Henrik Fisker udvikler elbil med ny batteriteknologi

'Fisker inc. vil være spydspidsen i en revolution inden for elektriske biler, som vil omvælte markedet og ændre verden' og 'Vores nye elbil bliver den mest innovative og cutting-edge elektriske bil, der nogensinde er skabt.'

Så er scenen ligesom sat.

Store armbevægelser og sætninger som 'game-changing batteriteknologi', 'aldrig før sete designs' og 'vi vil skabe et nyt paradigme for hvad der er muligt' har altid været Henrik Fiskers varemærke. Og selv om det er gået op og ned gennem karrieren, så har manden sat så tydelige aftryk på bilbranchen, at det ikke bare kan siddes overhørig.

Den sidste bil, Henrik Fisker designede, var på ingen måde en elbil. Det drejede sig om et ombygning af Dogde Viper udstyret med en 745 hk V10 motor på 8,4 liter. Illustration: VLF

Ny batterikemi

Derfor er nyheden om et nyt firma, som igen bærer hans navn, og en ny luksuselbil også blevet refereret på de fleste store - især amerikanske - nyhedssider.

Læs også: Bildesigneren Henrik Fisker: Brug dog elbilen til at sætte nye standarder

Men i den officielle pressemeddelelse er det faktisk meget sparsomt med informationerne. Lad os lige prøve at se, hvad han konkret skriver:

  • En ny elbil med +400 miles (cirka 640 km) rækkevidde vil blive præsenteret i anden halvdel af 2017.
  • Bilen vil blive designet med letvægtsmaterialer og optimeret ved hjælp af den nyeste software.
  • Ny batterikemi, ny indpakningsteknologi og letvægtsmaterialer gør, at rækkevidden kan øges.
  • Batterierne er udviklet af 'en række professorer' på UCLA (University of California, Los Angeles)

Batteriet skal udvikles af Fisker Nanotech, der er et datterselskab til Henrik Fiskers hovedvirksomhed, som hedder Fisker inc. Bestyrelsesformanden for Fisker Nanotech hedder Jack Kavanaugh, og han er også bestyrelsesformand for Nanotech Energy, som er et spinoff fra UCLA.

Der står i pressemeddelelsen ikke noget om, at det er teknologi fra Nanotech Energy, der skal ligge i den nye Fisker-bil. Men lad os for et øjeblik antage, at det er.

Manganoxid og lidt lithium

Nu med superkapacitorer

Hovedproduktet for Nanotech Energy er superkapacitorer baseret på grafen. De kalder dem for Laser Scribed Graphene (LSG) Supercapacitors og fremhæver, at effekttætheden (altså W/kg) er 300 gange højere end lithium-ion-batterier. Superkapacitorer her den fordel, at de meget hurtigt lader sig oplade, kan holde til ekstremt mange opladninger og ikke degenerer over tid. Omvendt er udfordringen, at deres energitæthed er lille.

Læs også: Kinesiske ejere vil lancere nye Fisker-modeller

Derfor har Nanotech Energy også støttet forskning på UCLA, der arbejder med hybrid-kapacitorer. Forskningen ledes af Richard Kaner, der også sidder i Nanotechs videnskabelige komité.

Hybridkapacitorer er opbygget så det kombinerer en LSG-superkapacitor med mangandioxid. Jack Kavanaugh har dog udtalt, at batteriet også vil indeholde lithium - dog langt mindre end det, der ligger i for eksempel en Tesla S.

Energitætheden (Wh/kg) for LSG-superkapacitorer ligger lige nu på niveau med gammeldags bly-syre-batterier. Men på Nanotech Energys hjemmeside hævder firmaet, at med mere forskning og udvikling, vil en energitæthed på niveau med lithium-ion-batterier snart blive nået.

Billigere end konkurrenterne

Hvis ovenstående passer, vil den nye bil fra Fisker blive den første rene elbil i verden med superkapacitorer rettet mod almindelige forbrugere. Teknologien har hidtil kun været brugt i hybridbiler, fortrinsvis sportsbiler og Formel 1.

Læs også: Så kom den og den ligner slet ikke en Aston Martin

Hvis alt går som det skal, vil Henrik Fisker, efter at have lanceret luksusbilen i efteråret 2017, sende en bil til massemarkedet. Her lover han, at den vil være billigere end konkurrenternes, hvilket vil sige under 35.000 dollars, som er prisen for den kommende Tesla model 3, og have længere rækkevidde.

Henrik Fisker forventer dog ikke at skulle bygge bilerne selv. Ifølge Reuters har der været samtaler med nogle af de store bilproducenter om en kommende produktion. Der er med andre ord lukket op for konkurrence.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis Fisker bruger LSG-superkapacitorer, så passer det ikke sammen med Faraday´s høje energitæthed, fordi LSG-superkapacitorer har en lavere energi tæthed end lithium-ion-batterier, som der også beskrives i artiklen.

  • 0
  • 0

Da Fisker for nogle år siden byggede seriel-hybriden Karma levede præstationer og samlekvalitet ikke rigtig op til den høje pris. Det var som om der var meget fokus på design (Henrik Fiskers speciale) og ikke nok på ingeniør siden. Jeg håber med det nye firma der bliver sat meget mere i investeringer og udviklingsingeniører til at få teknikken til at virke godt og energieffektivt, meget mere end blot flot design.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten