Det kan aldrig være en begrundelse for at flå de stakkels bilister over Storebælt.
Endnu hårdere ord kommer fra den tyske naturfredningsforening Nabu, som har bebudet et sagsanlæg mod den ventede miljøgodkendelse fra myndighederne i delstaten Slesvig-Holsten.
»Nu slår Danmark så benene væk under den projekterede faste Femern Bæltforbindelse, endnu inden planlægningsgrundlaget er vedtaget, ved at reducere broafgiften på Storebælt. Danskerne er i færd med en gang uforsvarlig økonomisk harakiri på bekostning af naturen og miljøet,« siger direktør Leif Miller i en pressemeddelelse.
Ja, OK, det er så endnu mindre hans problem. Hvis Die Dumme Dänen vil bygge en tunnel og tabe penge på det, så lad dem dog gøre det.
Noget helt andet; når Femern en gang står færdig, så er Storebælt mere eller mindre betalt. Så til den tid kunne Femern låne de manglende indtægter fra Storebælt, som garanteret genererer mere indtægt end den koster til den tid, til nul kroner i rente, og dermed undgå rentedøden. Pengene kan betales tilbage senere.
For brugerne af Storebælt har det langt, langt mere værdi at få sænket priserne med 25% nu, mod at Sund&Bælt A/S mingelerer rundt med pengene senere, som de alligevel plejer at gøre, end at betale "fuld" pris de næste 11 år, og så ikke skulle spytte lidt i kassen til Femern til den tid.