Hemmeligholdt notat undergraver omstridt del af Femern-prognose
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hemmeligholdt notat undergraver omstridt del af Femern-prognose

PLUS.
Illustration: Sund & Bælt

Der var ikke dokumentation for, at Femernforbindelsen ville overflytte 718.000 personbiler fra Storebæltsbroen. Det rigtige tal er cirka 44 procent lavere.

Et notat, som det statslige projektselskab Femern A/S siden 2017 har hemmeligholdt, sætter nu spørgsmålstegn ved dele af den kommende Femern-tunnels indtægtsgrundlag. Da Femern A/S i 2014 præsenterede de første trafikprognoser for tunnellen, forlød det, at 718.000 personbiler om året ville vælge Femern-tunnellen

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

frem for Storebæltsbroen. Der var bare ingen dokumentation for tallet, og derfor bad Transport-, Bygnings- og Boligministeriet allerede i 2015 Sund & Bælt om at underbygge prognosen. Analysen lå færdig allerede i 2017, men trods gentagne anmodninger fra både Ingeniøren og forbindelsens kritikere forblev notatet mørklagt. Læs også: Nu skal Femerns tyske trafikkonsulenter kvalit...