Havarikommissionen undersøger IC4's anti-blokeringssystem
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Havarikommissionen undersøger IC4's anti-blokeringssystem

Det var Havarikommissionen, der havde sat DSB-personalet i gang med at granske IC4-togenes logbøger for på den måde at finde ud af, om hændelsen med det løbske IC4-tog på Østfyn var en enlig svale, eller om DSB havde registreret andre lignende hændelser.

Det oplyser souschef i Havarikommissionen Bo Haaning til Ingeniøren.

»Der er nogle kendetegn ved hændelsen den 4. november, der gør, at vi skal have undersøgt de nærmere omstændigheder,« siger Bo Haaning.

Han understreger, at Havarikommissionen fortsat undersøger mange forskellige mulige årsager til den alvorlige hændelse på Østfyn den 7. november.

»Men det er naturligvis klart, at vi på baggrund af disse to hændelser nu i særligt omfang koncentrerer os om at undersøge IC4-togets bremsesystem, herunder ikke mindst WSP-systemet (Wheel Slide Protection, antiblokeringsmekanismen, der svarer til ABS-systemet i en bil, red.),« siger Bo Haaning.

Han fortsætter:

»I forhold til hændelsen på Østfyn koncentrerer vi os indgående om at analysere præcist, hvordan bremsesystemer og bremsecomputere fungerede fra det tidspunkt, hvor toget kørte 180 km/h - og bremsen blev aktiveret - og til toget blev bragt til standsning.«

Ved hændelsen den 4. november i Glostrup - toget var på vej mod Høje Taastrup - nåede et IC4-tog ikke at bremse ordentligt og passerede et rødt signal 'med ganske få meter', ifølge DSB's oplysninger. Denne hændelse blev dog ikke vurderet som rigtig alvorlig og Havarikommissionen blev derfor ikke informeret.

*Er det tilfældigt, at begge hændelser finder sted netop på denne tid af året, hvor skinnerne jo pr. definition ofte vil være våde og glatte på grund af nedfaldne blade? *

»Det er endnu for tidligt at sige noget om, hvilken betydning glatte skinner har haft for den hændelse, vi undersøger lige nu. Men generelt kan man da sige, at bremserne på et tog bliver mere udfordret på denne årstid, ligesom bremserne på en bil bliver mere udfordret i snevejr og med glatte veje,« siger Bo Haaning.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er det ikke ansvarsforflygtigelse at kalde svigtende bremser for en "hændelse", hvor jeg kommer fra ville vi kalde det en "nærvedulykke"

  • 0
  • 0

Hele IC4 projektet er i den grad præget af manglende ansvar.

Ingen, hverken DSB's ledelse, DSB's bestyrelse og hele det polititiske system er villige til at påtage sig et ansvar for IC4 - der er altid nogen man forsøger at sende den videre til.

Resultatet kan ses nu efter 10 år - IC4 projektet forløber ligeså skævt som altid, der snakkes og snakkes, der bestilles og læses rapporter - men lige lidt hjælper det - IC4 rykker sig ikke ud at stedet.

Allerede i 2005 da Norske Veritas (?) udfærdige en rapport omkring IC4, hvori de beskrev det som et 'højrisikoprojekt' og foreslog DSB at sætte projektet på 'Hold', var alle advaret, men igen ville ingen påtage sig ansvaret - det er lettere at forsætte ud af den skæve tangent og finde ny at pege fingre efter når der gang på gang opstår nye problemer.

  • 0
  • 0