Havarikommission: Vi skal af med cyklist-dræbende bil-frontpartier
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Havarikommission: Vi skal af med cyklist-dræbende bil-frontpartier

Færre cyklister vil blive dræbt eller kvæstet, hvis danskerne vælger biler, som tager hensyn til de svage trafikanter, når ulykken indtræffer.

Havarikommissionen for Vejtrafikulykker har dybdeanalyseret 30 krydsulykker mellem biler og cykler. I 13 af ulykkerne ramte cyklisten bilens front, og i fire af dem kunne en en mindre aggressiv front afbødet cyklistens fald og mindsket cyklistens kvæstelser. Hvis disse fire biler også havde været udstyret med moderne bremsesystem, var personskaden blevet endnu mindre.

Havarikommissionen foreslår derfor politikerne at sætte afgiften ned på biler med mindre aggressive fronter. Det kan ske ved at følge antallet af stjerner i den fodgænger-crashtest, som organisationen Euro NCAP gennemfører.

Havarikommissionen anbefaler både aktiv og passiv beskyttelse af bløde trafikanter. Den passive type beskyttelse er f.eks. affjedrede kølerhjelme, der tillader en større deformation i kølerhjelmen, som optager energi og nedsætter accelerationspåvirkningen på eksempelvis den påkørtes hoved.

Den aktive måde at beskytte på er f.eks. med fjederpåvirkede kølerhjelme, der springer op ved påkørsel og dermed forlænger deformationsvejen, eller airbagløsninger, der beskytter hovedet mod at kollidere med forruden eller bilens A-stolpe.

Samtidig advarer kommissionen mod at udforme fronten, så personskaderne bare flyttes til andre sårbare dele af kroppen. For eksempel vil en kileformet front kunne give omfattende skader på ankler og skinneben.

Unge skal tvinges til at overholde fartgrænserne

I fem af ulykkerne var bilens fart enten årsag til ulykken eller til skaden. Derfor anbefaler kommissionen obligatoriske hastighedsbegrænsere i biler ejet af unge bilister. En sådan fartbegrænser, som automatisk reagerer på hastighedsgrænsen, kunne have forebygget fire af ulykkerne og begrænset skaderne i en femte.

I tre tilfælde havde cyklerne fejl, der medvirkede til ulykken, usynlige eller ineffetive cykellygter og en bagbremse, som ikke virkede.

Men for at cyklisterne i det hele taget skal blive lettere at få øje på, er det værd at undersøge, mener kommissionen, om cyklerne skal udstyres med kørelys og cyklisterne med iøjnefaldende beklædning som reflekterende tøj og selvlysende veste.

Endelig kunne fire af ulykkerne kunne simpelthen have været undgået, hvis krydset ikke havde været så uhensigtsmæssigt indrettet. Derfor anbefaler kommissionen også, at gade- og vejkrydsene bliver ændret. Bare små ombygninger som indsnævrede kørespor, markerede stiforløb, større overskuelighed og vigepligt vil redde liv.

Transportminister Carina Christensen (K) siger i en pressemeddelelse, at hun har bedt Vejdirektoratet om at komme med et oplæg til, hvordan anbefalingerne kan føres ud i livet.

Dokumentation

Rapporten fra Havarikommissionen

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Som billist oplever man jævnligt "mørke" bløde trafikanter - enten som fodgængere eller cykelister.

Cykelister ynder at købe de mindst synlige (billigste) diodelygter (dem med én enkelt forkølet lysdiode) der i praksis ikke kan ses på 300meters afstand. Fodgængere går i bedste fald med en lille "refleksbrik".

Cykelveste og en opstramning af mindstekravet til cykelister der færdes i trafikken i lygtetændingstiden vil kunne reducere antallet af bil-mod-cykel-uheld af den simple årsag at billisten har en chance for at SE cykelisterne...

Ligeledes burde refleksveste være et krav til fodgængere/løbere der færdes ude i lygtetændingstiden på steder hvor trafikken ikke er adskildt vha. fortove o.l...

  • 0
  • 0

Hvis man læser havarikommissionens rapport er udformningen af bilens frontparti, kun en meget lille del af anbefalingerne.
Da det også nok er den del, det vil tage længst tid at udføre i praksis, skal man nok hæfte sig mere ved nogle af de andre faktorer:

5 tilfælde: bilens fart
4 tilfælde: indretning af krydset
2 tilfælde: dårlige lygter på cyklen
1 tilfælde: dårlige bremser på cyklen

Men prøv at læse rapporten i sin helhed, det er næsten synd at koge den ned til de få linier du har skrevet Birgitte, men det provokerede ihvertfald mig til at læse hele rapporten.....

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten