Hemmelighedskræmmeri i dieselsagen: Selv ikke den tyske regering ved, hvad der sker med snydedieselerne

Illustration: Michael Barera/Wikimedia Commons

Hemmelighedskræmmeri gennemsyrer godkendelsen af de ændringer, som skal sikre, at VW-koncernens dieselbiler med snydesoftware kan leve op til reglerne.

Arbejdet bliver ledet af de tyske og de britiske myndigheder. I Tyskland gælder det Kraftfahrt-Bundes­amt (KBA) i Flensborg. Men regler, der skal sikre bilproducenterne mod at miste fabrikshemmeligheder, forhindrer iagttagere i at følge med i, hvorfor der kun findes løsninger til ti procent af bilerne på de danske veje.

»Det er et usundt system. Ingen kan vide, hvad der foregår, heller ikke de danske myndigheder,« siger afdelingschef Torben Lund Kudsk fra den danske bilistorganisation FDM.

FDM har klaget, fordi det ikke er muligt at vide, hvor meget der bliver ændret på dieselbilerne for at få dem til at leve op til reglerne om de sundhedsskadelige kvælstofilter. Det betyder, at bilistorganisationerne i hele Europa har vanskeligt ved at gennemskue, hvordan ændringer påvirker bilens levetid, brændstofforbrug og motorydelse.

Også de danske myndigheder har ifølge chefkonsulent Niels-Anders Nielsen fra Færdselsstyrelsen efterlyst mere transparens over for KBA, uden at det dog foreløbig har hjulpet.

Her knap et år efter, at skandalen blev afsløret, er der stadig ingen løsning på, hvordan den motor på 1,6 liter, som ligger i de fleste snyde­dieseler, skal udbedres. Lukket­heden gør, at ingen aner, hvad problemet er, påpeger Peter Mock fra den europæiske afdeling af miljø­organisationen ICCT, som gjorde de amerikanske myndigheder opmærksom på dieselsvindlen og dermed fik skandalen til at rulle.

»Det er næsten umuligt at finde ud af, hvad der bliver diskuteret. Selv i den tyske regering ved medarbejderne meget lidt,« siger han.

På den seneste godkendelse af ændringer, som de tyske myndigheder sendte til Færdselsstyrelsen, optræder hele otte udgaver af VW Passat, alle med 2,0-liter-motor. De har hver deres typegodkendelse af emissioner, som bl.a. afhænger af emissionskravene på tidspunktet for godkendelsen, af gearkassen og af konfigurationen i forhold til ekstraudstyr og vægt. Illustration: MI Grafi og Volkswagen

Behov for skrappere regler

Peter Mock koncentrerer sig ikke så meget om efterspillet til den skandale, han selv var med til at afsløre. Han er mere optaget af, at Europa får skrappere regler – og stærkere myndigheder til at håndhæve dem og sikre ren luft i udstødningen fra bilparken.

»Det er også en meget langsom proces,« konstaterer han.

Peter Mock fremhæver en test, som KBA selv har udført af en række andre dieselbiler. De har benyttet sig af muligheden for at slå NOx-rensningen fra for at beskytte motorerne. Fiat kom særligt i søgelyset, fordi NOx-rensningen på dieseludgaven af familiebilen 500X slår fra efter nøjagtig 22 minutter. En testcyklus varer 20 minutter.

Det er ifølge Peter Mock ‘klart ulovligt’. Alligevel er både Fiat’en og biler fra andre producenter, der laver tilsvarende numre uden direkte at svindle, stadig på markedet.

Det falder også socialdemokraten Christel Schaldemose for brystet. Hun er medlem af Europa-Parlamentets særlige undersøgelses­udvalg, der ser på dieselskandalen.

»Det er fuldstændig grotesk, at vi ikke har skarpere og bedre lovgivning. Så længe den er så hullet, vil vi se biler, der udleder en masse NOx, som vi fra lovgivernes side ikke havde intentioner om,« siger hun.

»Der er noget galt i vores system, både i typegodkendelsen af bilerne, og i den efterfølgende kontrol, når de er kommet på gaden.«

Undersøgelsesudvalget er ikke færdig med sit arbejde endnu, men Christel Schaldemose har selv en del konklusioner klar.

»Alle render fra ansvaret: bilproducenterne, de nationale myndigheder og frem for alt EU-Kommissionen. Men alle vidste godt, at der var kæmpe forskel på testresultaterne og udledningen i praksis. Miljø­agenturet har skrevet 28 rapporter på 12 år, hvor det står i.«

»Det kræver grundlæggende forandringer, hvis vi tidligere og hurtigere skal opdage tilsvarende skandaler. Det tvivler jeg på, at der er politisk vilje til.«

Fælles økonomisk interesse

Nogle ændringer er dog på vej. I dag betaler bilproducenterne direkte laboratorierne for at udføre de tests, der ligger til grund for typegodkendelserne. Nogle lande har opbygget en industri om det, herunder Luxembourg, som ikke selv har en bilindustri, men som typegodkender de fleste Audi’er. Den direkte forbindelse gør, at laboratorierne deler økonomisk interesse med producenterne. Nu er der forslag om, at bilproducenterne i stedet skal betale myndighederne for testene, og myndighederne skal vælge og betale et firma for at udføre dem.

Samtidig er tests, som ikke blot foregår i laboratoriet, men ude i virkelig kørsel, så småt på vej, selv om det tager fem år at indføre dem.

Miljøorganisationen Det Økologiske Råds transportmedarbejder, Jeppe Juul, påpeger, at når det gælder økonomisk svindel, sætter EU-Kommissionen hårdt ind. Konkurrence­kommissær Margrethe Vestager gav således fire lastbilproducenter en bøde på 22 milliarder kroner for at indgå i et priskartel. Når det gælder overtrædelse af miljøregler, er straffen stort set ikkeeksisterende. Han har derfor ingen tillid til, at de ramte snydedieseler bliver ordentligt udbedr et.

Heller ikke FDM er imponeret af hverken EU eller nationale myndigheder.

»Lovgivningen er blevet til i et politisk dobbeltspil, hvor offentligheden har fået at vide, at nu bliver der gjort noget for miljøet, men samtidig er der taget udstrakt hensyn til bilindustrien,« påpeger Torben Lund Kudsk.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Lever i bedste velgående. :) Måske skulle man blive EU politiker og blive mange millionær. Kræver ikke meget intelligens. God vennekreds med Lobbyisterne. Så er den ged barberet.

Ironi kan forekomme. :)

  • 1
  • 3

Den eneste grund til at det tager lang tid, er fordi VW ikke er ramt på pengepungen alvorligt her og nu. Blev nu salget, af de omtalte modeller, nu forbudt i hele verden, skulle de nok finde en løsning over weekenden.

Vores uduelige politkere har slet ikke tid til at løse, eller lovgive ordentlig - de har travlt med rejser, kvinder, sprut og tælle alle pengene som de bliver smurt med, af bil industrien og oile industrien, for at vedtage love der er hullet som en si.

Mest skræmmende er når VW bliver taget med bukserne nede - hvad finder resten af bil industrien så ikke på? De er næppe meget bedre.

Der kan være en smule ironi i dette indlæg - og så dog ikke - for det er nok sådan det er skruet sammen trukket groft op.

Beklager for evt stavefejl. Er dybt ordblind :-)

  • 6
  • 1

Jamen herregud da, hvem bekymrer sig om de NOx emissioner ? Bilejerne er da meget bedre tjent med at have nogle biler der kører langt på literen. Og at der stadig findes uddannede mennesker, der tro der er nogen sammenhæng mellem lab målinger og Real life emissions, er da en evig gåde.

  • 5
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten