Hemmelig liste: Tyskland dropper ny jernbane til Femern-broen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hemmelig liste: Tyskland dropper ny jernbane til Femern-broen

Illustration: Wikimedia

Tyskland har ikke råd til at gøre de 89 kilometer jernbane fra Bad Schwartau lige nord for Lübeck til Femern-broen dobbeltsporet.

I dag er der kun ét spor på strækningen, men Tyskland er ifølge traktaten med Danmark om Femern-broen forpligtet til at udbygge strækningen med et ekstra spor, senest syv år efter broen åbner, hvilket er planlagt til 2018.

Ifølge den tyske avis Frankfurter Rundschau har direktøren for Deutsche Bahn, Rüdiger Grube, udarbejdet en liste med 12 planlagte jernbanestrækninger, som den tyske stat under ingen omstændigheder har penge til at betale for.

»Ingen chance for at blive realiseret«, er overskriften på listen, hvor den dobbeltsporede jernbane til Femern-broen står som projekt nummer to.

Ifølge Frankfurter Rundschau tog Deutsche Bahn-direktøren listen med til et møde med den tyske trafikminister, Peter Ramsauer, for nylig.

Rendyrket plattenslageri

Avisen betegner selv listen som politisk sprængstof, fordi den »afslører politikernes løfter som det rene plattenslageri«.

Den angiver, at den tyske regeringens plan for jernbanen indebærer i alt 62 ny- og udbygninger, men kun omkring halvdelen har politikerne fundet penge til. Planen er katastrofalt underfinansieret med et tocifret milliardbeløb i euro, konkluderer avisen.

»Det ved både politikere og baneledelse, og alligevel forblænder de borgerne med nye drømmeslotte,« siger trafikeksperten Michael Holzhay fra rådgiverfirmaet KCW til Frankfurter Rundschau.

Trafikminister Peter Ramsauer skyndte sig at dementere sit kendskab til slette-liste over tyske jernbaneprojekter.

»Sikke en gang vrøvl og ballade,« sagde han ifølge det tyske mindretals avis i Danmark, Der Nordschleswiger, i parlamentet.

Jernbaneorganisation: Pinligt og uacceptabelt

Men det får ikke kritikken til at forstumme i Tyskland. Allianz pro Schiene, der rummer en række tyske jernbaneorganisationer, konstaterer således, at »nu er katten lukket ud af sækken«.

Formand Klaus-Dieter Hommel kalder det »pinligt og uacceptabelt«, at Tyskland vil løbe fra aftalen med Danmark om jernbanen til Femern-broen og fra aftalerne med andre lande om andre banestrækninger.

»Tyskland har folkeretligt forpligtet sig til udbygningen. Nu må finansieringen stilles til rådighed,« siger han i en meddelelse på Allianz pro Schienes hjemmeside.

»Trafikministeren må hurtigst muligt præsentere en ærlig strategi for at udbygge den tyske jernbane. Det skal være slut med lister og hemmelighedskræmmeri,« tilføjer Klaus-Dieter Hommel.

Pris for det andet spor: Ca. 3,5 milliarder kroner

Jernbanen på selve Femern-broen bliver tosporet, ligesom Danmark har forpligtet sig til at udvide banen på den danske side, først og fremmest Lolland-Falster, til to spor, inden broen åbner.

Danmark kan benytte indtægterne fra broen til det arbejde, mens Tyskland skal finde statspenge til at opgradere jernbanen. Derfor bad tyskerne om udsættelse til 2025 til at bygge det andet spor, og der kommer på intet tidspunkt mere end ét spor på broen over Femernsund, der adskiller øen Femern fra det tyske fastland.

Banen skal dog være elektrificeret også i Tyskland, allerede når broen åbner, ligesom tyskerne ifølge traktaten med Danmark forpligter sig til at »træffe de nødvendige foranstaltninger for at sikre en tilstrækkelig jernbanekapacitet på den enkeltsporede jernbane«.

De ene spor til Lübeck giver lavere kapacitet på strækningen, og det kan underminere indtægterne fra de tog, der skal køre over broen. De indtægter tilfalder Danmark.

Ifølge traktaten skal brud på aftalerne indbringes for en international voldgift, hvis ikke parterne kan nå til enighed.

De 89 kilometer vil koste omkring 3,5 milliarder kroner, hvis man tager udgangspunkt i samme pris per kilometer, som Danmark forventer at betale for et ekstra spor mellem Vamdrup og Vojens.

Dokumentation

Artiklen fra Frankfurter Rundschau
Meddelelsen fra Allianz pro Schiene
Traktaten mellem Danmark og Tyskland om Femern-broen

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så drop det projekt og kom i gang med en kattegatbro!

En Kattegatbro...??

Hvorfor bygger vi ikke en bro fra København til Bornholm? Eller måske fra Århus til Bornholm? Eller hvad med en bro til Amerika?

Helt ærligt: En Kattegatbro er sgu da det mest idiotiske man kan spilde sine penge på. Man kunne passende starte med at gøre Storebæltsbroen gratis at køre på. Det er sikkert meget mere interessant end at skulle betale måske 500 kr. per vej for en Kattegatbro.

  • 0
  • 0

De 89 kilometer vil koste omkring 3,5 milliarder kroner, hvis man tager udgangspunkt i samme pris per kilometer, som Danmark forventer at betale for et ekstra spor mellem Vamdrup og Vojens.

Men nu er det jo tyskerne, som plejer at være noget mere effektive hvad infrastruktur og ikke mindst skinner angår. Så kan vi få en tysk pris?

  • 0
  • 0

Som jeg tidligere har skrevet er en bro imellem Gedser og Rostock langt den sikreste og billigste løsning.
Jernbane strækningen skal gøres 2 sporet fra Vordingborg til Gedser istedet for til Rødby, Ca. samme afstand og på den tyske side er der allerede 2 spor, masser af rangerplads og el. på hele strækningen, her skal kun foretages meget små anlægsarbejder. Der er kørerledning både til Berlin og Hamburg allerede

  • 0
  • 0

Placeringen af broen er indenfor få hundrede meter fastlagt, hvis du flyttede den til Gedser vil broen kun nå halvt mod Rostock, om du så byggede en dobbelt så lang bro så togene kunne komme over, så ville bilerne stadig bruge den gode motorvej til Rødby, du ville så få en meget dyr forbindelse med meget lille trafikgrundlag, og så dyr at togene fra Hamborg ville vælge den nuværende rute op gennem Jylland, og over Fyn.

Planen er at bruge banen over Fyn til indenlandsk lokaltrafik, den plan skyder du i sænk med dit forslag.

  • 0
  • 0

Det er jo et internt papir.
Vi oplever alle udviklingsprojekter med kunder, at man lover noget, som måske ikke er så nemt at holde. Det diskuterer man så internt og prøver at løse det.
Giver man til sidst op, må kunden jo have det at vide, men kunden skal ikke kende hele processen - den dialog er for skræmmende, som at høre et team af læger diskutere ens eget helbred...
Hvad vi ser her er vel et sådan arbejdspapir, ingen grund til panik (endnu).

  • 0
  • 0

[quote]Så drop det projekt og kom i gang med en kattegatbro!

En Kattegatbro...??

Hvorfor bygger vi ikke en bro fra København til Bornholm? Eller måske fra Århus til Bornholm? Eller hvad med en bro til Amerika?

Helt ærligt: En Kattegatbro er sgu da det mest idiotiske man kan spilde sine penge på. Man kunne passende starte med at gøre Storebæltsbroen gratis at køre på. Det er sikkert meget mere interessant end at skulle betale måske 500 kr. per vej for en Kattegatbro.[/quote]
Det er langt vigtigere at få en bro mellem menigmand og Folketinget.

  • 0
  • 0

Ja hvorfor overhovedet bygge den bro?
Tyskerne er ikke interesseret og det viser denne liste med al tydelighed, hvis man var i tvivl om det.
Drop den bro nu, og brug pengene på nye jernbanespor osv som vi kan bruge til noget.
Hvorfor ikke satse på en højhastighedsforbindelse fra kbh til hamborg henover fyn og jylland feks, så er vi forbundet til ice ekspressen.
Nej her drejer det sig om at en minister kan få sit navn på et stort byggeri, så hans eftermæle er sikret.

  • 0
  • 0

Hvorfor bygge en bro ??

Fordi man regner med de kan betale sig.

Hvorfor ikke bruge midlerne til at udbedre vores veje.....

Det er brugerne på broen som betaler for den. Så det kan ikke bruges andre steder i de først mange år. Tyskerne ville ikke være med til at finansiere landanlæg på den danske måde - så de må betale selv.

  • 0
  • 0

Jeg er tilhænger af at man bygger Femern broen og glæder mig ligefrem til at den færdig bygges engang i 2018.

Kattegat broen er jeg også tilhænger af. At man får bygget broen vil skabe endnu flere arbejdspladser og man kan hurtigere komme frem og tilbage. Der er store miljø gevinster ved den slags byggeprojekter Desuden skal der nedlægges en masse færgeruter i forbindelse med kattegatbroen.

Jeg forstår ikke denne jamren. Det kan godt være at den er for dyr. Men det er en god gevinst i sidste ende.

@Allan: Man bygger ikke en bro mellem København og Bornholm. Det ville jo ligesom ikke give nogen mening. Hvis man absolut skulle bygge en bro, så ville det være billigst og hurtigst at bygge en bro mellem Bornholm og Sverige ( evt. Ystad ).

  • 0
  • 0

....
@Allan: Man bygger ikke en bro mellem København og Bornholm. Det ville jo ligesom ikke give nogen mening. Hvis man absolut skulle bygge en bro, så ville det være billigst og hurtigst at bygge en bro mellem Bornholm og Sverige ( evt. Ystad ).

Jeg glemte vist at slå sarkasme til og fra ;-)

Ellers helt enig!!

  • 0
  • 0

Mit tidligere indlæg vedrørende Gedser - Rostock har været sendt til Trafikudvalget længe før beslutningen om den nuværende løsning blev truffet i Folketinget.
På den tyske side er der både motorvej og doppeltsporet jernbane med el.drift så det ville betyde at langt de fleste udgifter lå på vores side, det er jo også den danske borgerlige regering der ønsker dette protiekt som tydeligvis ikke har høj prioritet i Tyskland.
Glem ikke at der er et politisk flertal bag den siddende regering med støtte fra Dansk Folkeparti. Beholder vi denne regering får vi nok en Femernbro uden tilslutning på den tyske side, hvad glæde vi så kan have af den og hvordan den så skal løbe økonomisk rund på de betingelser.
Jeg har ikke stemt på tosserne på de højeste taburetter i folketinget.

  • 0
  • 0

Jeg er tilhænger af at man bygger Femern broen og glæder mig ligefrem til at den færdig bygges engang i 2018.

Kattegat broen er jeg også tilhænger af. At man får bygget broen vil skabe endnu flere arbejdspladser og man kan hurtigere komme frem og tilbage. Der er store miljø gevinster ved den slags byggeprojekter Desuden skal der nedlægges en masse færgeruter i forbindelse med kattegatbroen.

Jeg forstår ikke denne jamren. Det kan godt være at den er for dyr. Men det er en god gevinst i sidste ende.

@Allan: Man bygger ikke en bro mellem København og Bornholm. Det ville jo ligesom ikke give nogen mening. Hvis man absolut skulle bygge en bro, så ville det være billigst og hurtigst at bygge en bro mellem Bornholm og Sverige ( evt. Ystad ).

Hvad er det for en gevinst vi får i den sidste ende, der retfærdiggør en så massiv investering?

  • 0
  • 0

Der skal nedlægges en masse færgelinjer. Færgerne i sig selv forurener en del.

Hvis man får indført kattegatbroen så er det sandsyneligt at man også får bygget magnet bane til togene. Det betyder at man kan tage fra Ålborg til KBH på max 45 min. Det vil medfører at Ålborg lufthavn og Århus lufthavn lukkes helt. Indenrigs-Ruten mellem KBH til ålborg + Århus lukkes helt. Det i sig selv giver en voldsom god gevist.

Hvis nu man ikke indfører magnet togspor, så kan man bruge det konventionelle tog. Der ville en rejetid mellem kbh til Århus var ca. 1 time eller lidt mere. Mellem Kbh og århus max 2 timer. Det vil betyde at det ikke kan betale sig at have en luftbro mellem kbh og til ålborg eller århus.

  • 0
  • 0

Der skal nedlægges en masse færgelinjer. Færgerne i sig selv forurener en del.

Hvis man får indført kattegatbroen så er det sandsyneligt at man også får bygget magnet bane til togene. Det betyder at man kan tage fra Ålborg til KBH på max 45 min. Det vil medfører at Ålborg lufthavn og Århus lufthavn lukkes helt. Indenrigs-Ruten mellem KBH til ålborg + Århus lukkes helt. Det i sig selv giver en voldsom god gevist.

Hvis nu man ikke indfører magnet togspor, så kan man bruge det konventionelle tog. Der ville en rejetid mellem kbh til Århus var ca. 1 time eller lidt mere. Mellem Kbh og århus max 2 timer. Det vil betyde at det ikke kan betale sig at have en luftbro mellem kbh og til ålborg eller århus.

Hvor meget forurener færgeruterne i forhold til det forventede antal biler?

Magnettog er en meget kostbar måde at transportere på, og selvom vi alle kan blive enige om at det er smart så er det alt for dyrt.
En planlagt strækning fra hovedbanegården i münchen til den nærliggende lufthavn 37 km væk, vurderes til at koste næsten 3 mia euro(Nov. 2007 estimat), og er derfor ikke blevet til noget endnu.
Det samme problem er der med planen om en strækning fra hamborg til berlin osv osv.
Og hvorfor bygger man ikke en højhastighedsbane henover fyn og op gennem jylland, så sparer man broen i kattegat.

  • 0
  • 0

Nogle diskussioner er interessante at følge hos Ingeniøren. Der kommer alternative ekspertsynspunkter frem. Nye vinkler.

Men det undrer mig, at der altid kommer decideret ukvalificerede indlæg frem, når en fast Kattegat-forbindelse nævnes. Hvorfor have en stærk mening om noget, man ikke har gjort det mindste for at sætte sig ind i?

Der er ikke enighed om tallene og forbindelsens konsekvenser er slet ikke undersøgt seriøst nok.

MEN....brug dog de foreliggende rapporter til at bygge en mening op!

Både for og imod kan findes på www.metropol-danmark.dk

  • 0
  • 0

En planlagt strækning fra hovedbanegården i münchen til den nærliggende lufthavn 37 km væk, vurderes til at koste næsten 3 mia euro(Nov. 2007 estimat), og er derfor ikke blevet til noget endnu.

Transrapidforbindelsen i München er sløjfet fuldstændig og bliver aldrig til noget.

MvH,

Bent.

  • 0
  • 0

Kattegatkommissionen kunne, med sammensætningen af firmaer der støtter ideen, næsten udrette næsten mirakler, hvis de ikke var så fastlåst i hvilken form for forbindelse, de ønsker.
Tidligere var de ikke fastlåst i hvilken teknisk løsning de ønskede, men siden har de lukket den mulighed.
Metropol "Århus-København" eller hele Danmark er en glimrende ide`, men det gøres ikke med udelukkende en tordnende dyr vejforbindelse.

  • 0
  • 0