Havarikommissionen genskaber IC4-bremseproblemer med olie og shampoo

Nogle gange må man være lidt kreativ for at få tingene til at lykkes. Det gælder også eksperterne i Havarikommissionen.

Kommissionen undersøger i disse dage, hvad der skete, da et IC4 på Fyn fik problemer med bremserne, og derfor endte med at køre flere hundrede meter for langt, da toget fik signal til at stoppe. For at undersøge det forsøger eksperterne i kommissionen at genskabe episoden med bremseproblemerne, men ind til nu med store problemer - toget bremsede simpelthen for godt.

Så for at få hjulene til at skride, smurte eksperterne togskinnerne ind i olie og shampoo købt i den lokale Netto. Det skriver Politiken.

»Sådan blev de ved, indtil de over en strækning på to kilometer havde smurt madolie på sporene ved hjælp af oliekander. Der genskabte de noget, der kunne minde om næsten-ulykken ved Marslev«, siger direktør i DSB Frank Olesen til Politiken.

»Der er ingen tvivl om, at det, at vi har fået genskabt noget, der minder om Marslev-episoden, vil hjælpe os med at finde ud af, hvad vi skal gøre. Vi bliver klogere på, hvordan toget reagerer under bestemte forudsætninger - vi vil sidde med data om 'wheel slide protection-systemet', som kan fortælle os, om vi skal sætte parametrene op anderledes, så det reagerer mere hensigtsmæssigt«, siger han.

Dermed henviser han til et intelligent bremsesystem, der skal forhindre at hjulene blokerer og glider hen over skinnerne. Systemet tjener samme formål, som ABS-bremser i en bil.

DSB's direktør vil ikke spå om, hvornår IC4-togene er klar til at køre igen.

Læs historien på politiken.dk

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vaskemidler som shampoo opløser og fjerner olie- & fedt-hinder.

Hvis man smører nogle flader med olie nedsætter man friktionen og reducerer slitagen, og hvis man opløser og fjerner snavs og smørermiddel med shampoo og andre vaskemidler så øges friktion og slitage. Hvis man blander olie, fedt og vaskemidler uden større vandmængder må der opstå en let gennemtrængelig emulsion uden væsentlig smørende virkning?

Hvis der er en kraftig smørefilm skulle der ikke kunne opstå slitage af betydning, og modsat skulle slitage være tegn på manglende smøring.

Hvorfor går DSB i Netto efter madolie og shampoo, når de burde køre til nærmeste servicestation efter smøreolie?

DSBs forsøg med at tilsøle skinnerne med olie og shampoo ser dilettantisk ud, og ligner endnu et desperat og dårligt gennemtænkt forsøg på at bortforklare bremsefejlene på IC4, nøjagtig som alle andre fejl bortforklares med vejrlig, udefra kommende hindringer samt leverandørfejl.

Dermed skal DSBs satsningen på Ansaldo Bredas computerløsning altså frikendes?

Hvis påstanden om visne blade på sporet ved Marslev skulle kunne tages for troende, skulle DSB påvise hvilke større beplantninger, langs sporene, som skulle have leveret de postulerede blade!

Uanset hvor mange slidflader, der er kommet på hjulene ved testen i Sønderjylland, beviser det ikke at bremsefejlene ved Marslev på nogen måde skyldes visne blade.

  • 0
  • 0

Hvorfor går DSB i Netto efter madolie og shampoo, når de burde køre til nærmeste servicestation efter smøreolie?

Vildt gæt: Smøreolie er et petrokemisk produkt, og dermed miljøforurenende hvis det kommer på skinner.

Det er nok ikke tilfældet for (vegetabilsk) olie - i hvert fald i samme grad.

  • 0
  • 0

NU er det så havarikommisionen og ikke DSB, som står for de her tests.

Det virker som om de fleste danskere tror, at "blade på skinnerne" er det samme som, at skinnerne bogstaveligt talt er dækket af blade. Fedtede skinner forekommer også om sommeren. Her er det pollen ogl. som sammen med lidt støvregn, bliver som en gang sæbe. Vi der kører tog i det vestjydske oplever også fedtede skinner, som i virkeligheden er forårsaget af saltvand fra havet. Selvom jeg bor 35 km fra Vesterhavet, så har vi altså salt på vinduerne efter et kraftift blæsevejr. Når vi oplever fedtede skinner om efteråret, så ligger der altså ikke direkte blade på skinnerne - om det så er "støv" fra træerne, det ved jeg ikke.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten