Hård kritik af hurtigfærge
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hård kritik af hurtigfærge

Fejlnavigering var den direkte årsag til at hurtigfærgen "Sleipner" sidste år sejlede på skæret Bloksen og gik ned. 16 personer mistede livet ved katastrofen, som nu næsten et år senere er færdigbehandlet i en rapport fra den såkaldte "granskningskommisjon", skriver den norske nyhedstjeneste Nettavisen.

Kommisionen konkluderer, at de to navigatører på broen reelt ikke var klar over, hvor skibet var, da det gik på grund. Begge navigatører var i stedet optaget af at justere på hver sin radar, og dermed var de ikke opmærksomme på at orientere sig efter fyrtårne og aktuel kurs.

Men det var det dårlige sikkerhedsudstyr ombord, der især kom til at koste menneskeliv ved ulykken. Blandt andet manglede redningsflåderne ombord såkaldte hydrostatiske trykmålere, som skulle udløse redningsflåderne automatisk. Typegodkendte hydrostatiske udløsere var oprindeligt indtegnet på skibets tegninger, men blev på et tidspunkt slettet. Alligevel blev tegningerne godkendt af det norske Søfartsdirektorat.

Kritisable redningsveste

Granskningskommisionen anser det også for sandsynligt, at flere kunne have overlevet, hvis redningsvestene ombord havde været bedre. Mange passagerer havde besvær med at holde dem på plads, fordi vestene ikke havde monteret skridtstropper, og derfor smuttede over hovedet på passagererne.

Men hvor sikkerhedsudstyret bliver hårdt kritiseret er det kun på et enkelt punkt, at skibets konstruktion bliver kritiseret. Nemlig at skibets nødbatterier i strid med gældende regler var placeret i bagbord ponton under vandlinien, der blev fyldt med vand straks efter påsejlingen af revet. Det betød, at hele det elektriske system svigtede. Det norske skibssynsbureau Veritas havde ikke opdaget denne fejl under inspektion af skibet.

Vil rejse tiltale

En talsmand for gruppen af overlevende og pårørende til de omkomne ved ulykken siger til Nettavisen, at gruppen er klar til at rejse tiltale mod rederiet bag Sleipner. Han mener, at det er rederiets ansvar, at ulykken udviklede sig fra en simpel grundstødning til en dødskatastrofe på grund af dårlige sikkerhedsflåder, manglende evakueringsplaner og dårlige redningsveste.

Sleipner var en relativ lille hurtigfærge af katamarantypen med plads til 358 passagerer. Skibet er tegnet og bygget på det australske værft Austal Ships, som har leveret omkring 40 stk. af denne type færger til ruter rundt om i verden. Værftet har også bygget den nye bornholmske katamaran-hurtigfærge, som dog er meget større end Sleipner og har plads til 1000 passagerer.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først