Hardware-producenter kaster sig over selvkørende biler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hardware-producenter kaster sig over selvkørende biler

Sidste år steg omsætningen i Nvidias bil-division med 75 procent, og selv om bil-divisionen endnu ikke fylder så meget i det samlede regnskab, er udsigten til et helt nyt marked for hardware til selvkørende biler så enormt, at også andre store hardware-producenter har set sig varme på lige netop selvkørende biler.

Det gælder for eksempel Intel, som netop har købt Itseez, der laver visionsoftware, og Apple, der, sammen med hardwareleverandøren NXP Semiconductors, arbejder på bilprojektet kaldet Titan.

Andre bilproducenter som GM, Nissan og BMW køber deres systemer hos den israelske producent Mobileye.

Det nye grafik-chipset fra Nvidia skal vandkøles for at kunne håndtere helt op til 8 teraflops Illustration: Nvidia

Læs også: SERIE: Selvkørende biler kan få trængslen til at stige

Indsamling af data

At markedet er stort, er ingen i tvivl om. Nvidia vurderede allerede sidste år, at deres teknologi var installeret i over 10 mio. biler.

Selv om det hidtil primært har været hardware til grafik-baserede infosystemer, som Nvidia har stået bag; touchskærme, digitale instrumenter og lignende, så giver det god mening at flytte databehandlingen endnu et skridt opad.

For i biler med de såkaldte førerassistentsystemer, som Teslas Autopilot, GM’s Supercruise og Mercedes' Distronic Plus, indsamles enorme mængder data fra bilens sensorer som radar, ultralyd og stereokameraer. Her er GPU’er, altså rene grafikchips, særligt velegnede, da de kan behandle store mængder ens data parallelt.

Vandkølet monster i Volvo

Nu tager Nvidia endnu et skridt i retning af rene selvkørende biler. I januar kom meddelelsen om, at virksomhedens nye monster-computer skal ud at køre i 100 svenske selvkørende Volvo’er.

Det er nye GPU’er i Pascal-serien, der sammen med to Denver-processorer er blevet samlet på to integrerede kredsløb. Her er de, med vandkøling, i stand til at præstere 8 teraflops.

Det skulle være nok til at gennemregne de utallige scenarier, der måtte forekomme, når selvkørende biler skal tage hensyn til alt fra vejens beskaffenhed, trafiklys, hunde, ældre medborgere og til uforudsete hændelser - for eksempel en svensk elg midt på vejen.

Læs også: Selvkørende biler kan fjerne 9 ud af 10 P-pladser

Bilen skal lære at køre

Men sensorerne skal også registrere føreren af bilen med et kamera og på den måde selv lære at køre bil. Data bliver behandlet af open source machine learning-programmet Torch 7. Når føreren bliver bedt om at tage over, vil programmet hele tiden bliver dygtigere og dygtigere.

I løbet af 72 timers kørsel skulle det være muligt at lære sådan et system at køre fuldstændig af sig selv på offentlig vej 98 procent af tiden.

Læs også: Selvkørende biler: Krigen om vores bil-data raser allerede

Alle data bliver sendt til en sky, og andre biler med Nvidias udstyr vil kunne drage nytte af det. På den måde bliver det ikke en gruppe programmører, som sidder og afgør, hvordan bilen skal reagere i en bestemt situation, men en fælles viden, der fastlægger reglerne.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Data indsamlet under kørslen SKAL være brugerens, og brugeren skal selv afgøre om data skal deles med andre brugere eller HW producenten eller bil fabrikken og forsikrings selskabet.
Hvis jeg skal betale for en bil, skal de også give mig et tilbud om hvad de vil give for mine data.

  • 3
  • 6

"I løbet af 72 timers kørsel skulle det være muligt at lære sådan et system at køre fuldstændig af sig selv på offentlig vej 98 procent af tiden."

Måske vil det ende med at alm pcere bliver nogenlunde fejlfri. Men det er måske at strække det for vidt..?

Forresten - 98% af tiden er slet ikke nok til førerløse biler. Ej heller 99%. eller 99.9:% 99.99%...

  • 4
  • 6

Ej heller ... 99.99%...

Kører du fx 10.000 km med måske i snit 50 km/h er det 200 timers kørsel eller 720000 sekunder.

Ved 99.99% aut. kørsel er det 0.0001 x 720000 sekunder uden kontrol eller blot 72 sekunder.

Det er ikke helt godt og slet ikke, hvis det sker pludseligt eller som ét enkelt 72 sekunder tilfælde under fart.

Men hvor mange sekunder vil du i praksis været uopmærksom i de 200 timer ?
Hvor mange uheld sker der i snit pr 10.000 km med dagens almindelige fjollebilister ?

Lars :)

  • 3
  • 2

Hvor mange uheld sker der i snit pr 10.000 km med dagens almindelige fjollebilister ?

Stort set ingen. Der kommer selvfølgelig an på hvad der menes med uheld men hvis vi definerer uheld som noget der betyder værksted eller/og personskade som vil den typiske bilist måske opleve et uheld 4-5 gange i livet - vil jeg tro. (Det passer i hvert fald på mig selv :-)). Hvis 10-20000 km om året er normen betyder det et uheld for hver 100 - 200.000 km.

Men 2% af tiden skal det gribes ind. Mao en chauffør skal være på øjeblikke standby hele tiden - da man jo ikke kan vide hvornår de 2% kommer og fordeler sig.

  • 4
  • 6

Man må spørge - hvordan vil bilen reagere hvis den ikke kan regne ud hvad der foregår? Den er jo helt uden det vi forstår ved intelligens og kan ikke tage beslutninger om noget den ikke er programmeret til at agere på.

  • 4
  • 5

Man må antage at bilen stopper, såfremt den ikke forstår situationen. Her beder den så chaufføren om at tage over, registrere hvad chaufføren gør, og uploader det til en server der distribuere informationen ud til andre biler, der skal passere samme strækning, således at de ikke stopper på det sted.

Jeg antager at bilen altid stopper, såfremt at 3d mappingen (fra LiDar, camera og ultralydscensorer) ikke viser en plan flade på den videre færden. Her kan man f.eks. forstille sig at den vil stejle overfor et vejbump, indtil en chauffør har vist bilen, at det er i orden at kører hen over vejbumpet. Vejbumpet plottes i serveren og den næste bil kan passere uden menneskelig indblanding.

  • 7
  • 0

"Hvor mange uheld sker der i snit pr 10.000 km med dagens almindelige fjollebilister ?"

Stort set ingen. Der kommer selvfølgelig an på hvad der menes med uheld men hvis vi definerer uheld som noget der betyder værksted eller/og personskade som vil den typiske bilist måske opleve et uheld 4-5 gange i livet - vil jeg tro. (Det passer i hvert fald på mig selv :-)). Hvis 10-20000 km om året er normen betyder det et uheld for hver 100 - 200.000 km.


Men nu er vi så i gang med at sammenligne bananer og pærer. At bilens computer for hver 10000 km oplever 72 sekunders kørsel, den ikke kan forholde sig til, er jo ikke det samme, som at den for hver 10000 km vil være årsag til et eller flere uheld.

Ideelt set skulle bilen jo gerne foretage en eller anden form for kontrolleret afbrydelse af kørslen, hvis den ikke længere kan forholde sig til situationen, og der ikke er en fører klar til at tage over.

  • 9
  • 1

Nu er jeg selv BMW fan, men jeg tror ikke på de selvkørende biler der er lagt op til de næste 10-20 år.
Det kunne være BMW skulle starte med at få styr på deres kort i deres navigation. Jeg bliver både ledt ad omveje og ud på trampe stier, og især det sidste vil da være et problem, hvis jeg ikke selv har mulighed for at styre og køre bilen.
Det er måske ikke så svært at få til at fungere, hvis alt bare er som forventet, men hvad gør den selvkørende bil hvis der sker noget uventet?
Og så er der alle de steder, hvor hverken veje eller oversigtsforhold er "normale". F.eks min indkørsel/ udkørsel. Der er der dårlige oversigtsforhold og selv om man kun må køre 50km/h, så sker det ofte at der kommer nogen med 70km/h+. Jeg har derfor for vane at rulle vinduet ned og så bruge min hørelse som en ekstra information. Faktisk kan jeg også se lidt genskin i genboens vinduer om der en bil på vej eller ikke. Jeg ved faktisk ikke hvordan en selvkørende bil skulle kunne komme sikkert ud. Vi snakker her en fremtid hvor selvkørende biler og almindelig biler færdes imellem hinanden.
En selvkørende bil kunne man måske få til at virke i 99% af tilfældene, men den sidste % mangler, og det gør at de 99% bliver af begrænset værdi.
Det er også lidt sjovt at det lige netop er BMW der promovere selvkørende biler. BMW plejer at stå for køreglæde. Selvkørende biler er "bare" transport. Misforstå mig ikke, jeg kan godt se perspektiverne i selvkørende delebiler, men jeg synes også det bliver lidt kedeligt hvis alle biler bliver ligesom Google biler.

  • 3
  • 0

Og så er der alle de steder, hvor hverken veje eller oversigtsforhold er "normale". F.eks min indkørsel/ udkørsel. Der er der dårlige oversigtsforhold og selv om man kun må køre 50km/h, så sker det ofte at der kommer nogen med 70km/h+. Jeg har derfor for vane at rulle vinduet ned og så bruge min hørelse som en ekstra information. Faktisk kan jeg også se lidt genskin i genboens vinduer om der en bil på vej eller ikke. Jeg ved faktisk ikke hvordan en selvkørende bil skulle kunne komme sikkert ud.

Nu fantasere jeg bare, men jeg regner med at alle selvkørende biler vil vide hvor de er forhold til hinanden. trådløst wifi et eller andet. Også gætter jeg på at denne dims kan købes for prisen af et par pizzaer og monteres i alle køretøjer inklusiv el-cykler. Det kunne eventuelt blive obligatorisk.
Så nu skal du ikke rulle vinduet ned, bilen ruller langsomt frem og skal kun tage hensyn til børn uden mobilt wifi. Andre selvkørende/parkerede biler giver evt deres lokale observationer videre, til din og andres selv kørende biler i en radius af 50-100m.
"lille menneske på 8 små hjul med 10 km/t er observeret på fortorvet 20 meter fra dit køretøj, med retning mod dit køretøj"

  • 0
  • 0

Ny sportsgren: Hvem kan narre en selvkørende bil?

https://www.theguardian.com/technology/201...

Det er der sikkert visse personer som kunne finde sjovt.
Ligesom der i dag er sindssyge individer som kaster ting ned på almindelige biler fra broer.

Selvfølgelig er det lidt mere omstændeligt at anskaffe en arduino og andet tilbehør, men det skal jo nok komme. Der er jo også nogen som kan lide at blænde flypiloter med laserpointere.

Men det bliver nok ulovligt. Og jeg vil umiddelbart tro, at der vil være dobbelte systemer, som vil registrere at noget ikke er som det skal være - og så bringe bilen til standsning.
For ikke at tale om passende repressalier mod dem som forårsager ulykker på den måde.

Faktisk kunne man jo allerede i dag lave en papfigur som man lægger på kørebanen, forbundet med en lille motor og noget elektronik. Det kunne så få den til at rejse sig op lige foran en bil, der så foretager sig noget hasarderet. Det kunne man sikkert synes er vældig fornøjeligt, hvis man er tilstrækkeligt syg i hovedet.

En mandshøj dukke i en snor, som man svinger ud foran en lastbil der kommer med 80 km/t ud ad motorvejen er jo også en mulighed. Lavteknologisk og billigt oven i købet.

Gad vide hvorfor der ikke er flere som allerede laver disse numre?
Måske er folk ikke så sindssyge som vi antager...!

  • 1
  • 0

Jeg er blevet meget skeptisk efter dødsfaldet som tilsyneladende skyldes en overset trailer. Samt et billede af en Tesla holdende med lange lægter ind gennem forruden. Lægterne var læsset på en lastvogn og ragede adskillige meter ud. Så nytter det jo ikke noget at afstanden til lastvognen var overholdt.

Jeg tror vi kommer til at høre mere til den slags uheld efterhånden som der kommer flere "selvkørende" på gaden. Der er simpelthen så mange skæve situationer, der kan opstå. Muligvis kan de analyseres og undgås til næste gang med flere sensorer, kameraer, rader, software mv.

Men med et hav af den slags elektronik, som skal virke fejlfrit i al slags føre så kan det blive overordentligt svært og dyrt at holde sin selvkørende bil sikkert på gaden.

  • 2
  • 0

Jeg ved faktisk ikke hvordan en selvkørende bil skulle kunne komme sikkert ud.

På samme måde som dig, Dan:

Jeg har derfor for vane at rulle vinduet ned og så bruge min hørelse som en ekstra information. Faktisk kan jeg også se lidt genskin i genboens vinduer om der en bil på vej eller ikke.

Samt sikkert via flere bølgelængder, bl.a infrarød.

Mon ikke også bilen vil have mulighed for "at kigge om hjørner" via kameraer sidemonteret på/i bilens foreste kant? (Eller bagerste, om du bakker ud)

  • 1
  • 1

[quote id=743380]

Det interessante er, hvor mange uheld pr. produceret bil / kørt km som vil fremgå af statistikkerne. Og det vil forsikringsselskaberne have meget fine statistikker over om få år.
[/

Der mener jeg så også der er en forskel.
I min optik, er der forskel på at lægge sit liv og lemmer i "hænderne" på en robot, og så selv føre sin bil. Det er lidt det der med selv at kunne gøre noget.
Det kan godt være at jeg er noget bagstræberisk.
Jeg tvivler på at den selvkørende bil kan køre 100% før om mange år. Og som jeg har skrevet før , så er 99% eller 99,9% ikke godtnok til at jeg vil stole på systemet.
Det er som om at mange herinde tror at en elektronik idag kan erstatte den menneskelige hjerne og sanser, og det er til et pr 1000kr. Man kan muligvis bygge en bil med alverdens elektronik som kunne fungere nogenlunde, men den ville blive dyr. Her i Danmark snakker vi over 2mil. biler, der skulle ombygges for et anseelig beløb. Det vil ikke ske.
Den selvkørende bil skal kunne håndtere andre trafikanter, som er uden elektronik, her iblandt gamle biler.
Og ja den selvkørende bil vil jo bare kunne standse, men prøv at tænke en lille rundkørsel i myldretiden, med cykelister, fodgængere mm. Man klipper en hæl her og der, har øjenkontakt med sine medtrafikanter, men man får trafikken til at flyde. En selvkørende bil vil stoppe det hele.
Det minder mig om al den hype, der var for nogle år siden angående det automatiseret hjem, hvor køleskabet selv ville købe ind over internettet, og dagligvarene så vil blive leveret ved døren efter en forudbestemt kost ugeplan. Sådan er det mig bekendt ikke gået. Hvad med Secondlife universet?. Der var heller ikke grænser for hvad det ville føre med sig.
Nu er det så selvkørende (dele)biler der er hype. Man mener tilsyneladende ikke at der kræves noget mere infrastruktur andet end trådløs internet, og så vil det være kørende inden for 5 år.
Vi får se. Det bliver spændende at følge.
Mit bud er at udvalgte motorveje, vil kunne gøres " selvkørende" i højre spor for biler med den fornødne teknologi, og det er også inden for 5 år.

  • 3
  • 2

At bilens computer for hver 10000 km oplever 72 sekunders kørsel, den ikke kan forholde sig til, er jo ikke det samme, som at den for hver 10000 km vil være årsag til et eller flere uheld.

Nemlig!

"Jeff Miller, IEEE member and an associate professor in the Computer Engineering Department at USC, who said there is no way to stamp out every problem from technology before launching it. At some point, this kind of technology needs to be thrown into the real world.

“Every single program in the world has bugs in it,” he said. “You have imperfect human beings who have written the code, and imperfect human beings driving around the driverless cars. Accidents are going to happen.”

But this doesn’t mean these products shouldn’t launch.

“We have been testing the vehicles in labs for a good number of years now,” Miller said. “Like with airplanes, eventually you’re going to have that first flight with passengers on it."
http://touch.latimes.com/#section/-1/artic...

  • 0
  • 0

[quote id=739750]
Ved 99.99% aut. kørsel er det 0.0001 x 720000 sekunder uden kontrol eller blot 72 sekunder.
[/
Nu er der så bare lige den forskel, at i netop de 0,01% tilfælde hvor den selvkørende fejler, er der sket et eller andet "unormalt". En farlig situation måske, og hvor 3 sekunders nedetid er fatalt
Forstil dig at du køre over et lyskryds for grønt.
Nu gør du det til en vane, at hvergang du køre over lyskrydset, så lukker du øjnene i 3 sek. Det kan godt være at det går godt, men skal jeg være ærlig, så har jeg ikke lyst til at køre med dig.

  • 2
  • 0

Det var heller ikke dét jeg reflekterede på, Dan.
Det var:

Mit bud er at udvalgte motorveje, vil kunne gøres " selvkørende" i højre spor for biler med den fornødne teknologi, og det er også inden for 5 år.

Hvilket er noget helt andet.


Ok. Det kan godt være vi ikke lægge lige meget i ordet selvkørende.
Hvis du alligevel skal sidde og være klar til at gribe ind, Ja så kan man det idag. Når jeg tænker selvkørende, så indebære det at du mentalt kan checke ud, og ikke spekulere over bilkørslen. Det er det jeg tror man vil kunne opnår indenfor en kortere årrække, i højre spor på udvalgte motorvejsstrækninger.

@ Raymond.
Nej jeg har desværre ikke haft den glæde, så jeg vil medgive dig at på det punkt har du et bedre grundlag at udtale dig på end jeg, men af det jeg har set og hørt, så mener jeg altså bare at der lang vej endnu.
Kan vi blive enige om følgende:
Ved selvkørende biler snakker vi mindst katagori 4, hvor der i princippet ingen fører er men kun passagerer.
Selvkørende biler skal kunne færdes i trafikken med andre trafikanter, også gamle biler uden nævneværdig elektronik.

  • 1
  • 0

Ved selvkørende biler snakker vi mindst katagori 4, hvor der i princippet ingen fører er men kun passagerer

Næ, det er jeg sådan set ikke enig i, den er i mine øjne selvkørende, hvis du kun sparsomt skal interagere i kørslen - Tesla er 100% selvkørende på almindelig motorvej, men du skal give hånd med ved vejarbejde og frakørsler. Den klarer sig også fint på mange andre veje, men kender du ikke vejen skal du selvfølgelig være opmærksom. Du burde prøve den og derefter komme med en kvalificeret udtalelse. Hvis du tror man almindeligvis skal være opmærksom på sine omgivelser på motorvejen, så tager du meget fejl!
https://www.youtube.com/watch?v=NqnJRo4FQNo
Ovenstående er underholdning, sådan bør man selvfølgelig ikke køre, men det giver dog et indblik i funktionen i dag.

  • 1
  • 0

Forresten - 98% af tiden er slet ikke nok til førerløse biler. Ej heller 99%. eller 99.9:% 99.99%...

Jeg kunne sagtens, som en start, 'nøjes' med ovennævnte.

Jeg forestiller mig, at systemet selv er 'klar over' egne begrænsninger. Både geografisk og teknisk.
Det kunne så vise graden af autonomi via en farveskala i displayet, fra grøn, over gul til rød.
Grøn er fuld autonomi, på bl.a. motor- og hovedveje. Læs du bare din avis.
Gul hvor der evt. er vejarbejde eller lign. Samt lande- og villaveje.
Rød hvor personlig indgriben er nødvendig. Det kunne f.eks. være den lille, travle rundkørsel, Dan omtalte.
Et lille opmærksomhed påkrævet-bip før farve-/niveauskift ville sikkert være en god ide. :-)

  • 0
  • 0

Dan: Som jeg har skrevet tidligere er der himmelvid forskel på AP i januar 2016 og i dag - du kan simpelthen ikke komme med så gammelt et klip!!


Undskyld, at klippet er mere end 5 måneder gammelt. Jeg er åbenbart ikke helt opdateret.
Jeg tror dog ikke at det ændre grundlæggende på min pointe, om AP skulle være blevet bedre siden.
Den kan fejle og man bliver nødtil at være opmærksom.
Man kan faktisk argumentere at en bedre, men ikke ufejlbarlig AP er farligere end den vist i klippet. Det er helt klart at journalisten er agtpågiven, da han ikke helt stoler på AP'en. Hvad sker der med agtpågivenheden når man begynder at stole på AP?.
Hvor om alting er, så er det kun fremtiden der kan vise hvor hurtigt det kommer til at gå.
Vi må vente og se.

  • 2
  • 2

Man kan faktisk argumentere at en bedre, men ikke ufejlbarlig AP er farligere end den vist i klippet. Det er helt klart at journalisten er agtpågiven, da han ikke helt stoler på AP'en. Hvad sker der med agtpågivenheden når man begynder at stole på AP?.

Når nu klippet i dag er helt irrelevant, hvorfor mener du så at du kan argumentere ud fra det? - for mig virker det en lille smule dumt(vil du også bruge mobiltelefoner anno 2005 som reference til dagens mobiltelefoner?).

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten