Hempel gør havdyr hjemløse

Når man sætter hånden på en overflade malet med bundmalingen Hempasil X3, kan det være svært at forestille sig, hvordan malingen får skibe til at glide nemmere i vandet. For fornemmelsen under fingerspidserne er gummiagtig og grænsende til klistret. I hvert fald lige til malingen kommer i kontakt med vand, for så skøjter fingrene pludselig rundt som Bambi på glatis.

Det er netop det særlige ved silikonebaserede Hempasil X3: Den indeholder et forstadie til hydrogel, som udvikler sig til et mikrolag hydrogel, når malingen er i kontakt med vand, og det skaber en meget glat overflade.

Det betyder, at generende organismer som alger, rurer og andre havdyr, som almindeligvis ynder at bosætte sig på skibssider, hvor de øger friktionen - og dermed brændstofforbruget - ikke længere vil forsøge at sætte sig fast. For takket være hydrogelen opfatter de skibssiden som vand. Det betyder en brændstofsbesparelse på omkring otte procent, hvilket ikke kun er godt for skibsredernes økonomi, men også for miljøet takket være den reducerede CO2-udledning. Samtidig er Hempasil X3 fri for kobber og biocider, så malingen er skånsom mod havmiljøet.

Fra centrifuger til UV-lamper

Hempasil X3 er resultatet af et mangeårigt udviklingsarbejde på skibsmalingsfabrikanten Hempels laboratorium i Kgs. Lyngby. Her bliver små stålplader med malede overflader udsat for alt, hvad en skibsside kan komme ud for - og lidt til. UV-lamper genskaber solens barske påvirkning, andre plader bliver udsat for glohed damp, mens en håndfuld apparater, som mest af alt minder om møntvaskeriets stålcentrifuger, slynger saltvand rundt og rundt om pladerne, som når et skib er i fart.

»Faktisk kan vi genskabe en fart på op til 20 knob, så vi får nogle meget realistiske testresultater. Men vi har naturligvis også testfaciliteter i det rigtige hav flere steder i verden,« forklarer Peter Thorlaksen, som er en af de bærende udviklere bag Hempasil X3.

Han har tilbragt mange dage blandt malerbøtter, mikroskoper og røremaskineagtige blandeapparater, som skaber mindre forsøgsportioner baseret på udviklernes ideer, og det har givet bonus. For dommerpanelet har valgt at placere Hempasil X3 og holdet bag det øverst på dette års vinderskammel.

»Vi er utroligt glade og stolte over at vinde prisen. Det er en dejlig anerkendelse oven på vores omfattende udviklingsarbejde,« siger en glad Torben Rasmussen, som er produktchef hos Hempel A/S, og fortsætter:

»Jeg tror, vores styrke er, at vi dels har en fantastisk god teknologi, men også at vi har bygget hele løsningen op omkring SeaTrend fra Force Technology, så vi kan dokumentere og endda give garanti for brændstofsbesparelser,« forklarer han.

Den første med garanti

For Hempel A/S nøjes nemlig ikke med at hævde, at Hempasil X3 fører til brændstofsbesparelser - de giver garanti for det. Hempasil X3 sælges som en samlet pakke, der ikke alene indeholder malingen, men også et software moniteringssystem fra Force Technology, der måler og dokumenterer besparelsen. Det er første gang, at et malingsfirma tilbyder en sådan garanti.

Ingeniørens Produktpris vil Torben Rasmussen bruge til at promovere produktet endnu mere - dels udadtil, men i mindst lige så høj grad på de indre linjer.

»Den største effekt bliver nok umiddelbart internt, men det er egentlig også det vigtigste. For hvis vi ikke kan overbevise vores sælgere om, at det er en god løsning, så kommer vi ikke ud over rampen. En pris som denne er med til at give endnu større tillid til produktet,« forklarer produktchefen.

Han kan allerede nu se, at der bliver langet flere liter af produktet over disken på trods af, at prisen er tre-fire gange højere end konventionel bundmaling.

»Jeg forventer, at vi får en større markedsandel fremover. Det at vi sælger en hel løsning er virkelig noget, som har flyttet barren i forhold til vores konkurrenter,« fastslår Torben Rasmussen.

Ordrebøger bugner allerede

På verdensplan er der cirka behov for 50 mio. liter bundmaling om året for at løse problemerne med begroning af skibssiderne. Men teknologien passer ikke til alle skibe, kun til omkring fem procent af den samlede flåde.

»I dag sidder vi på et sted mellem 15 og 20 procent af det marked, men jeg tror, vi kan komme til at fylde meget mere fremover,« fastslår Torben Rasmussen.

Han forventer dog ikke, at Hempasil X3 kan sparke nye døre ind og erobre andre markeder, end dem, Hempels bundmaling allerede er inde på. Markedsandelen skal bare udvides. Og det er den allerede godt i gang med at blive. I skrivende stund bugner ordrebøgerne allerede med bestillinger på tæt på 100.000 liter af produktet, som kom på markedet i november 2008.

Mærsk ser tiden an

Hos A. P. Møller-Mærsk har man i skrivende stund seks skibe, der er bemalet med Hempasil X3, og indtil videre er erfaringerne udmærkede. Men ifølge general manager for divisionen for teknisk service, oil and paint, Jørn Kahle, går der et par år, før resultaterne for alvor kan vurderes.

»Erfaringen fra det første år har været ganske udmærket, og vi har ikke set nogen markante problemer med begroning endnu. Men det er ikke ensbetydende med, at vi står med armene i vejret og siger, at produktet er fantastisk. Den ultimative test kommer i tredje, fjerde og femte år,« fastslår han.

For erfaringen fra den tidligere generation silikonemaling var netop, at virkningen begynder at aftage efter de første par år.

»Men hvis teknikken viser sig at være optimal for hele operationsområdet, så har produktet ganske gode chancer,« vurderer Jørn Kahle.

Nye udfordringer forude

Hos Hempel A/S har man gennemført test af Hempasil X3 over en årrække med gode resultater. Nu fortsætter arbejdet med at skabe næste generation bundmaling. En af udfordringerne er at få malingen til at hærde ved lavere temperaturer end de cirka 10 grader, som det kræver i dag, for danske, koreanske og nordkinesiske værfter døjer med lave temperaturer i en del af året.

Et andet projekt er at se, om malingen kan tillægges egenskaber, så den ikke kræver det nuværende epoxylag for at hænge fast.

»Vi ville virkelig kunne spare endnu mere tid og omkostninger, hvis malingen kunne lægges direkte på den rene stål, i stedet for i de fire forskellige lag, som er tilfældet i dag, så det er en af de udfordringer, vi arbejder på,« siger Peter Thorlaksen.

FAKTA: Hempasil X3

  • Hempasil X3 er udviklet på baggrund af forsøg gennem 10 år.

  • Opfindelsen har store perspektiver for skibsfarten, da rederierne skønnes at kunne spare over otte procent i brændstof Det betyder at et stor containerskib som kan laste 7.500 20-fods containere, vil kunne spare omkring to millioner kroner årligt.

  • Miljøet spares, både på grund af brændstofbesparelsen, men også fordi malingen er biocidfri.

  • Hempasol X3 virker ved at gøre skibssiderne helt glatte ved hjælp af et nanotyndt lag hydrogel, som organismer opfatter som vand, ovenpå en silikonemaling. Derved forhindrer man, at rurer og alger sætter sig fast på skibssiderne og skaber større vandmodstand.

  • Hempel og andre har i flere år tilbudt sillikonemalinger, som skaber væsentlig mindre friktion end andre bundmalinger. Men silikonen har haft problemer med at modstå planter og dyr, der sætter sig fast på overfladen. Det er dette, det hydrofile lag skal forhindre.

  • Hempel garanterer, at der efter fem år, hvor et skib normalt skal males igen, stadig er en to procents brændstofbesparelse. Desuden kan malingen vaskes af dykkere med specielle maskiner, hvorved effekten genopfriskes.

Dokumentation

Læs alle artikler fra Ingeniørens Produktprismagasin