Hallandsåstunnelen er klar efter 23 kaotiske år
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Hallandsåstunnelen er klar efter 23 kaotiske år

I december 1992 begyndte arbejdet med Hallandsåstunnelen ved Bjärehalvøen i Skåne. Nu – 23 år og 10,8 milliarder svenske kroner senere – er den langt om længe klar til den første testkørsel. Det skriver nyhedsmediet News Øresund.

Læs også: Kaosramt Hallandsåstunnel truet af lukning

Området har været en flaskehals i den svenske togtrafik, da der lige nu kun går et enkelt spor over den langstrakte bakke Hallandsåsen. Derfor kan kun få tog køre igennem området om dagen, ligesom hastigheden er lav op ad bakken.

I øjeblikket er der kun kapacitet til 4 tog i timen på strækningen. Det antal kan øges til 24 med den 8,6 km lange tunnel, da den er tosporet, så der kan køre tog i begge retninger på samme tid. Desuden kan hastigheden øges fra 80 til 250 km/t, da man undgår at skulle over den lange bakke.

Testkørslerne er begyndt i denne uge.

»Det er en fantastisk følelse at se, at togene nu ruller igennem tunnelen. Vi er gået fra at være et bjergprojekt til et jernbaneprojekt, og nu er vi et installationsprojekt. Så vi ser virkelig lyset i tunnelen nu,« siger Erik Lööv, projektchef for Hallandsåstunnelen, i en pressemeddelelse.

Problemfyldt proces

Planlægningen af tunnelen begyndte helt tilbage i 1975, og arbejdet blev iværksat i 1992. 23 års arbejde er immervæk lang tid, men tunnelarbejdet har også mødt adskillige problemer undervejs. I 1997, med en tredjedel af tunnelen færdigboret, måtte arbejdet indstilles, da der var et udslip af det miljøfarlige stof akrylamid.

I 2003 blev arbejdet genoptaget, men ikke uden problemer. Der blev eksempelvis fundet udslip af bentonit-ler og cement i en nærliggende bæk, hvorfor der har været langvarige retsprocesser om miljøovertrædelser, ligesom flere millioner liter grundvand ad flere omgange er trængt ind i tunnelen.

Læs også: Indtrængende vand stopper igen svensk skandaletunnel

Nu er tunnelen imidlertid næsten klar til brug. Den forventes at tage imod de første passagerer i december i år. Den samlede pris for tunnelen er 10,8 milliarder svenske kroner – det er 11 gange dyrere end planen, ifølge Wikipedia.

Læs også: Forsker: Tunnelanlæg bliver altid mellem 50 og 100 procent dyrere

Emner : Tunneller
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Svenskerne har lavet tunneller igennem bjerg i mange år, især længere nordpå i Sverige. Der oppe er granitten mere stabil og det havde man ikke rigtigt taget højde for her. Morale - prøv at lære af dine omgivelser. Projektet her viser, at det ikke bare er her hjemme at der er problemer med store anlægsarbejder, især ikke når den kendte teknologi udfordres.

Derimod viser det også en anden ting. Svenskerne er måske mere indstillet på at nå målet, i stedet for at skabe opmærksomhed og lave skandaler ud af det. Gad vide hvordan et sådant projekt var gået her hjemme.

Til sidst kan man så sammenligne med vores danske yndlingsaversion, IC4. Tænk hvis DSB havde været mere ædrueligt/realistisk forhold til tingene, ikke bare havde lukket varm luft ud, men brugt de ressourcer der skulle til, for at få nogle tog ud og køre. Og dog, der er stadig nogle år til at IC4 ordren når en alder på 23 år.

  • 8
  • 3

Det må da være virkeligt passende, at ikke kun svenske, men også danske rådgivere og DTU drager hinsidan for at suge al den viden og lærdom der er i dette projekt til sig. Det er ikke kun teknisk læring, men også håndtering af uventede ukendte/nye problemer i mødet med eksisterende erfaring og eksisterende problemløsning.

  • 3
  • 0

uventede ukendte/nye problemer

Jah, måske lige bortset fra at det er begrænset, hvor mange steder i Danmark (naturligvis exclusive Skåne, Halland og Blekinge!), at man kommer ud for at skulle lave tunneler gennem 'granit'. Jeg ved godt, at man på Bornholm har 'granitten', men derovre har man vist ikke noget særligt stort behov for tunneller. En udflugt til Halland skal man dog aldrig kimse af.

  • 1
  • 1

"Derimod viser det også en anden ting. Svenskerne er måske mere indstillet på at nå målet, i stedet for at skabe opmærksomhed og lave skandaler ud af det. Gad vide hvordan et sådant projekt var gået her hjemme."
Skandalen omkring hallandsås-projektet var ikke tunnelbyggeriet. Det som oprørte folk, var at køer langs den å som afvander tunnelen,fik alvorlige nerveskader. Det kom samtidigt med "mad cow desease" , og folk blev naturligvis bekymrede over hvad der foregik. Det blev "så småning om" til Rhoca-gil skandalen, men det var ikke tunnelbyggeriet som i sig selv startede skandalen. Svenskerne er ret fornuftige og tager store projekter og deres problemer med ro. Det eneste de ikke tillader er at man forurener miljøet med stærke nervegifte.

  • 1
  • 1

Svenskerne er måske mere indstillet på at nå målet, i stedet for at skabe opmærksomhed og lave skandaler ud af det.

@ Chris Bagge

Host, Host!
Der fik jeg kaffen i den gale hals.

Svenskerne har i den grad lavet skandale ud af det. Det hører sig også til, når projektet sprænger budgettet med over 1.000%.

Projektet blev stoppet i en lang årrække, da man politisk skændtes om at "nå målet", eller droppe det hele.

Som en bibemærkning kan jeg oplyse, at selv i den oprindelige analyse af projektet, med det oprindelige projekt, regnede man med en negativ samfundsøkonomi i projektet. Den kan man så gange med 10, nu den endelige regning kan gøres op.
Ikke ligefrem et eksempel til efterlevelse.

  • 1
  • 1

Svenskerne er ret fornuftige og tager store projekter og deres problemer med ro

@ Claus Schelde

Jeg har boet 16 år i Sverige.

Svenskerne har en lang række tabu-emner, man ikke "må" tale om eller modsige, med mindre de kender dig meget godt, og man taler fortroligt med døre og vinduer lukket.

I Sverige er det sådan:

Kollektiv trafik er godt for miljøet = argumenter mod kollektiv trafik er ikke velset.

Indvandrere bidrager positivt og har ret til at være her = absolut ingen diskussion om dette.

Alle flygtninge er stakler = skal hjælpes, basta!

Sverige er neutralt og stolt af det = hold kæft, så vores store våbenindustri ikke får problemer.

Sverige er befolket af helte, som hjalp jøder under 2. verdenskrig = og forsynede Hitler med halvdelen af det jernmalm til tanks, bomber med videre som han havde brug for under anden verdenskrig.

Et projekt som Hallandsåstunnelen kan således dårligt diskutteres i Sverige. Derfor blev det sat i sving i 1992, selvom samfundsøkonomien var håbløs. Men da så projektet betød syge køer, forurenede vandløb og sænket grundvank i åsen, blev det et valg mellem miljø og kollektiv trafik. SÅ blev det "tilladt" at diskuttere projektet, og standse det i 6 år trods 1/3-del allerede var bygget.

  • 5
  • 0

Svenskerne har længe satset hundrede procent på hurtige togforbindelser til kontinentet fra stockholm og göteborg. Hallandstunnelen er bare en del af det store billede, desværre med store uforudsete omkostninger.
Det næste store projekt er europa-länken fra jönköping/stockholm til malmö som helt sikkert bliver en realitet.
Der er nok ingen tvivl om at svenskerne gerne så Femern-forbindelsen blive bygget så hurtigt som muligt, for at deres ønsker om hurtige forbindelser til tyskland og europa kan blive virkelighed.

  • 2
  • 0

Tunnelen gennem Hallandsåsen giver kun (økonomisk) mening hvis man bygger jernbaner i mindst samme kvalitet (250 km/t) på strækningen Oslo-Göteborg-(Malmö)-København-Hamborg.
Hallandsåsen var en af de helt store "propper" på strækningen.
Også kan vi jo gå i gang med at finde ud af hvordan den Sjællandske del skal kommen gennem (eller udenom) Nordsjælland.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten