Hensyn til miljø og støjniveau forsinker ‘den tyske del’ af Femernforbindelsen

Deutsche Bahn, der skal anlægge jernbanespor fra Puttgarden til Lübeck, har problemer med at få byggetilladelsen i hus på grund af særlig klageadgang til tyske kommuner, byer og borgere. Illustration: Nanna Skytte

Det er tvivlsomt om tyske Deutsche Bahn, der skal anlægge jernbanespor fra Lübeck til Femern-tunnelen, bliver færdige til den aftalte åbningsdato i 2029.

Det udtaler professor i transportpolitik og planlægning ved Erfurt Universitet, Matthias Gather, til TV2 Øst.

På grund af en udvidet klageadgang til anlægsprojekter for kommuner, byer og borgere har Deutsche Bahn endnu ikke fået byggetilladelse til anlæggelsen. Projektleder Jutta Heine-Seela fra Deutsche Bahn mener dog ikke, at de særlige hensyn til borgerne og den endnu udeblevne byggetilladelse vil få tidsplanen til at skride.

“Vi har gjort noget godt for befolkningen. Der vil være mere støjbeskyttelse og beskyttelse mod vibrationer, hvilket er vigtigt for beboerne,” udtaler hun til TV2 Øst.

Tidligere på året standsede Tysklands øverste forvaltningsdomstol, Bundesverwaltungsgericht i Leipzig, gravearbejdet i den tyske ende af Femernprojektet.

Rigsrevisionen har tidligere kritiseret både Femern A/S og Transportministeriet for at undervurdere omfanget af den tyske sagsbehandling.

Emner : Transport
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Tidligere på året standsede Tysklands øverste forvaltningsdomstol, Bundesverwaltungsgericht i Leipzig, gravearbejdet i den tyske ende af Femernprojektet."

......som allerede er genoptaget da også denne klage var grundløs.

"Det er tvivlsomt om tyske Deutsche Bahn, der skal anlægge jernbanespor fra Lübeck til Femern-tunnelen, bliver færdige til den aftalte åbningsdato i 2029."

Det er i den mellemnationale overenskomst fra 2008 aftalt, at elektrificeringen skal stå færdig til åbningen og dobbeltsporet senest 7 år efter. Altså elektrificering i 2029 (hvis tunnelens tidsplan holder) og dobbeltspor senest 2036 (samme forudsætning).

  • 4
  • 0

Det er i den mellemnationale overenskomst fra 2008 aftalt, at elektrificeringen skal stå færdig til åbningen og dobbeltsporet senest 7 år efter. Altså elektrificering i 2029 (hvis tunnelens tidsplan holder) og dobbeltspor senest 2036 (samme forudsætning).

Det er korrekt, men traktaten tager også udgangspunkt i åbningen af den faste forbindelse i 2018. Dengang traktaten blev indgået var der også blot tale om en trinvis opgradering af den eksisterende strækning og ikke en helt ny jernbane.

Så det er i høj grad i tyskernes egen interesse at blive færdige til tiden, da den eksistrende jernbane bliver nedlagt til efteråret og man derfor kun kan opfylde kravene i traktaten ved at færdiggøre den nye strækning. Der vil ikke være tid eller økonomi til at elektrificere og modernisere den gamle strækning, med undtagelse af Femernsundbroen hvor tyskerne har en plan b for elektrificering af broen, hvis den nye sænketunnel ikke når at blive færdig.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten