræve et abonnement. Når markedet bliver modent, så vil der være lige så meget sund forretningsmodel i at kræve abonnement, som der idag ville være i at kræve abonnement til benzinstationer.

At allerede idag ulovliggøre krav på den slags abonnementer var bare en af de ting politikerne kunne gøre for at forbedre rammevilkårene for elbiler, hvis de mener det alvorligt med elbiler.

  • 2
  • 0

Den eneste løsning er større batterier.

Af en eller anden grund arbejder alle andre end Tesla stadig med batterier på under 25 kWh, og det er nødt til at ændre sig, hvis elbilen skal fungere i Danmark til kørsel mellem byer.

Det kommer da i høj grad an på mellem hvilke byer og hvor ofte. Min Renault Fluence klarer fint turen mellem Dragør og Viby ved Århus, når bare jeg tager Molslinien over.

Jeg har ikke brug for et større batteri end de 22 kWh, som jeg har. Og jeg synes at det er fint, at jeg ikke har været nødt til at betale for et større batteri end jeg har behov for.

  • 4
  • 1

Det lyder tåbeligt hvis man ikke blot kan holde ind, smække et kreditkort i maskinen og "tanke op" som man kan på enhver tankstation. Hvad er begrundelsen for ikke at tilbyde det?

For svag konkurrence på markedet for elbilopladning, da markedet (endnu) er lille.

  • 2
  • 0

Som fuld fan af el-biler og alt mulig andet drevet røgløst, er det ikke ubegrænset positivt at skulle lægge en time til den strækning. Det bliver jo ikke kun et drivmiddel valg, men mere hele ens indstilling til alt. Findes der ikke løsninger der kan bedre de hampre 50 % forlængelse?

En opladning af f.eks. Renault Zoe til 80% af batterikapaciteten tager i hurtigopladerne kun 20 minutter. En hjemmeoplader er på 11kW, og her tager det ca. 3 timer for en fuld opladning. Hurtigopladerne er på 50kW.

Udover e-on's netværk af nye hurtigopladere (førhen havde E-ON kun 11kW opladere), så har Clevers også mange hurtigopladere.

Jeg mener bestemt at det er realistisk, at lægge 20 minutter til rejsen, hvis der skal optankes. En Renault Zoe kører ca. mindst 160 km. per opladning. Den kører 210 km per opladning på et nyt batteri. Og der er garanti på 75%, dvs. 157,5 km. Kommer batteriet under det, får du byttet batteriet.

Det største problem for el-biler er, at der i storbyerne kan være svært at få installeret en hjemmeoplader. På landet, vil du oftest kunne oplade billigt natten over, og behøver kun at oplade, hvis du kører en lang tur. El-bilen er ideelt for alle, der har et behov på max. ca. 160 km per dag i gennemsnit, og som kan acceptere en ladetid på 20 minutter, for at køre 125 km ekstra.

Jeg tror ikke, at der er et for lille marked for el-bil opladning. Der er mange ladestandere rundt omkring (se Clevers kortet). De fleste er tilmed hurtigopladere. De fleste standere er frie.

Da de fleste elbil ejere nøjes med hjemmeopladning de fleste dage, vil der aldrig komme et så stort marked, som for tankstationer. Du har tankstationen i huset.

  • 2
  • 1

Der er flere årsager til at vi bør have større batterier, i det mindste som tilkøbsmulighed:

Din rækkevidde kan være tilstrækkelig, mens bilen er ny, men hvis den blot daler 10% i løbet af 5-8 år, kan det få indvirkning på dine kørevaner.

Når man kører ved motorvejshastighed bruges der væsentligt mere energi end ved landevejskørsel, og så må man regne med, at rækkevidden daler mindst 30%. Her i DK kører vi 110-130 km/t på motorvej, og jeg tror, de fleste pendlere ville være kede af at nøjes med 80 km/t for at få rækkevidden til at passe.

Desuden bør der være plads til uplanlagt kørsel, omveje, ekstra kapacitet til hård vinterkørsel, batteriets temperaturstyring, opbevaring uden strømtilslutning, mv.

I praksis skal man nok regne med den halve rækkevidde, hvis man vil køre sin elbil som en benzinbil. Kører du 100 km pr. tur, bør du have et batteri med mindst 200 km angivet rækkevidde.

Endelig lever batteriet længere, hvis man bruger det mest i mellem 50-80% opladningsområdet. Det er ikke sundt for batteriet at blive kørt til grænsen for tit, og det skal heller ikke lades til maksimal kapacitet for tit. Det er man nødt til i elbiler med kort rækkevidde.

Batterilevetiden kan argumenteres for at være ligegyldig, hvis man lejer batteriet, og bare får et nyt hver 3. - 5. år, men hvis elbiler skal have alvorlig fat, skal produktionsvolumen af batterier rigtig meget i vejret, og her er det kritisk at bilister kan holde længere tid på deres batteri, inden det skal skiftes.

Ideelt set, bør batterikapaciteten op på omkring 150-180 kWh, for at kunne tilfredsstille de svære billister, dvs. til taxa-kørsel.

Hvis man aldrig laver andet end at køre til købmand en gang om ugen og andet småtteri, så er det sikkert fint med 22 kWh, og så kan man betale derefter, men vi bør have mulighed for at vælge en bil med langt højere kapacitet.

  • 1
  • 2

Endelig lever batteriet længere, hvis man bruger det mest i mellem 50-80% opladningsområdet. Det er ikke sundt for batteriet at blive kørt til grænsen for tit, og det skal heller ikke lades til maksimal kapacitet for tit. Det er man nødt til i elbiler med kort rækkevidde.

Ja og en forbrændingsmotor lever længere hvis man kører den blidt. Ikke for kraftige accelerationer og bestemt ikke kører den med høje omdrejninger eller belaste den fuldt. Så biler med motorer under 2 liter er helt urealistisk. Mon ikke folk bare bruger deres motor fuldt ud, lige som jeg bruger mine batterier fuldt ud, sådan som Reanult også har opfordret mig til (som de siger "du har jo lejet dem, så nyd nu at du ikke behøver at bekymre dig om dem").

Batterilevetiden kan argumenteres for at være ligegyldig, hvis man lejer batteriet, og bare får et nyt hver 3. - 5. år, men hvis elbiler skal have alvorlig fat, skal produktionsvolumen af batterier rigtig meget i vejret, og her er det kritisk at bilister kan holde længere tid på deres batteri, inden det skal skiftes.

Mon ikke produktionen nok skal komme, hvis forbrugeren efterspørger det. Det er vist nogenlunde sådan det plejer at fungere i en markedsøkonomi.

Ideelt set, bør batterikapaciteten op på omkring 150-180 kWh, for at kunne tilfredsstille de svære billister, dvs. til taxa-kørsel.

Ja for en rækkevidden på mindre end 1100-1200 km er jo helt ubrugelig.

Og ideelt det bør enhver bil kunne trække en tung campingvogn, have plads til mindst 7 personer, og kører 0-100 km/t på 7 sekunder, for at kunne tilfredsstille campister, børnefamiler og folk med trang til fart. Og vi ser da også at mikrobiler med 1.0 l motor er fuldstændigt usælgelige!

Hvis man aldrig laver andet end at køre til købmand en gang om ugen og andet småtteri, så er det sikkert fint med 22 kWh,

Ja, eller hvis man,som min erfaring viser, aldrig laver andet end dagligt at køre frem og tilbage til arbejde, køre konen på venindebesøg og køre til fritidsaktiviteter, og så køre en tur fra København til Århus engang imellem!

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten