Hemmeligholdt notat undergraver omstridt del af Femern-prognose
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hemmeligholdt notat undergraver omstridt del af Femern-prognose

PLUS.
Illustration: Sund & Bælt

Der var ikke dokumentation for, at Femernforbindelsen ville overflytte 718.000 personbiler fra Storebæltsbroen. Det rigtige tal er cirka 44 procent lavere.

Et notat, som det statslige projektselskab Femern A/S siden 2017 har hemmeligholdt, sætter nu spørgsmålstegn ved dele af den kommende Femern-tunnels indtægtsgrundlag. Da Femern A/S i 2014 præsenterede de første trafikprognoser for tunnellen, forlød det, at 718.000 personbiler om året ville vælge Femern-tunnellen

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

frem for Storebæltsbroen. Der var bare ingen dokumentation for tallet, og derfor bad Transport-, Bygnings- og Boligministeriet allerede i 2015 Sund & Bælt om at underbygge prognosen. Analysen lå færdig allerede i 2017, men trods gentagne anmodninger fra både Ingeniøren og forbindelsens kritikere forblev notatet mørklagt. Læs også: Nu skal Femerns tyske trafikkonsulenter kvalit...