Havarikommissionen: Kabinerøgen i SAS-fly er i småtingsafdelingen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Havarikommissionen: Kabinerøgen i SAS-fly er i småtingsafdelingen

Der er ingen planer om at iværksætte en større undersøgelse af MD-80-flyenes motorer.

Sådan lyder det fra Havarikommissionen, efter at et SAS-fly af denne flytype i går udviklede røg i kabinen og måtte evakueres på grund af en utæthed i én af flyets to motorer.

Indtil videre tyder de foreløbige undersøgelser nemlig på, at problemet er enkeltstående og i småtingsafdelingen.

»Man kan være lidt strid og kalde det en driftsforstyrrelse,« siger chef for Havarikommissionen Martin Puggaard.

Læs også: Knækket olieledning skyld i røg i SAS-kabine

Det betyder, at Havarikommissionen endnu ikke har besluttet sig for, om de vil gå videre med sagen eller overlade den til SAS' egne undersøgelser.

I øjeblikket er kommissionen dog i besiddelse af motoren og undersøger, hvordan utætheden er opstået.

»Vi skal have kigget på brudflader og udskrifter fra den sorte boks,« siger han og forklarer, at han ikke kender til lignende eksempler med MD-80-flyet.

Udskrifterne fra den sorte boks kan blandt andet vise, hvor kraftige motorvibrationerne har været under opstartsfasen, og om de kan have noget med lækagen at gøre.

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Sidste år slap tilliden til, at SLV kunne føre opsyn med SAS op. Det var efter mange års gentagne tilfælde med svigt og uopfyldte løfter.

Nu kandiderer HCL's "lidt stride" chef Martin Puggaard til en lignende skæbne, ved at udnævne et voldsomt motorsvigt og en meget giftig røgudvikling til "nok" at være en: DRIFTSFORSTYRELSE!

Betyder "karantæne" at SAS slet ikke har adgang til den havarerede motor?

Oluf Husted

  • 0
  • 0

Fra passagererne taltes om et brag også, og i alle fald blev motoren stoppet.
Hvad var der sket hvis flyet havde været længere inde i starten.
Jeg synes ikke det bare kan affærdiges med lidt røg i kabinen.
Hvis en passager tages i at ryge, så er det jo næsten øjeblikkelig nødlanding.

  • 0
  • 0