Havarikommission efter nye problemer med trailere: Vi leder efter myndighedskrav til låseeffekt

PLUS.
Lommevognen ved den nye hændelse er ikke den samme, som indgik i dødsulykken på Storebælt i januar 2019. Låsen på typen, som er involveret i den nye hændelse, er lavet til at slippe, hvis en reach stacker forsøger at løfte en trailer, som fortsat er låst. Illustration: Havarikommissionen

Efterforskerne har opdaget, at lastbiltrailere kan hoppe ud af skamlens lås på ujævne spor. Det er tilsyneladende hverken dokumenteret eller reguleret, hvor meget lodret træk låsene skal modstå.

Det efterforskes stadig, hvordan en lastbiltrailer kunne frigøre sig fra låsen på en såkaldt lommevogn på Storebæltsbroen onsdag i forrige uge. Men undervejs i undersøgelsen har Havarikommissionen allerede
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen
Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
De første 30 dage er gratis.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.