Henrik Fisker troede på solidstate-batterier - nu har han droppet dem

Illustration: Fisker Inc.

Får vi en nye generation af batterier, der kan indeholde dobbelt så meget energi som lithiumion-batterier og oplades på en brøkdel af tiden - eller gør vi ikke?

Det amerikanske elbilsfirma Fisker inc. med danskfødte Henrik Fisker i spidsen, har nemlig i al stilhed droppet en kæmpe satsning på de meget omtalte solidstate-batteri til deres kommende elbiler.

Det var ellers planen, at allerede i 2023 skulle biler fra Fisker være udstyret med den nye type batterier, hvor den flydende elektrolyt fra lithiumion-batterier er udskiftet med en af et fast keramisk materiale.

Henrik Fisker er grundlægger af Fisker inc. Længe talte han varmt for solidstate-batterier, men nu er de helt droppet. Illustration: Fisker Automotive

Læs også: Solidstate-batteri står foran muligt gennembrud

Det er nu kommet frem via et interview med det amerikanske teknologimagasin The Verge. Her siger Henrik Fisker blandt andet, at solidstate-batteri er den slags teknologi, at når man følte, at man var 90 procent i mål, så opdagede man, at de sidste 10 procent var langt vanskeligere end de første 90 procent:

»Så på nuværende tidspunkt har vi helt droppet solidstate-batterier, fordi vi simpelthen ikke kan se, at det kan realiseres,« siger han.

Skyldes det søgsmål?

Den amerikanske teknologi-presse har også spekuleret i, om vejen væk fra solidstate-batterier ikke alene skyldes tekniske vanskeligheder, men også et sagsanlæg som netop er blevet afsluttet med et forlig på 750.000 dollar.

Sagsanlægget kom fra virksomheden Quantumscape, der netop har slået sig op på at udvikle solidstate-batteri. Virksomheden har fået enorm opmærksomhed med gigantiske investeringer fra blandt andet VW-koncernen og Bill Gates.

Kort fortalt, drejer det sig om en medarbejder fra Quantumscape, som Fisker ansatte. Med sig til Fisker tog medarbejderen ifølge Quantumscape “tusindvis af fortrolige dokumenter”. Fisker siger, at de aldrig har brugt den information og fyrede kort tid efter den pågældende medarbejder.

Læs også: Ny danskdesignet elbil bygges på Volkswagens platform

Omkring samme tidspunkt, droppede Fisker inc. også et planlagt samarbejde med VW om at bruge deres platform til at bygge den kommende Fisker Ocean elbil. I stedet bliver det producenten Magna, som skal bygge Ocean, der forventes at komme på markedet i slutningen af 2022.

I sidste uge kom de yderligere frem, at Fisker har indgået en aftale med den kinesiske underleverandør til blandt andet Apple, Foxconn, om at de skal bygge elbil nummer 2 i modelrækken, som skal på gaden i 2023 - ingen af dem er altså planlagt til at skulle bruge solidstate-batterier.

Toyota ser ud til at være længst

Quantumscape har hen over efteråret 2020 været i stand til at tiltrække sig en del opmærksomhed, som ing.dk også skrev om. En helt ny celle blev præsenteret, og planen er at den skal være kommerciel tilgængelig i 2024.

Også virksomheder som GM, Ford og Hyundai har investeret i teknologien uden at være særlig specifikke for, hvornår det vil være klar til elbiler - måske først i slutningen af 2020’erne.

Læs også: Er Toyota ved at overhale indenom med solid-state-batterier?

I Kina er interessen for solidstate-batterier stor og producenten Nio, mener at de kan være klar i 2022.

En af de nye bilproducenter i klassen, amerikanske Rivian, ser også ud til at ville med på vognen. Det er ikke en officiel udmelding, men det blev opsnappet, at virksomheden vil ansætte personer der kan “opbygge og lede et omfattende team, der arbejder på fremstilling af solid state-batterier."

Men det mest seriøse bud kommer måske fra Toyota, som allerede i slutningen af 2022 (det skulle have været til OL i 2020) - hvis al udvikling altså går som planlagt - planlægger at præsentere solidstate-batterier i en elbil.