Her er de norske specialstyrkers nye køretøj
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Her er de norske specialstyrkers nye køretøj

Amerikansk HMT Extenda i Afghanistan i 2011. Til højre: Tilsvarende vogn med fjernstyret våbenstation. Illustration: Cpl Timothy P. Chesnavage/Supacat

Tre år efter at de blev bestilt, har det norske forsvar modtaget det første eksemplar af det militære køretøj HMT Extenda.

Da kontrakten blev indgået i maj 2015, blev det meldt ud, at dette ville være første gang, at forsvarets specialstyrker blev udstyret med et dedikeret kampkøretøj.

Den første færdige HMT blev leveret til det norske forsvars materieltjeneste på Supacat-fabrikken i Devon, England, den 30. maj i år.

Den første færdige HMT Extenda blev overleveret på Supacat-fabrikken for nogle uger siden. Illustration: Supacat

Kan selv vælge antal aksler

Projektet er nogle måneder forsinket i forhold til den oprindelige plan, som angav, at det første prøvekøretøj skulle leveres sent i 2016, og at serieleverancerne skulle ske i perioden 2017 til 2019. Det hedder sig stadig, at alle vognene skal leveres inden 2019.

Da kontrakten blev indgået, blev der også indgået en optionsaftale, som kan fordoble antallet af vogne. Dette giver det norske forsvar en fleksibilitet, hvad angår behov og omkostninger. Forsvaret holder imidlertid tæt om, hvor mange HMT der oprindeligt blev bestilt. Kontrakten har en værdi på 23 millioner pund, hvilket svarer til ca. 250 millioner norske kroner.

HMT Extenda udmærker sig ved, at den kan køre i både 4x4- og 6x6-konfiguration: Det tredje aksel kan monteres eller tages af alt efter behov.

HMT Extenda i 4x4-konfiguration. Illustration: Supacat

Som med de nuværende MB Multi-vogne er der som udgangspunkt tale om en åben vogn, hvor overblik og mobilitet er prioriteret højt, selv om det også er muligt at tilpasse vognene med ekstra minebeskyttelse og ballistisk beskyttelse. Hvis opgaven kræver det, har forsvaret også pansrede patruljekøretøjer af typen KMW Dingo II og Iveco LMV.

Specialstyrkernes førstevalg i mange lande

»Det er en stor milepæl i et projekt, som har stået på helt siden 2011. Vi er meget tilfredse med kvaliteten af det første køretøj. Det opfylder alle vores krav,« udtaler projektleder Arild Stangenes i det norske forsvars materieltjeneste i en pressemeddelelse på Supacats hjemmeside.

Nick Ames, chef for Supacats moderselskab, SC Group, siger i samme meddelelse, at virksomheden er stolt af, hvad de har opnået i det her projekt - ikke mindst at HMT er førstevalg for specialstyrker rundt om i hele verden.

Supacat har eksisteret siden 1981 og producerer High Mobility Transporter (HMT) på licens fra amerikanske Lockheed Martin.

HMT er brugt operativt siden 2004 af britiske, amerikanske, australske og danske specialstyrker. Og ud over Norge har også New Zealand lagt billet ind på køretøjet.

Artiklen er fra tu.no

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

I den ellers ordrette oversættelse af TU.no's artikel, er det lettere uheldigt at bruge orderet "Kampvogn" for den omtalte vogntype. Vi kalder heller ikke en Puch Maxi, for en lastvogn fordi den har en grøn mælkekasse på bag på. Prøv at google "Kampvogn"...

  • 6
  • 0

Hej Claus. Tak for at gøre os opmærksom på fejlen. Vi har ændret det til militært køretøj.
Mvh Kathrine, Ingeniøren

  • 1
  • 0

Dette er det første køretøj jeg har set der kan køre længere på en tank diesel, når den har flere hjul monteret og en højere egen vægt og større laste evne. 😎

  • 2
  • 0

Et "civilt" spørgsmål. Det ligner mest af alt en åben ladvogn. Personel er stortset kun beskyttet nedefra. Hvad er det der gør den til "Specialstyrkernes førstevalg"? - Den ser mest af alt stor og klodset ud.

  • 0
  • 0

Synes at det er en lidt ussel ydelse: 180 hk @ 6,7 l
En VW Caddy diesel har 104 hk @ 1,9 l
Og på Extenda'en har man ovenikøbet mulighed for at peppe den op med en turbolader.

  • 0
  • 2

Et "civilt" spørgsmål. Det ligner mest af alt en åben ladvogn. Personel er stortset kun beskyttet nedefra. Hvad er det der gør den til "Specialstyrkernes førstevalg"? - Den ser mest af alt stor og klodset ud.


Som der står i artiklen:

Som med de nuværende MB Multi-vogne er der som udgangspunkt tale om en åben vogn, hvor overblik og mobilitet er prioriteret højt, selv om det også er muligt at tilpasse vognene med ekstra minebeskyttelse og ballistisk beskyttelse.

Hvis man sammenligner med et lukket gruppekampkøretøj, hvor er kun er mindre skyeskår og personellet sider kapslet helt inde, så har man langt mere overblik i en åben vogn. Den gamle PMV M113, som det danske panserinfanteri brugte, der kørte man som regel også med lugen åben og et par folk stod og sikret til alle sider. Der er for mange blinde vinkler i en lukket vogn. Personellet er ikke kampklar (på samme måde) når de er kørt frem til indsatsområdet i en lukket vogn. De skal først orienterer sig om terrænet, hvor er der dækning, hvor er fjenden osv.

  • 2
  • 0

Synes at det er en lidt ussel ydelse: 180 hk @ 6,7 l
En VW Caddy diesel har 104 hk @ 1,9 l
Og på Extenda'en har man ovenikøbet mulighed for at peppe den op med en turbolader.

Det er nu ikke så underligt. Du kan tæve løs på Extendaens motor med en meget stor mukkert eller sprænge en IED ret tæt på og den fortsætter med at virke. Caddyens motor får sin ydelse via en hel masse modifikationer der vil få den til at bryde sammen ved langt mindre påvirkninger.

M

  • 1
  • 0