Her er DSB’s top-10 over fejl på IC4
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. Newsletters and emails from Mediehuset Ingeniøren may contain marketing from marketing partners.

Her er DSB’s top-10 over fejl på IC4

Det er gammelkendte problemer, der topper listen over de hyppigste fejl på problemtoget IC4, som med DSB’s nye exitplan forlader de danske skinner i 2024.

IC4 har for længst indskrevet sig i dansk jernbanehistorie som ikonet på fejlslagne togindkøb. Med den nye plan for udfasningen af IC4, som DSB torsdag præsenterede for Folketinget, kan selskabet med direktør Flemming Jensens ord endelig »sætte et punktum for et ulykkeligt kapitel i DSB’s historie«.

Der opstår stadig løbende fejl på IC4, som påvirker driftsstabiliteten, og DSB har i forbindelse med den nye IC4-plan udarbejdet en opgørelser over de 10 hyppigste fejl på de problemplagede tog.

Læs også: DSB lader pendlerne bumle otte år mere i ukomfortable IC4-tog

Det er ikke alle fejl på toget, der medfører en forsinkelse. Det kan skyldes, at fejlene kan udbedres inden for de 2:59 minutter, der udgør en forsinkelse, eller at fejlene ikke griber ind i togets rettidighed, som ved fejl på toiletter, indvendige døre eller de fleste fejl på klimaanlægget. Derfor opererer DSB med to forskellige top-10-lister: én over fejl, der forsinker toget, og én over fejl på toget i almindelighed:

Foto: DSB: IC4 anbefaling, december 2016

Fejlene på de to lister er indberettet i perioden januar 2015 til september 2016. Og selv om de to opgørelser er nye, er fejlene særdeles velkendte i DSB. De fleste af fejlene opstår i togenes motorsystemer, de såkaldte powerpacks, eller i togenes bremser, døre og skydetrin, og DSB påpeger selv, at en stor del af disse fejl stadig er de samme, som ekspertgruppen fra Prose i 2014 fremhævede i sin evaluering af toget.

Det er også stort set de samme problemer, som har hjemsøgt IC4 siden leveringen i 00’erne. Og problemerne blev ret beset allerede tre år inden Proses evaluering påpeget i en evaluering fra konsulenthuset Atkins i 2011.

Læs også: IC4 hjemsøges af ti år gamle problemer

Som Ingeniøren skrev i sidste uge, har DSB ellers nedsat en ekspertgruppe til at arbejde med togets motorsystemer og hyret ekstra mandskab for at få IC4-togene klar til fuld drift i 2019. DSB har siden vinteren 2014 udvidet IC4-holdet med 12 teknikere og 32 håndværkere til værkstedet, og selskabet vil nu udvide håndværkerstaben med yderligere 30 procent, skriver DSB i den nye IC4-plan.

Kommentarer (13)

Det ser nydeligt ud med disse tal. Hvilke er normal for et sådan tog. På IC3 er der sandsynligvis også flere defekter på motorer end på døre.Men artiklen vil have mere værdi hvis de tilsvarende tal for et lignende tog eks IC3 blev anført til sammenligning.

  • 9
  • 1

Døre på Øresundstogene har man ikke kunnet få styr på i 17 år!

Og da vi alle ved at togdøre generelt er et problem i hele verden, kan det jo ikke være DSB som fejler!

  • 1
  • 1