Hemmeligholdt rapport om støj fra kampfly: Her er indholdet
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hemmeligholdt rapport om støj fra kampfly: Her er indholdet

Foto: Lockheed Martin

I starten af ugen kom det frem, at regeringen vidste, at de nye F-35-kampfly, der skal stå på Flyvestation Skrydstrup, støjer mere end de nuværende F-16 og overskrider støjgrænserne i flere områder nær Skydstrup.

Disse oplysninger blev fremlagt i en ‘Støjrapport’, som ministeriet udarbejdede i 2015, og hvis konklusioner den daværende forsvarsminister Peter Christensen (V) modsagde, da han i 2016 afviste, at støj fra de nye F-35A ville blive et problem i Danmark.

Rapporten er nu offentligt tilgængelig og tydeligggør støjproblemerne, som de nye kampfly bringer med sig til Skydstrup, samt at regeringen var bekendt med disse i 2015.

Overskridelser både dag og nat

I rapporten benyttes to forskellige beregningsscenarier, hvor F-35A'ernes støjforurening måles på støjbelastningen og maksimalværdien af støjen og holdes op mod Miljøstyrelsens grænseværdier for støjbelastning. I det høje beregningsscenarie, der direkte bygger på tal fra Lockheed Martin, overskrider støjniveauerne klart grænseværdierne i flere repræsentativt udvalgte områder nær Flyvestation Skrydstrup. Både med hensyn til maksimalværdierne og støjbelastningen.

»Beregning af støj med de leverede flyveprofiler (Beregning I) viser, at den beregnede støjbelastning overskrider den vejledende grænseværdi for boligområder (55 dB) ved Gabøl med 3 dB, Over Jerstal og den sydlige del af Skrydstrup med 4 dB. Den vejledende grænseværdi for spredt bebyggelse i det åbne land (60 dB) overskrides ved Uldal med 2 dB.

Læs også: Sådan har Forsvarsministeriet tryllet med tallene bag kampflyindkøbet

Den tilstræbte maksimalværdi på 80 dB for flyvninger om natten overskrides ved Bevtoft, Gabøl, Hoptrup Kirkeby, Marstrup, Over Jerstal og Skrdstrup. Til sammenligning er støjbelastning fra Joint Strike Fighter højere end støjbelastning fra F-16 med op til 8 dB ved det nærmeste boligområde (Skrydstrup).«

Ingen scenarier lever op til grænseværdier

Det andet scenarie bygger på »optimerede flyveprofiler med henblik på at mindske støjbelastningen«, hvilket resulterer i mindre støj. Grænseværdier bliver dog stadig overskredet i flere områder.

Beregningerne er opgjort i programmet INM og benytter hovedsageligt data fra Lockheed Martin. Resultaterne stemmer overens med tidligere opgørelse fra Pratt & Whitney, der har produceret motoren til Danmarks nuværende F-16 og de bestilte F-35A. De viste, at F-35A i en række situationer larmer betydeligt mere end Danmarks nuværende F-16.

Ingeniøren har bedt Forsvarsministeriets Kampflykontor om at forklare Støjrapportens resultater nærmere, men de har ikke ønsket at kommentere.

Foto: Forsvarsministeriet
Foto: Forsvarsministeriet
Foto: Forsvarsministeriet

Og konsekvensen for Peter Christiansen når han direkte har stået og løjet for offentligheden.. sikkert absolut ingen.

Grotesk.

  • 14
  • 2

Og konsekvensen for Peter Christiansen når han direkte har stået og løjet for offentligheden.. sikkert absolut ingen

Enig - det er det værste ved hele sagen.

Jeg har faktisk forståelse for, at landets forsvar og sikkerhed kan kræve, at man larmer ekstra meget eller på anden måde ikke kan overholde de regler, der gælder for andre.

I de tilfælde kan jeg ikke se andet, end at staten må påtage sig forpligtelser og omkostninger til fx at ekspropriere. Det er rigtigt træls for dem, der rammes, men igen kan jeg godt se, at landets sikkerhed kan gøre det nødvendigt, og så må staten holde dem så skadesløse som muligt.

Men, at en minister, direkte og åbenlyst kan overtræde ministeransvarslovens paragraf 5, stk. 2, ved at fortie oplysninger overfor folketinget, uden at det får en konsekvens - det er direkte uhyggeligt.

Det betyder reelt, at man kan sætte folketingets opsigt med regeringen ud af kraft efter forgodtbefindende og bekvemmelighed. Og så er vi vel faktisk ovre i noget, der lugter af et statskup!

Det er måske en lille sag, i forhold til så mange andre, hvor ministeransvarlighedsloven kunne have været bragt i spil. Men (og som underviser er jeg ellers ikke meget for konsekvenspædagogik) der burde simpelthen statueres et eksempel, og Peter Christensen burde for retten for det her.

/Bo

  • 7
  • 0