Hedebølger udvider luften, så fly får svært ved at lette
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hedebølger udvider luften, så fly får svært ved at lette

delta fly
Forsinkelser, aflysninger, færre passagerer eller fragt og længere landingsbaner: Fremtidens klima kan få stor betydning for luftfarten. Foto: Wikipedia/Arcturus

I slutningen af juni aflyste American Airlines flere end 40 fly fra Phoenix i Arizona. Forklaringen var, at temperaturen i dagtimerne nåede næsten 49 grader Celsius, og det var for varmt til at lette for mindre regionale fly.

Det gav en forsmag på fremtiden, for global opvarmning vil få store konsekvenser verden over for flytrafikken, konkluderer forskere fra Earth Institute ved Columbia University i New York.

I løbet af de varmeste timer på dagen må mellem 10-30 procent af de fuldt lastede fly i fremtiden muligvis mindske vægten med op til fire procent ved at fjerne brændstof, fragt eller passagerer for at kunne lette. Eller også må flyet vente på at komme på vingerne, til temperaturen falder.

Klimaet slår igen

Normalt udpeger man luftfarten som klimasynder på grund af CO2-udslippet, der er med til at øge den globale opvarmning. Nu ser det ud til, at klimaet slår igen og påvirker luftfarten.

Læs også: Transportminister om luftfartsstrategi: Klimaudfordringer er ikke mit bord

For når luften opvarmes, udvider den sig, så densiteten (tætheden) falder. I tyndere luft kan flyets vinger ikke generere samme løft som i mere komprimeret luft. Afhængigt af flymodel, landingsbanens længde og andre faktorer vil det være nødvendigt at have en plan for, hvad man gør, når temperaturen er for høj, mener forskerne.

Potentiale for kaskadeeffekter

På verdensplan forventes gennemsnitstemperaturen at stige med måske op til 3 grader inden 2080, hvis ikke man med f.eks. FN’s klimaaftale fra Paris formår at stoppe udviklingen.

Læs også: Biler, fly, skibe og tog: Transporten bliver elektrisk og førerløs

Men samtidig forventer man, at hedebølger bliver mere udbredt, og der er især dem, som volder problemer for flyene.

»Eftersom verden bliver stadig mere forbundet, og luftfarten vokser, kan der være et stort potentiale for kaskadeeffekter - økonomisk med mere,« siger klimatolog Radley Horton.

Behov for at tænke varme ind i fly og lufthavne

I et tidligere studie tilbage fra 2015 har forskerne kigget på Boeing 737-800 og fire amerikanske lufthavne.

I det nye studie, der er offentliggjort i tidskriftet Climatic Change, har de kigget på en bred vifte af flymodeller og på forholdene på 15 af de travleste lufthavne i USA, Europa, Mellemøsten, Kina og Sydasien.

Læs også: Danske indenrigsruter passer perfekt til elektriske fly

Nogle fly vil få sværere ved at klare det varmere vejr, og visse lufthavne (dem med kortere landingsbaner, i varmere dele af verden eller beliggende i højderne, hvor luften i forvejen er tynd) vil blive ramt hårdest af global opvarmning.

Oveni mener klimaforskere, at varmere vejr vil øge turbulensen langs store luftruter, og at det vil forlænge rejsetiden. Allerede nu truer stigende havvandsniveau lufthavne, fordi de ligger i områder, der bliver til sump.

Forskerne taler for, at man for alvor begynder at tænke hedebølger og stigende temperaturer ind i udviklingen af flymodeller og lufthavne.

Kommentarer (43)

Da en meget stor del er "for sjov" dvs ferie / turisme, så kan den godt undværes!
Det er ikke en menneskeret at flyve til USA, Thailanf eller NewSealand på ferier ---- to, tre gange om året!

  • 15
  • 12

Jeg er blevet hældt af et fly i Mexico City i 1996 fordi, det var for varmt.

Selvfølgelig vil en global temperaturstigning øge problemet, men spis nu lige brød til - - -

Behøver alle problemer her i verden at have en AGW vinkel? - Det er imho disse ofte søgte vinkler der er med til at underminere troværdigheden i AGW debatten.

mvh Flemming

  • 23
  • 5