Her er Danmarks nye PMV
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Her er Danmarks nye PMV

Her er den: Danmarks fremtidige pansrede mandskabsvogn Piranha V fra GDELS Mowag. Her på testbanen i Schweiz. Illustration: Ingeniøren.

Piranha V fra Mowag, som er den schweiziske gren af forsvarsgiganten GDELS, vinder kontrakten med det danske forsvar om at erstatte Danmarks gamle M113-mandskabsvogne.

Det står klart efter et møde i dag mellem partierne bag det seneste forsvarsforlig, hvor Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) præsenterede sin anbefaling til Danmarks milliardindkøb af pansrede mandskabsvogne (PMV).

Kontrakten lyder på op til fem milliarder kroner. Udbuddet omfatter køb af 360 PMV’er, med en option om, at antallet kan variere fra 206 til 450 køretøjer. Konkurrencen har stået på, siden forsvaret i 2012 udsendte sit udbud, og i 2013 blev feltet skåret ned til de fem prækvalificerede kandidater, der indtil i dag var i spil.

Læs også: Danmark kan vælge ny PMV på torsdag

»Jeg er meget glad for, at vi nu med Piranha 5 har fundet en vinder af udbuddet på nye pansrede mandskabsvogne til forsvaret. Vores nuværende pansrede mandskabsvogn har tjent hæren godt i mange år, og vil fortsætte med det noget tid endnu, men med Piranha 5 har vi fundet den pansrede mandskabsvogn, der bedst kan løse forsvarets opgaver i fremtiden,« siger forsvarsminister Nicolai Wammen i en pressemeddelelse.

Således blev det hjulene, der løb med sejren i spørgsmålet om hjulkøretøjer versus bæltekøretøjer. Et spørgsmål, der har delt vandene internt i forsvaret.

Læs også: Forsvaret åbner for religionskrig om køb af nye mandskabsvogne

De øvrige fire kandidater i feltet var:

Bæltekøretøjer:
APC G5 fra tyske Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft
CV 90 Armadillo fra svenske BAE Systems Hägglunds
Ascod fra den spanske gren af GDELS

Hjulkøretøjer:
VCBI fra franske Nexter Systems

De fem kandidater er i 2013 blevet testet i forsvarets øvelsesterræn i Oksbøl, og FMI har siden arbejdet på sin indstilling til forligskredsen. Processen er undervejs blevet forsinket på grund af de nye modkøbsregler for forsvarsindkøb.

Læs også: Forsvaret er et år forsinket med indkøb af pansrede vogne

Det er forligskredsen, som består af Socialdemokraterne, Radikale, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative, der har truffet den endelige beslutning om indkøbet efter indstilling fra FMI.

Ingeniøren har i efteråret besøgt GDELS' testområde uden for Kreuzlingen i Schweiz, hvor Piranha V blev udsat for en række tests. Resultatet kan ses på video her:

Læs også: Video: Pansret mandskabsvogn på testbanen

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Lidt overraskende men sikkert OK, selv om jeg helst havde set et miks mellem hjul og bælter, og havde troet at det blev bælter, hvis at der kun kom 1 slags.
@ Morten Hertz
De har godt nok Piranha 3 i forvejen, den nye Piranha 5 er en del anderledes, vejer feks. 10 ton mere og er faktisk at betragte som ny udviklet, hvor DK bliver første land som køber den.
Her er lidt mere info om Piranha 5

http://nytkampfly.dk/archives/6247

http://nytkampfly.dk/archives/6988

  • 1
  • 0

Så er det vist afgjort, man fremover satser på mere politimæssige indsatser frem for en mere jævnbyrdig "fjende" med panserstyrker.

Det virker lettere politisk tonedøvt ifht. det, vi ser nu i vores nærområde.

  • 4
  • 4

Hej Tommy

Hvis at jeg har forstået det rigtigt, så er hovedparten af dem i dansk udgave ikke bevæbnet, altså udover en LMG som jeg går ud fra at der kommer på. Så er det vel en PMV ?.
Millitary-today skriver også
" Variants of this IFV might include armored personnel carrier, armored ambulance, command vehicle, reconnaissance vehicle, mortar carrier and fire support vehicle".

Det er vel den "armored personnel carrier" de nævner som udgør hovedparten af de danske, tænker jeg. Resten er så som ambulance, command, morter, rekon osv. Et par stykker af de typer er så IKK går jeg ud fra, men ikke hovedparten. Lige som med CV90 som vel også både kan være IKK og PMV, Eller er det mig som har misforstået noget ?.

  • 5
  • 0

Man burde indkøbe dæk med speciel facon der kunne passe ind i et bælte , der kunne låses fast ved at tømme dæk for luft , montere bælte , pump dæk op til det er låst fast om dækkene .. de kunne være oprullet og monteret på bagsmækken som ekstra armering ,

  • 0
  • 0

Ja det er selvfølgelig en detalje.. så må de bare køre ligeud hele tiden ;-) du ødelægger min gode ide´;-)

Jeg er ret sikker på de er moderne med uafhængige aksler , så der må kunne bremses på udvalgte hjul..

Og ellers hvis bælterne er strammet hårdt op , og der er afstand mellem lamellerne , vil de gribe fat i underlaget med en drejning , men klart bedste resultat hvis de er med uafhængige aksler .

  • 1
  • 0

Ja , så må man kunne montere nogle hjulkapsler med tænder der griber fat i tænder på bæltet .. og som sagt , bælter og hjul skal jo være produceret til opgaven , så dækkene kunne have specielt groft mønster der griber fat indvendigt i bælternes tænder .. Jeg syntes bare det ville være bedre med en´PMV der kan begge dele , end 2 forskellige modeller , og som sagt kan bælterne hænges på som ekstra armering ..

Som jeg husker de gamle PMV´er fra min soldatertid i 89 , var det hele noget tungt møg i metal med mere metal ovenpå.. er sikker på man idag ville kunne lave ekstra stærke bælter med uretan titanium og hardox sliddele så det hele er lettere og mere smidigt .

  • 2
  • 0

Fra min tid i det danske forsvar har jeg kørt både PMV og den gamle Piranha (samt M-109, MLRS og Leopard 2) og hjul er langt at foretrække. Det er langt mere komfortabelt og smidigt i felten - i modsætning hvad man tror, aå er den rimelig svær at køre fast. De er også væsentligt hurtigere og så kan de køres på asfaltvej med god fart hvilket bestemt heller ikke er så skidt da det sparer tid og penge under transport imellem øvelser.
Desuden er det også langt mere modstandsdygtigt imod vejsidebomber og den slags uvæsen. En ganske lille, men velplaceret vb kan snildt afmontere et bælte, men med 8 hjul, skal der mere til at gøre vognen fuldstændig ukampdygtig.

At Piranha'en så også er meget sjovere at køre, er jo bare en sidegevinst!

  • 3
  • 1

Det der er jo salgspropaganda for pn.inf. Der er to ting i den artikel som ikke hænger sammen:

  1. Hvornår har vi sidst ført "rigtig" panserkrig? Bortset fra Operation Bøllebank og nogle yderligere træfninger i Jugoslavien mod en teknisk underlegen fjende er det ikke sket siden 1864 hvor der slet ikke førte panser. Jeg vil gå så langt som til at sige aldrig.

  2. I hvilket tilfælde vil vi stå overfor en ligeværdig fjende? Med mindre vi har tænkt os at forsøge at genbesætte Norge (og selv der vil vi ikke være ligebyrdige) så kommer det ikke til at ske. Hvis fjenden er Rusland eller et af vores nabolande vil vi blive løbet ganske grusomt over ende. Så glem diskussionen om den ligebyrdige kampplads.

Vores rolle i krig er en støtteopgave og netop i en asymmetrisk krig. Vi er ikke en angribsnation - i hvert fald ikke på jorden. Vi vil gå ind bag USA og UK for at stabilisere post-faktum. Det er guerilla krig og det er grimt, derfor skal det være fleksible køretøjer der kan tåle træfninger men stadig være mobile. Jeg har set en M113 der blev immobliseret af en træstub, så bælte er bestemt mere sårbart. Desuden er der også nationer der mener at panser slet ikke er aktuelt og derfor foretrækker fart og mobilitet frem for pansring - så eneste pansring er imod håndvåben.

  • 1
  • 2

"Fra min tid i det danske forsvar har jeg kørt både PMV og den gamle Piranha (samt M-109, MLRS og Leopard 2.".....

Aha....det lyder ellers ikke sådan på resten af den smøre du får liret af. Jeg er uddannet kører/kommandør og mekaniker med mange års erfaring på M113A1, M113G3 , Piranha, HX/SX, Leopard 2 osv. og kan absolut ikke erklære mig enig i dine betragtninger.

"Det er langt mere komfortabelt og smidigt i felten"

At Piranha'erne er hurtigere på fastbanet vej og mere komfortabel er indiskutabelt.....men smidigt i felten ?
....i forhold til en trehjulet cykel, så ja måske.....i forhold til et moderne bæltekøjetøj....absolut ikke og det er ikke engang tæt på .Den kan ikke centrumvende og har dermed minimum dobbelt så stor venderadius. I tæt bebyggelse (bykamp) eller tæt bevoksede områder er Piranhaen decideret klodset at manøvre rundt med sammenlignet med bælte KØTJ og i sne,mudder og sand kan den heller ikke være med.
Men hurtig forskydning fra a til b ad landevej, eller paradekørsel er de gode til, ingen tvivl om det ;-)

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten