Havari-efterforskere: Norwegians motorhavari over Rom ligner 10 andre
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Havari-efterforskere: Norwegians motorhavari over Rom ligner 10 andre

PLUS.
Venstre motor set udefra efter flyets sikkerhedslanding. Illustration: ANSV

Omkring fire kg Dreamliner-motordele ramte først vinger og skrog, før de regnede ned over Rom-forstad. Et metaltræt turbineblad synes at være årsagen.

Årsagen var sandsynligvis metaltræthed i et turbineblad, da et Norwegian-fly, som netop var lettet fra Rom, lørdag 10. august måtte vende om, fordi venstre motor fejlede og spyede glohede metaldele ud over Rom-forstaden Isola Sacra. Det vurderer den italienske havarikommission ANSV, og dermed er motorhavariet

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

ifølge italienerne det 11. i rækken af havarier, som kan tilskrives, at blade i Rolls-Royce Trent 1000-motorens 'intermediate pressure turbine', som er udført i en nikkel-legering, er korroderet og derefter knækket som følge af svovlindholdet i atmosfæren. Hændelsen vakte en del opsigt, fordi borgere i forstaden, som ligger for enden af landingsbanen, efterfølgende fandt stumper fr...