Her er Banedanmarks svar på læsernes kabeltyve-forslag
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Her er Banedanmarks svar på læsernes kabeltyve-forslag

Illustration: Tao Lytzen/Banedanmark

Kabeltyverier har i den seneste tid hærget den danske togtrafik, og Banedanmark har store problemer med at stoppe den kriminalitet, der hvert år koster millioner af kroner og hundreder af togforsinkelser.

Vi spurgte i starten af ugen læserne om, hvilke tekniske muligheder myndighederne overser i kampen mod kabeltyvene. Torsdag eftermiddag viderebragte vi de gode råd til Banedanmark.

Løsningsforslagene kommer vidt omkring, og hos Banedanmark er direktør for teknisk drift Søren Boysen positivt stemt over for læsernes input.

Læs også: Hjælp os med at hjælpe: Hvor svært kan det være at stoppe kabeltyveri?

Adskillige læsere foreslår forskellige lavpraktiske løsninger, der vil gøre tyvenes arbejde med at stjæle kablerne mere besværligt. En idé går på at fastgøre kablerne til andre dele med strips, mens andre peger på muligheden for at sikre kablerne med cement.

Ifølge Søren Boysen arbejder man med lignende ideer, men af hensyn til vedligeholdelsesarbejdet må kablerne ikke være for utilgængelige.

»Det er ikke nogen dårlig idé, og det kan gøre det vanskeligere for tyvene at slippe væk med kablerne. Vi har allerede gennemført en række forsøg af den slags, men vi har dog ikke gjort forsøg med at indstøbe kablerne i cement. Samtidig skal vi kunne udføre det nødvendige vedligehold på anlægget, så det nytter ikke at gøre kablerne utilgængelige for tyvene, hvis det samtidig forhindrer, at vi selv kan udføre det nødvendige arbejde i sporet,« siger han.

Kabeltyverier er langt fra et dansk fænomen, og infrastrukturforvaltere fra hele Europa slås i disse år med problemet. I flere lande har man haft held med såkaldt dna-spray, der smitter af på tyvenes værktøj, samtidig med at det gør det stjålne kable mere sporbare. Svenskerne bruger metoden, ligesom den også er udbredt i både Tyskland og England.

Flere læsere har spurgt, hvorfor den ikke bruges i Danmark - men ifølge Søren Boysen er det ikke umiddelbart på tegnebrættet. Han opfatter dna-spray som et middel til at opklare forbrydelsen, når den er sket – ikke en måde at forhindre dem på. Han er dog åben for muligheden, hvis politiet efterspørger det.

»Dna-spray er relevant i forhold til opklaringen af tyverierne, og det er ikke min vurdering, at der er der, det aktuelle problem er. Hvis politiet efterspørger metoder til identifikation af kablerne, kunne det afgjort være en mulighed. De aluminiumskabler, vi nu benytter, er mærket med firmanavn på kabelkapperne, ligesom de er præget på selve kablet, så man kan se, hvor de stammer fra,« siger han.

Også Frankrig har store problemer med kabeltyve. Jernbaneoperatøren SNCF forsøger sig med droner til overvågning af de mest udsatte strækninger, og flere Ingeniøren-læsere foreslår, at Banedanmark indleder et lignende arbejde.

Søren Boysen fortæller, at man undersøger mulighederne, men at der en del lovgivning, der skal styr på, før det eventuelt kan lade sig gøre. Ligesom det i øvrigt er tilfældet i Frankrig.

Banedanmark har haft problemer med kabeltyverier siden 2010, og en af grundene til, at det er svært at dæmme op for, er, at man ikke altid opdager tyveriet med det samme. Derfor er der da også mange forslag til alarmsystemer med eksempelvis lysledere i kablerne blandt læsernes input.

Og Søren Boysen er enig i, at det er en farbar vej til at få sat en stopper for tyverierne.

»Vi arbejder hele tiden på at finde nye veje til at forhindre kabeltyverier, og et af de områder, hvor vi ser gode potentialer er netop alarmer. Tidligere har vi afprøvet metoden med GPS-tracking på selve kablerne, men denne metode blev droppet efter en forsøgsperiode, da tyvene opdagede, hvad der sad på kablerne, og derefter blot afmonterede GPS-senderne,« siger han.

Du kan se alle forslagene fra Ingeniørens læsere her.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Når man tænker på hvad det koster samfundet og banedanmark i disse dage.
Hvad så med nogle små vogne(der ikke kører på strøm eller med diesel som backup), med et par vagter i der patruljerer. Eller måske forvokset version af de gamle bane cykler med motor på.
Indtil man har fundet en mere permanent løsning. Det er jo ikke rigtigt holdbart det som foregår lige nu.

  • 2
  • 2

Hvad med at de skiftede alle strækning til aluminiumskablel og for at få råd sælger de kobberkablerne som er 4-5 gange dyrer.

  • 2
  • 2

Hvad med at de skiftede alle strækning til aluminiumskablel og for at få råd sælger de kobberkablerne som er 4-5 gange dyrer.

Det vil langt fra kunne dække omkostningerne ved at skifte kablerne. Men på den anden side vil tyvene jo fortsætte så længe der er noget at hente, og så skal arbejdet alligevel laves. Og det er ikke planlagt, med dertilhørende dyre driftsforstyrrelser. Så alene det burde være nok incitament til at få skiftet, og en little slat penge fra salg af kobberet gør nok ingen skade her. Det store spørgsmål er så om et skifte væk fra kobber rent faktisk betyder at de holder op med at stjæle kablerne.

  • 3
  • 1

Måske det var en idé at udskifte kobber med aluminium de mest udsatte steder lidt mere kontinuerligt, i stedet for at vente på tyverierne. Fx. kunne man have et par ekstra folk med, når man alligevel skal vedligeholde spor mv. og gerne om natten?

Bane Danmark, DSB og staten vil formentlig få en lige så god eller bedre pris for kobberkablerne end tyvene, idet det sker på lovlig vis. Det vil sikkert også kunne betale arbejdet med at udskifte og vedligeholde baneanlæggene!

  • 1
  • 0

[off topic]"Skrot handler" det sq træls med de 'moderne' stavekontrol der, (Jep! Se bare der) som ikke er skabt til sammensatte ord!

Kan det virkelig passe, man hver gang, man køber et nyt device, skal oplære det i dansk retskrivning?
- Ikke mindst forståelsen og anvendelsen af sammensatte ord.
2015 - Helt ærligt, altså.......

(Måske et apple-device virker anderledes, og gemmer ordbogen fra de gamle, jeg måtte have haft.)
Det ved jeg ikke, men hvis, så er det vel Apple fremover.
- Ellers; Kom op på hesten, Android!
[/off topic]

  • 4
  • 11

Bane Danmark, DSB og staten vil formentlig få en lige så god eller bedre pris for kobberkablerne end tyvene, idet det sker på lovlig vis. Det vil sikkert også kunne betale arbejdet med at udskifte og vedligeholde baneanlæggene!


I den anden tråd står der at kobber har en værdi på 35 kr/kg... 400 kg kabel (om der blev stjålet den ene nat) har derved en værdi på maksimalt 14.000 kr... Hvor meget planlægning, projektering, arbejdsløn til montører og nye kabler tror du man får for 14.000?

  • 4
  • 1

I den anden tråd står der at kobber har en værdi på 35 kr/kg... 400 kg kabel (om der blev stjålet den ene nat) har derved en værdi på maksimalt 14.000 kr... Hvor meget planlægning, projektering, arbejdsløn til montører og nye kabler tror du man får for 14.000?

@Michael
Jeg kender ikke timeprisen, så det ved jeg ikke. Men umiddelbart vil jeg gætte på at salget rigeligt vil dække arbejdsløn. Det kan så være at indkøb af nye kabler koster og at det herved samlet set bliver en udgift. Men min pointe er at man dels for løst problemet med tyveri af kobberkabler og dels at det formentlig er den billigste måde at gøre det på.

  • 2
  • 1

Jeg havde følgende forslag i den anden tråd, som jeg gerne vil bede jer overveje:

Et kabel er jo spundet/ viklet, så man kunne jo forholdsvis erstatte nogle af alu-trådene med andre metaller. Jern som du nævner, for at give det styrke til luftledninger; men også metaller som zink og tin, da det ville gøre det meget besværlig at smelte kablet igen med de forskellige smeltepunkter.

Sandsynligvis ville kablet skulle vikles op modsatte vej igen for at få separeret de enkelte metaller. Det koster og ville gøre et alumiumskabel fuldstændig værdigløs som skrot.

Måske kunne en af trådene være noget fladt kevlar, som det ville være meget besværlig at klippe over

  • 4
  • 0

Helt overordnet bør man gå efter at fjerne efterspørgslen, jeg er vel vidende om at denne angrebsvinkel er meget teoretisk, men det er mit indtryk at netop denne fremgangsmåde har givet et voldsomt dyk i sort arbejde (man besluttede at modtageren af det sorte arbejde skulle straffes som den der udførte det sorte arbejde).
Jeg ved ikke praktisk hvordan man skulle gøre (allerede nu straffesjo "hæleren som stjæleren"), men hvis ingen vil/kan købe det stjålne kobber, hører tyverierne vel op.

  • 1
  • 2

Som jeg forstår det, er der 617 km elektrificerede jernbanestrækninger i Danmark. Formentlig er det fortrinsvis her problemet er.

Løsningen skal være omkostningseffektiv. Det er tidligere nævnt i denne blog, at de samfundsmæssige omkostninger ved kabel tyverier er i størrelsesordenen 600 millioner kroner, hvorimod omkostningerne til Bane Danmark er 6 millioner kroner. Bane Danmark ser formodentlig kun på egne omkostninger.

Det er nok ikke muligt at foretage en effektiv løsning til 6 millioner kroner om året. Derfor er der formentlig behov ekstra midler enten fra statskassen eller ved at hæve billetpriserne.

Jeg kan forestille mig at gøre følgende som en mulig løsning:

Bestil 20 jernbanevogne af inspektionsbil typen, der kan køre på sporene, men ellers være som en lille lastbil eller en personbil. Dette køretøj kan have en hastighed på lad os sige 40 km / t på sporene.

Inspektionerne foretages gennemsnitligt en gang i timen, 12 timer i døgnet, på en tilfældig og skiftende køreplan. Dette betyder, at 15 biler i hver 12 timers periode, hvor inspektioner finder sted skal køre på ethvert tidspunkt. For at være i stand til at opretholde en operationel flåde på 15, antager jeg at 20 biler købes. Hver af disse biler vil sandsynligvis ikke koste mere end 500.000 kroner. Dette vil medføre en udgift til køb af biler på 10 millioner kroner.

Jeg kan forestille mig, at bilerne udstyres med en computerstyret fotografisk kontrolanordning, som løbende overvåger sporene og områderne umiddelbart ved siden af sporet på begge sider. Jeg forestiller mig yderligere at diverse elektriske målinger foretages løbende således at eventuelle brud opdages med det samme. I tilfælde af en dobbeltsporet jernbane forestille jeg mig, at begge spor inspiceres samtidigt.

Desværre er en detaljeret beskrivelse af de forskellige kabler, der stjæles ikke blevet givet. Jeg vil derfor antage, at kablerne ligger på jorden og er synlige. Jeg kan endvidere forestille sig, at nogle af kontrol bilerne er udstyret med en sprøjteindretning, som for eksempel en gang om ugen eller måske hver tre dage sprøjter hvert kabel med en blanding af DNA og væske med en lim lignende konsistens. Hvis det er muligt sprøjtes der med unikt DNA på hvert kabel. Alternativt bruges unikt DNA på hver sektion af jernbanespor. Tanken er, at alle manipulationer af eller forsøg på at stjæle et kabel, der er blevet sprøjtet, vil uundgåeligt efterlade DNA på tøjet, på kroppen og på værktøjerne.

Denne inspektion vil kræve måske 50 fuldtidsansatte. Udgifterne til disse mennesker kan være i størrelsesordenen 30 - 40 millioner kroner om året.

Den foreslåede løsning overstiger tabene fra tyveri i Bane Danmark med en faktor på ca. 5 til 7. Hvis de samfundsmæssige omkostninger er på 600 millioner kroner om året vil denne løsning kun koste omkring 5 - 10% af de samfundsmæssige tab .

Den foreslåede løsning vil sandsynligvis ikke fjerne tyveri helt. Men hvis den kunne reducere det med 50 til 70% synes det at være værd at prøve.

Problemet er imidlertid, hvem der betaler for løsningen. Man kunne forestille sig, for eksempel at forsinkelser på lad os sige mere end 10 minutter gør turen gratis. Hvis dette indføres så vil Bane Danmark have masser af incitament til at gennemføre en effektiv løsning mod kabeltyveri.

  • 0
  • 4

Kære alle sammen

I stedet for at lave alle mulige dyre og komplicerede systemer for at sikre de gamle kabler, så kunne et forslag være at give tyvene frit lejde!

Man skal huske at vi her snakker om folk der gerne arbejder om natten, til en meget lav løn - og faktisk er utrolig effektive, samt de udviser en hvis form for initiativ. Det er noget det ellers kan være svært at finde i Danmark...

Så jeg foreslår at de får frit lejde til at gøre arbejdet færdigt, og samtidig så lige monterer de nye kabler i aluminium når de nu alligevel render rundt med lygter og værktøj, mens togene holder pause.

For ikke at konflikte med en milliard EU regler, bør vi nok lige have dem ansat hos Bane Danmark først, og så sørge for at de får tildelt områder der trænger til kabeludskiftning.
Vi giver dem en løn det er lidt højere en hælerprisen, samt 'bonus' i form af at de gerne må bortskaffe alt det gamle kobber for egen regning (affald er jo dyrt at komme af med nu om dage).

Det er da win-win for både de folk der bare leder efter noget at tjene penge på, samt for Bane Danmark, DSB og os alle sammen.

Sidegevinst: Når de arbejder om natten med at skifter kabler ud, så kan de jo samtidig holde udkig efter tyve...

Når de så er færdige med at skifte alt kobber ud til aluminium, og lige har fået sat alle køreledninger op i hele landet, så skal de bare fortsætte som landsdækkende nattevagter langs sporene.

Det kan godt være det lyder skævt - men det er lidt ligesom hackere der bliver ansat i IT-sikkerhedsfirmaer: De har de rette kompetencer.

Så kære Bane Danmark, DSB, Politikere og Politiet: Tilbyd dem frit lejde så de kan melde sig, og vi kan få disse flittige folk hyret til et job hvor de kan deres kram!

Med venlig hilsen

Martin G. Bech

  • 6
  • 2

Hvis Banedanmark kunne give en beskrivelse af hvordan kablerne ligger idag, kunne de nok få en hel del bedre løsninger, end nu, hvor vi må gætte på hvordan det ser ud derude.
Jeg vil selv foreslå at kabler fæstes med en wire stump, låst med en talurit. Den løsning river man ikke lige over som man kan gøre med en plast strip, og reparation er stadig muligt uden de store tiltag.

  • 3
  • 0

Er det ikke en lidt underlig indvending?

"DNA-spray er relevant i forhold til opklaringen af tyverierne, og det er ikke min vurdering, at der er der, det aktuelle problem er."

Hvis opklaringsprocenten for tyverier i Danmark bliver høj nok, finder kabeltyvene vel hurtigt et andet land at stjæle kabler i. Så det undrer mig, at man kan tillade sig at se så nonchalant på metoden, bare fordi den "kun" forbedrer opklaringsprocenten.

  • 8
  • 0

for det første forstår jeg ikke at det kan lade sig gøre.
er kablerne ikke strømførende?

for det andet så synes jeg man skulle indføre dødsstraf.
en enkelt henrettelse eller to kan vel bringe det til ophør

vh nh

  • 1
  • 5

Kunne man forestille sig at bruge kabler med den egenskab, at isoleringskappen stivner ved fx udsættelse for UV (i dagslys)? De vil altså være bøjelige og medgørlige at lægge, men møgbesværlige at pille op igen, da de ikke kan rulles sammen?

  • 0
  • 0

Så det undrer mig, at man kan tillade sig at se så nonchalant på metoden, bare fordi den "kun" forbedrer opklaringsprocenten.

Han siger jo så også, at de vil se på det, hvis Politiet efterspørger det. Det er jo Politiet der skal bruge det, og hvis de ikke gider det, så kan det jo være lige meget. Normalt har de jo ikke "ressourcer" til den slags simpelt tyveri, men jeg går ud fra, at de seneste dages mediedækning har fået dem lidt op af stolene, og de har da i hvert fald sigtet nogle hælere. Men BaneDK skal jo ikke selv efterforske. De kan kun prøve at forhindre tyverier.

  • 2
  • 0

Han siger jo så også, at de vil se på det, hvis Politiet efterspørger det.


Ja, og det havde jeg egentlig også skrevet en kommentar til, som jeg slettede igen:

Hvorfor vente på politiet? Det er vel først og fremmest den bestjålne part, som forventes at tage initiativ til tiltag, som kan hjælpe politiet.

Jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at politiet vil være særligt proaktive på dette punkt. De vil bare tage imod den information, som BD har sørget for eksistensen af.

Og ja, det kan da godt være, at politiet så vælger at ignorere denne information. Men så har BD i det mindste gjort deres part og kan nu kritisere politiet for ikke at gøre deres.

  • 4
  • 0

Jeg kunne tænke mig at kablerne blev indlagt i rør i passende størrelse og fixeret med tyverisikrede bolte i passende afstand så man ikke kunne trække hele kablet ud , uden at skulle løsne alle boltene , håber ikke det lyder helt hen i vejret, det skulle gøre det besværligere at være kabeltyv på en billig og lavteknologisk måde og samtidig kunne gøre kablerne tilgængelige for service og vedligehold

  • 1
  • 0

Jeg kunne læse at der tidligere er foreslået farvepatroner og ændring af selve kappen, men da kappen jo bliver fjernet og evt. farvepatron kan blive besværligt at montere og omkostningerne ved det, så tænkte jeg at ligesom med Diesel til industri (både osv), så er det jo farvet og derfor svært at skjule hvis det bruges til andet.

Hvis man kun kunne belægge kobberlederne med en farve, f.eks. blå så selvom kappen bliver fjernet, så kan man ikke skjule at kobberet er "anderledes"..
Hvis det er muligt uden at skulle væsenligt at mindske kablerne lede evne, så bliver de i hvert fald svære at afsætte..

Som jeg læse overstående så er kablerne allerede special fremstillet, så hvis lederne også kan blive indfarvet, så kan det blive svære at komme af med..

Evt, som nogle har forslået med kelvar inde i kerne, evt. favet måske. et bånd med DSB påtrykt..

selvfølgelig har overstående en omkostning, men set i lyset af det vil kunne hindre nedbrud og evt. bruges i andre industrier så må der på sigt vel være økonomi i det..

  • 1
  • 0

Som jeg læse overstående så er kablerne allerede special fremstillet, så hvis lederne også kan blive indfarvet, så kan det blive svære at komme af med..


Du overser den pointe, der allerede har været fremført flere gange i diskussionen:
BD har allerede en udmærket løsning, der kræver udskiftning af kablerne: De kan - og er i gang med at - udskifte kobberkabler med aluminiumskabler, der ikke er noget værd for tyvene

De har bare ikke ressourcerne til at udskifte alle kablerne her og nu. (Og så har de tilsyneladende ikke gjort de nye kabler så tydeligt forskellige fra de gamle, at tyvene kan se forskellen, FØR de klipper. Men den dumhed kan der vel rettes op på, f.eks. ved at rullemærke dem med teksten "Cablu din aluminiu fara valoare".)

Så forslag, der inkluderer udskiftning af kablerne, er dermed redundante.

  • 3
  • 0

De har bare ikke ressourcerne til at udskifte alle kablerne her og nu. (Og så har de tilsyneladende ikke gjort de nye kabler så tydeligt forskellige fra de gamle, at tyvene kan se forskellen, FØR de klipper. Men den dumhed kan der vel rettes op på, f.eks. ved at rullemærke dem med teksten "Cablu din aluminiu fara valoare".)

Allan - det med at alu-kabler ikke er specialmærkede, har nok også noget med ressourcer at gøre. BD bliver nødt til at holde sig til standardprodukter i de beskedne partier de køber.

MEN - for små penge kunne man have nogle små prægede aluskilte til efterfølgende påklemning udvendigt for hver meter med din glimrende tekst - måske også engelsk

  • 1
  • 0

Jeg undrer mig lidt over at der fokuseres så meget på hvad Banedanmark skal gøre og nu kan jeg se at jeg har fået en "minus one" for mit sidste indlæg, men helt basalt er det vel ikke Banedanmarks problem, det må da vel for pokker være politiets/retsstatens problem...................................

  • 0
  • 1

Banedanmarks Søren Boysen:

"DNA-spray er relevant i forhold til opklaringen af tyverierne, og det er ikke min vurdering, at der er der, det aktuelle problem er."

Her tager Banedanmark, eller i hvert fald Søren Boysen, rigtig meget fejl! De kabeltyverier vi har set i Danmark har fra begyndelsen været udført af en ganske lille personkreds, ofte nogle ganske få kriminelle forbrydere fra nogle bestemte østeuropæiske lande. Her er det netop opklaringsarbejdet der hjælper, sådan at disse individer bliver sat bag lås og slå, og at der ikke er nogle af denne forbryderkategori til at udføre arbejdet!

Banemarks synes opfatte problemet som værende på linje med cykeltyverier, grafittimalerier eller at nogle substistensløse rejser uden rejsehjemmel!

Det virker ikke som at Banedanmark følger rigtig med i politiets arbejde, for så ville man forstå problemet bedre!

John Larsson

  • 4
  • 0

at BaneDanmark muligvis vil tage nogen af forslagene til sig. Og forhåbenligt springer over dem, der vil lukke grænserne, indføre dødsstraf (!), og generelt lyder som Nationen ganget med fascisme.

Jeg har ikke rigtigt nogen idéer selv- udover overvågning. I værste fald noget med hegn og vagthunde, men det er måske ikke den bedste løsning.

At jeg så vildt meget ønsker, at den der stjal min knallert vil få sokker, der kryber i vask, for korte arme og evig kløen i det, der er højest, når man plukker jordbær. Er mit problem. Den er sikkert malet om (se DBA hvor mange K30 scootere, der er til salg) eller splittet i reservedele (se dito for reservedele).

Men jeg går ikke ind for strengere straffe, mere lukkede grænser af den grund. Hvis man er lusefattig bryder man af nød nogen grænser for almindelig opførsel. Nød bryder alle love!

Jeg kunne bare godt tænke mig, at cykel- og knallerttyve- skulle erstatte værdien af det stjålne. En cykel eller K30 har man jo ikke kasko på (det vil koste en nypris om året- for en K30).
Jeg tænker virkelig grimt om tyven. hvergang jeg bakser den blå mukkebik ud og ind. Hvis den er låst inde dækker indbosforsikringen.

Men nu kom jeg vist langt fra BaneDanmark og kabeltyverier. Men de kunne jo ansætte nogen hundepatruljer/sikkerhedsvagter, selvom det nok er dyrere end nogen hundrede meter kobberkabel.

Mvh
Tine- der går ind for, at selv skurke har rettigheder som i menneskerettigheder.

  • 2
  • 1

Ved ikke om det kan lade sig gøre, men kom til at tænke på der er netværks løsninger der bruger strømførende installationer.

Sende signaler gennem alle kabler og sæt overvågning på. Skulle signalet blive afbrudt, kan det spores evt, kontakt politiet, skaden minimal.

Og så forøvrigt fjern efterspørgslen, men de finder på noget andet at stjæle så.

  • 1
  • 0

Jeg ved ikke om dette er muligt eller giver mening, men en lavpraktisk mulighed kan være:

når nu BD her hen over tid skifter kabler ud, så kan de jo passende skifte hver anden længde ud.

Dvs, f.eks. hveranden 100m er kobber, den anden halvdel er aluminium.

Dette vil betyde at tyvene skal bevæge sig dobbelt så lang og klippe flere gange for at få den samme gevinst - så der vil være dobbelt så stor mulighed for at blive opdaget.

måske gøre det lidt mere tilfældigt så tyvene skal bruge mere tid på at identificere strækninger med kobberkabler, og dermed igen bruge mere tid.

  • 0
  • 2

Det kan godt være det lyder lidt tosset, men hvorfor belægger man ikke kablerne med en ydre film/kappe med indbyggede (indvendige side) GPS sendere fx med uens afstand mellem 3-5 meter. Her til kunne man så indkøbe nogle droner der affotograferede banelegemet om natten og måske begyndende tyve.

  • 0
  • 1

Tilsyneladende Alan Olesen og det er i virkeligheden en anelse alarmerende.
Tråden herinde lægger op til at Banedanmark skal udøve selvtægt, inden for lovens rammer.


Ok. Så hvis man på egen hånd udfører tiltag, der giver politiet bedre mulighed for at opklare forbrydelser, er det efter din mening "Selvtægt inden for lovens rammer".

Bruger du også den betegnelse om folk, der mærker deres cykel med navn og telefonnummer?

Jeg synes, du devaluerer begrebet selvtægt ganske alvorligt med dine udtalelser.

  • 2
  • 0

haha... lidt overkill? ;)

Måske vagter der patruljere istedet? ville spare banedanmark og samfundet en del penge i længde...samt få flere i arbejde... til problemet er løst er det en nem og billig løsning.

  • 0
  • 1

For nogle år siden havde vi en tilsvarende debat her på ing.dk og dengang var der også mange foreslag om alukabel.

I de mængder kabel Banedanmark har behov for kan de formodentlig selv bestemme teksten og farven på yderkappen, men man burde også kunne præge selve aluederen med et slags rullende stempel i hårdmetal der er monteret lige efter den sidste matrice? (Alu kabler er mig bekendt hovedsaglig med enkelt corede ledere)

Hvis man ikke ønsker alukabler kan kobberkablerne fremstilles med en "overvågnings" leder i midten som er isoleret fra resten af kablet.
Denne "overvågningsleder" kan så overvåges på flere måder f,eks med TDR princippet.

Alternativt kan kablerne fremstilles med hulrum mellem lederen og kappen, og være under tryk af en gasart med forebyggende virkning.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten