»Det er som et stort puslespil, hvor alle brikker først skal registreres og opmåles«
Sådan lyder det fra havariefterforsker Bo Haaning, der er den ene af to jernbaneefterforskere, der i kulde og blæst er i fuld gang med at måle, fotografere og dokumentere alt på ulykkesstedet.
»Vores førsteprioritet er at sikre alle oplysninger, der risikerer at forsvinde. Derfor registrerer vi alle stumper og dele, samt positionerne på vognene før de bliver flyttet,« fortæller efterforskeren.
Blandt Ingeniørens læsere har en stor del af debatten drejet sig om den såkaldte kongetap, der indgår i sammenkoblingen mellem lastbilstrailer og godsvogn (se grafik her) - også den er Bo Haaning på jagt efter, forsikrer han:
»Vi har efterhånden fået registreret og samlet en lang række dele, som vi skal til at inspicere nærmere. Om kongetappen er blandt dem, kan jeg ikke komme ind på. Men den har vores interesse ligesom andre dele,« siger Bo Haaning, der ikke ønsker at gå i detaljer med, hvor efterforskningen står.
Kongetappen er en låseanordning, der findes på lastbilstrailernes underdel. Den består af en pind, der glider ned i en skammel på de såkaldte lommevogne, som godsvognene kaldes, fordi lastvognene står med sine gummihjul nede i en forsænkning. Hvis de to anordninger er koblet sammen, kan de modstå store kræfter.
Havariefterforskerne er også i fuld gang med at sikre »flygtige data«, som logfiler, og har brugt specialudstyr til at få de sorte bokse ud af toget. De er nu ved at blive analyseret for at give svar på alt fra bremselængden til fart, bremsetryk mv.
»Vi indsamler hele tiden nye oplysninger om alt fra vindhastighederne på ulykkestidspunktet og informationer om togets tekniske funktion, tilstand og vedligehold samt viden om de eksisterende regler på området. Alt. For vi holder alle muligheder åbne,« siger Bo Haaning, der med sig på broen har udstyr til at tage prøver af alt fra olie til bremsevæske.
Næste skridt bliver at lægge det store puslespil, som først ventes samlet i en rapport om nogle måneder.
»Og i den kommende tid vil vi helt sikkert opdage nye brikker, som vi ikke kender endnu,« siger han.
I aftes havde politiet tillige dykkere i vandet for at finde vragdele, og i dag blev togtrafikken genoptaget.
Ifølge teknisk chef på banedelen, Nils Blom Salmonsen, har der ikke været skader på selve broen som følge af ulykken, men Banedanmark oplyser, at kørestrømsanlægget var hårdt medtaget. I den ene spor var 500 meter beskadiget, mens 200 meter var ødelagt i det andet spor. Det er den primære årsagen til, at tog først kunne køre klokken 10 torsdag morgen.
Dødstallet blev torsdag morgen opjusteret til otte personer og 16 kvæstede. En togulykke i det omfang er ikke set siden 1988.
Du kan personalisere job så de bedre matcher dine skills og karriereønsker.
Log ind og opdater din profil for at se personaliserede job.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard
Jeg har ikke set nogen optagelser, der viser, hvor traileren havnede efter at være faldet af togvognen. Man har vist to muligheder for sammenstødet, men traileren mangler jo på vognen, der er helt tom. Men hvor er traileren? Er den faldet i vandet, men ikke fundet af dykkerne. Det lyder da usandsynligt. Den må da være et sted, men hvor?
Her Søren: https://ekstrabladet.dk/incoming/oqtt9/745...
Søren - kik på TV2's helikopter video på dagen - godt nok taget på lang afstand; men med en smule forklaring, er det tydeligt at se, traileren ligger på ryggen - ved IC4's forendehelt fri og længere tilbage godt begravet inde i IC4'eren
Men ikke alting....
https://scontent.faar2-1.fna.fbcdn.net/v/t...
Sandsynligvis taget efter en ulykke
Hvorfor skal samfundet vente i måneder - år på at få en sansynlig forklaring fra haverikommisionen på hendelsen, så man kan agere fornuftigt derpå. At kræve hastigheden på alle godstog nedsat til 80 er jo skudt forbi. Ingen er jo nu i tvivl om, at traileren ikke har været forsvarligt fæstnet til lommevognen, så det er procedurer for dette, man straks bør se på.
Erik - mod DF agerer selv guderne forgæves...
Som Thomas Blachman sagde til Kim Christiansen: "Jeg håber, du er bedre til politik end musik" - det har jeg så til gode at se endnu ;-)
Det er der heller ikke nogen der har sagt at vi skal. Ofte frigiver havarikommisionen "mellemresultater" hvis det vurderes produktivt for sikkerheden eller andre hensyn.
Men den endelige og definitive rapport tager måneder.
P-HK - det er vel afhængig af at man finder årsagen? Sidder kongetappen på vragresterne og er skamlen OK - hvad så? Er man så ude at skulle konkludere, at når de ting var iorden, så må det være betjeningen med kontrol der har svigtet?
Karsten du udviser en utålmodighed, der antyder, at du anser havarikontrollørerne for at være idioter antageligt også DF medlemmer, siden de ikke allerede kan levere et svar der tilfredsstiller dig.
Ting tager tid Karsten, for du har allerede fået et svar.......lastvognen er faldet af godsvognen og har ramt et modgående tog,,,,,,derved er 8 personer døde. De to sidste fundet i det virvar af stumper som IC4 er blevet til, et halvt døgn efter ulykken .
Det der tager tid er at afgøre om det alene er stormen, eller er der andre faktorer der spiller ind, som materialefejl (kongetappen) eller lastefejl, eller for høj hastighed lige der på broen hvor stormen kan have hjulpet til.
Bjarke - det mindes jeg så ikke lige, og har havarikommisionen brug for et år, så er det, det.
Men jeg har meget lille tålmodighed med selvbestaltede sheriffer og eksperter, da kan forklare alting på 2 sek.; men ikke forklare hvorfor systemet har klaret 50 år uden de store problemer
Der har ikke kørt sættevognstrailere på godsvogne i 50 år i Danmark.
Der har ikke engang kørt godsvogne på Storebæltsforbindelsen i 50 år.
I den tid de har existeret, har de naturligvis ikke skabt "de store problemer" ?
P-HK - det skrev jeg heller ikke. På Storebælt 20 år og i f.eks. Schweitz, Østrig og resten af Europa i 50 år
Dette billede peger i retning af, at man - uanset hvad årsagen til den aktuelle ulykke har været - bør begynde at forsyne semitrailerne med øskner i begge ender og så spænde dem ned med vantskruer i begge ender, ligesom når man flytter nye biler på jernbanevogne.