Det kan være svært at finde rundt i de mange tal om udslip og procentvise overskridelser, som præger debatten om udslip af NOx-gasser, herunder det sundhedsskadelige kvælstofdioxid, NO2.
Lettere blev det ikke, da en teknisk komité i EU-systemet onsdag besluttede at slække grænseværdierne for til gengæld at få indført en test i virkelig trafik, som modsat den nuværende laboratorietest afspejler, hvad bilerne rent faktisk udleder på vejene.
Læs også: Kompromis: EU’s dieselbiler må udlede dobbelt så meget NOx de næste fem år
Den slækkede grænseværdi er under det nuværende faktiske udslip, men den indføres til gengæld ad flere omgange. For det første strammes grænseværdien i 2020. For det andet kommer den først til at gælde nye bilmodeller, mens fabrikkerne har længere tid til at omstille produktionen af de modeller, der allerede er typegodkendt.
Læsere, der er eksperter i forurening, NOx, grænseværdier og euro-normer må meget gerne bidrage med flere forklaringer og links til andre illustrationer i debatten under grafikken.
Læs også: Nye personbiler forurener tre gange så meget som nye lastbiler
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Den viser at der ikke er sket noget af betydning siden Euro 3 fra 2000. Diesel biler udledte i 2012 stadigvæk 4 gange så meget NOx som en euro 3 benzin bil gør.https://www.theicct.org/sites/default/files/NOx_emissions_graphic.png
hele artiklen.https://www.theicct.org/blogs/staff/laboratory-versus-real-world-discrepancies-nox-emissions-eu
Jeg kunne godt tænke mig den amerikanske grænseværdi for NOx på grafikken. Den udstiller meget godt hvor utrolig lempelig EU normen er.
Jeg fandt et tal her. Krav USA: Tire2-bin5: 0,043 gram/km. altså det halve af euro 6 (som i den virkelige verden er euro 3.5)
Jeg tror ikke WV (VAG) skal bruge mere end fem minutter på at diskutere deres usa diesel strategi. tag tabet og luk projektet ned.
Stakkels tyske diesel ejere.
Jeps, og brugtbilspriserne for tyske biler med gul plakette er i frit fald. Det tjener brugtvognsforhandlere der fokuserer på eksport til Afrika og Mellemøsten fedt på.
Bent.
Nuværende gennemsnitlige NOx udledning bomber Diesel biler tilbage til ca 2003 et sted mellem euro 3 og euro 4. (altså det man drømte at diesel bilerne udledte dengang). I 2017 skal de kunne klare euro 5 fra 2009. De har altså 2 år til halvere NOx udledningen fra det de kan klare i dag.
Den danske regering er i lommen på vw. Danske export virksomheder og EU - skal ikke genere vw. Diesel gate ville aldrig kunne opstå i dk... Så er regeringen mindre interesseret i miljø og menneske liv... Det kræver jo heller ingen kompentencer af være minister....desværre
Og så heddder det emissioner, ikke emmisoner.
Jeg kunne godt tænke mig den amerikanske grænseværdi for NOx på grafikken. Den udstiller meget godt hvor utrolig lempelig EU normen er.
Iøvrigt er reglerne ikke politisk vedtaget endnu, blot publiceret af den arbejdsgruppe der har ansvaret for at udforme dem.
Første fejl er i tredie linje af grafikken, da RDE (i første omgang) ikke omfatter partikler, dersom der ikke findes velegnet måleudstyr til partikelemissioner i virkelig trafik.
Og nej, NOx er IKKE partikler.