Her er Danmarks nye el-lokomotiv
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Her er Danmarks nye el-lokomotiv

Siemens Vectron på arbejde med at trække dobbeltdækkervogne i Finland. Illustration: Siemens

DSB har valgt Siemens som leverandør af de foreløbig 26 ellokomotiver, som hovedsageligt skal køre på de sjællandske pendlerstrækninger fra 2021.

DSB sendte de nye lokomotiver i udbud i 2016 og har nu udpeget Siemens Vectron som vinderen af udbuddet. Der er, argumenterer statsbanerne i en pressemeddelelse, tale om at velafprøvet produkt, lanceret i 2010, som blandt andet kører i Tyskland og Finland.

»Vectron er en gennemprøvet lokomotivtype, og lokomotiverne vil medføre et løft for såvel togtrafikken som for miljøet,« siger administrerende direktør Flemming Jensen.

Læs også: El-lokomotiver forsinket: DSB-personale og passagerer må leve længere med diesel-oserne

Lokomotiverne skal trække DSB's 113 dobbeltdækkervogne. Mange af dem står i dag stille, fordi de nuværende diesellokomotiver, ME, er ramt af revnede aksler, som holder en del af flåden på værksted, måske helt frem til efteråret.

Læs også: Mangel på nye aksler: ME-lokomotiver risikerer at stå længe på værksted

De fleste af de 33 ME-lokomotiver har passeret 35 år. DSB havde gerne parkeret dem på et sidespor for et årti siden, men de er helt nødvendige for pendlertrafikken til og fra København, indtil Siemens er klar til at sende Vectron til Danmark. Det bunder i IC4-skandalen, som gjorde det umuligt at frigøre IC3 til at køre på Sjælland.

ME-lokomotiverne har et meget højt udslip af partikler, som DSB har opgivet at nedbringe til et acceptabelt niveau.

Læs også: Passagerer og togpersonale indånder stadig store mængder partikelforurening

De skal under alle omstændigheder skrottes, når de nye signalsystem ERTMS er klar, for Banedanmark har ikke tænkt sig at forsøge at indbygge det nye system i dem.

Den nuværende leverandør opgav at byde

Leverandøren af ME-lokomotiverne og deres elektriske søster, EA, Bombardier, opgav at byde på Danmarks nye ellokomotiver. Bombardier var ellers sammen med Skoda og Siemens prækvalificeret til at deltage i udbuddet.

Årsagen var ifølge direktøren for Bombardiers danske forretning, Peter Sonne, at Bombardiers lokomotiv, Traxx, ikke er godkendt til at køre 200 km/t. Det var et krav fra DSB, selv om dobbeltdækkervognene kun er godkendt til 160 km/t.

Peter Sonne understreger, at der ikke er noget teknisk i vejen for at få Traxx til at køre 200 km/t.

»Men vi skal igennem en meget stor godkendelsesproces. Når det gælder godkendelser, er togverden dyr at arbejde i. Derfor kunne vi ikke regne en pris hjem, der var konkurrencedygtig, selv om vi prøvede meget længe,« siger han med henvisning til, at der trods alt kun er tale om 26 lokomotiver. DSB har dog option på at købe yderligere 18 ellokomotiver af Siemens.

Peter Sonne afviser at kommentere, hvilken indflydelse det har haft, at enkelte komponenter til de nye ERTMS-signaler skulle købes hos Siemens.

DSB beholder en bid af vedligeholdelsen

Siemens har fået kontrakt på at stå for vedligeholdelsen af de nye ellokomotiver de første ti år og option på vedligeholdelse i yderligere fem år. Men det kommer til at ske sammen med DSB's egne teknikere, understreger DSB-direktør Flemming Jensen.

»Ansvaret for el-lokomotivernes kvalitet og pålidelighed ligger altså entydigt hos Siemens. Men som en del af aftalen skal Siemens bruge DSB Vedligehold til dele af serviceeftersynene på lokomotiverne, på den måde kan vi fortsat fastholde og udvikle vores kompetencer i vores værksteder,« fremhæver han i pressemeddelelsen.

DSB og særligt de faglige organisationer, der organiserer medarbejderne på værkstederne, var stærkt fortørnede over den aftale, som et politisk flertal indgik sidst i januar, om at indkøbe fremtidens eltogsæt til at erstatte IC3. I den aftale får producenten det fulde ansvar for vedligeholdelsen, og DSB's værksteder blev efterladt som sorteper på perronen.

Læs også: Eltogsaftale svækker DSB: »En betydelig risiko for togdriften,« mener kritikere

Formelt skal Folketingets finansudvalg godkende købet af de nye ellokomotiver, men intet tyder på, at det bliver problematisk.

Siemens Vectron er godkendt og kører i det meste af Europa.

Jeg ville dog selv have udliciteret al vedligehold til Siemens. Det giver klare skillelinejer omkring ansvar, og Siemens har meget erfaring omkring vedligehold af deres lokomotiver.

  • 19
  • 1

Man kunne da håbe, at den version som DSB har valgt er den som Finske VR har valgt, nemlig Nordic-version (den som Ingeniøren også bruger til artiklen).

  • 9
  • 0

Vi vil i Vestdanmark næppe se meget til lokomotivet i persontrafikken på trods af en plan om elektrificering nord for Fredericia. Her er togsæt blevet den foretrukne togtype på trods af fleksibiliteten med lokomotiv og styrevogn. Endvidere er komforten ganske god i dobbeltdækkervognene.

  • 7
  • 2