Havarikommission efter mayday på passagerfly: 'Thrust reverser' luger var åbne

Illustration: Københavns Lufthavne

Der var tale om en særdeles alvorlig hændelse, da et passagerfly blev ramt af problemer under landingen den 8. april i Københavns Lufthavn.

Det bekræfter Havarikommissionen i en pressemeddelelse.

Personalet på flyet, der medbragte 102 passagerer, afbrød det første forsøg på landing og forsøgte i stedet at stige og vende rundt for at gøre et nyt forsøg.

Flyet accelererede eller steg ikke som piloterne havde forventet. Det medførte, at de havde svært ved at bevare kontrollen med flyet.

Ifølge Havarikommissionen var flere af de såkaldte thrust reverser luger åbne på den ene motor. Lugerne bruges normalt til at bremse flyet under landing ved at rette udstødningsgassen fremad. Da lugerne var åbne, kørte motoren i tomgang. Det lykkedes imidlertid piloterne at få flyet til at stige med den tilbageværende motor.

Tre ud af fire luger på motoren var i den fuldt udsatte stilling Illustration: Havarikomissionen

»Under stigningen erklærede flyvebesætningen en nødsituation og udførte relevante tjeklister,« fastslår Havarikommissionen.

Efterfølgende lykkedes det dog for piloterne at lande flyet, uden hverken materielle eller personskader.

Passagerer frygtede for livet

Selvom ingen kom til skade, var hændelsen en ubehagelig oplevelse for passagererne.

Passagerne forholdt sig i ro, men flere fortæller til BT at, de var klar over at situationen var mere alvorlig end normalt. En beskriver en konstant hyletone og fortæller, hvordan hun frygtede for sit liv. En anden fortæller, hvordan flyet blev kastet frem og tilbage.

»Maskinen blev kastet rundt, og man kunne virkelig mærke, at piloten måtte arbejde hårdt med at styre,« lød det fra passagerer, der også fortæller til BT, at det føltes som om flyets ene vinge kun var få meter over jorden.

Havarikommissionen er nu gået i gang med at undersøge, hvad der præcist gik galt den pågældende dag.

Der var tale om et fly af typen Airbus A320, der ankom til Københavns Lufthavn fra Lissabon.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Da lugerne var åbne, kørte motoren i tomgang. Det lykkedes imidlertid piloterne at få flyet til at stige med den tilbageværende motor."

Hmmmmm! "Da lugerne var åbne, kørte motoren i tomgang (altså ingen/næsten ingen "thrust"/fremdrift). Det lykkedes imidlertid piloterne at få flyet til at stige med den tilbageværende motor."

Hvilken fremdrift kan man "reverse"/vende, hvis der næsten ingen fremdrift er?

En mere korrekt beskrivning er: Piloterne må afbrude landingen. Så skal flyet stige igen. Hvis Thrust reverserne er åbne på den ene motor, kan den ikke bruges. Så skal flyet stige med kun en motor, hvilket absolut ikke er noget problem, det er alle fly med 2 motorer bygget til og piloterne har tjeklister at støtte sig til. PROBLEMET er piloterne lige pludselig skal forholde sig til RIGTIG mange ting samtidigt. Både en afbrudt landing der fører til flyet skal lette igen OG en motor der ikke kan anvendes kræver rigtig meget skal ske på meget kort tid. Tjeklister er der i hvert fald ikke tid til at kigge på.

Jeg er helt enig i, det er ufatteligt det ikke endte med et styrt. Det er ubetinget i sig selv næsten ikke til at tro. Godt arbejde!

Hvordan pokker thrust reverserne kunne åbnes før flyet nåede det punkt hvor landingen ikke kunne afbrydes længere, er for mig det helt store spørgsmål. Det bør ikke kunne ske. Thrust reverserne kan ikke (hvis alt virker, i hvert fald) åbnes mens flyet stadig flyver, og bør absolut ikke åbnes før man er sikker på landingen skal gennemføres.

Jeg hælder til disse konklusioner: Åbne thrust reverser mens flyet stadig flyver = maskinel fejl. Åbne thrust reverser for tidligt mens flyet er ved at lande = pilotfejl.

  • 20
  • 4

Da lugerne var åbne, kørte motoren i tomgang. Det lykkedes imidlertid piloterne at få flyet til at stige med den tilbageværende motor."

Hvilken fremdrift kan man "reverse"/vende, hvis der næsten ingen fremdrift er?

Man fandt ud af at fuld trust på en high bypass turbofan, med reverser aktiveret, mens man er i luften, er fatalt. https://en.wikipedia.org/wiki/Lauda_Air_Fl...

Der er noget Airbus logik der sikre at reversere ikke aktiveres før man løfter en pal på thrust levers, som låser den op, og gør det muligt at føre thrust levers bagud til reverse. Samtidigt er der noget ground logik der sikre at reverser ikke kan aktiveres før hjulene er på jorden.

Normalt må man ikke gå rundt efter at reverser har været aktiveret under landing.

Hvis logikken opdager at den er i luften med reverser aktiveret, så forsøger den at lukke reversers igen, samt bringe motor til (flight) idle trust. Problemet er at ground idle trust, er nok til at flyet kan taxi efter break avay, flight idle trust er noget højere, for at undgå for meget 'turbo lag'. Hvis den går i luften igen efter fuld reverse, så skal motoren derudover bruge tid til spool-down til flight idle.

Så enten har piloterne gået rundt efter at reverser af blever aktiveret, og 'auto restow' har fejlet.

Eller har spoilere aktiveret sig selv i luften inden landing, hvis det var tilfældet så have vi nok hørt at alle A32X var blevet grounded.

  • 23
  • 0

Så skal flyet stige med kun en motor, hvilket absolut ikke er noget problem, det er alle fly med 2 motorer bygget til

Men hvis den anden motor kæmper imod fordi reverse luger er åbne, så kan det måske være mere kritisk? Jeg tænker at selv idle thrust medfører at der effektivt er mindre end en hel motors thrust fremad. Plus at den defekte motor måske ikke er helt nede i idle omdrejninger endnu på det mest kritiske tidspunkt hvor de vil væk fra jorden igen.

  • 17
  • 0

Der er åbent for tre ud af fire porte på den ene motor. Det er vist ikke noget man kan styre fra instrumentbrædtet. Kan det være noget med at trust reversers blev aktiveret under selve indflyvningen men at det så, på grund af hastigheden, sker et svigt på tre af de fire porte (der er ikke kræfter til at lukke portene)?

Når jeg læser rapporten så er det ikke klart om thrust reverseren åbnede i luften eller på jorden. Thrust reverseren kan kun aktiveres af piloterne når der er "weight-on-wheel" ... med mindre der er en fejl.

Men hvis piloterne aktiverer thrust reverseren på jorden og så vil omgøre det igen (det må man ikke!), så kunne man potentielt komme i en situation hvor luftmodstanden blev så høj at nogen af portene bliver beskadiget og ikke kan lukke. Jeg er ikke sikker på hvor meget jeg tror på det som en mulighed, men det er svært at forklare hvorfor der er 3 åbne porte.

Alle der render rundt og snakker om hvor forfærdeligt det er at fly er blevet mere automatiseret kan så tænke over at uden automatisering var dette fly faldet ned. For FADEC'en opdagede at portene var åbne og tillod ikke motoren at gå over "idle speed". Hvis der ikke var den begrænsning så var de faldet ned.

  • 4
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten