Haldor Topsøe satser på skolesamarbejde: Vi gør en forskel på den lange bane

Illustration: Engineer the future c/o IDA
Hvert år fra uge 43 til 50 arbejder eleverne på Flakkebjerg Efterskole med en række cases, som er udviklet i samarbejde med Haldor Topsøe og tager udgangspunkt virkelige udfordringer hos den store ingeniørvirksomhed. Samarbejdet har været i gang siden 2012. Illustration: Flakkebjerg Efterskole

Det handler om at turde tro på noget. Resultaterne er ikke altid styret af målbare KPI’er, og ofte kan de først mærkes på den lange bane, men hos Haldor Topsøe tør man tro på, at man kan inspirere unge mennesker til at få øjnene op for det naturfaglige.

Derfor har den store, globale danske ingeniørvirksomhed med hovedsæde i Ravnholm ved Lyngby altid haft tradition for at engagere sig i uddannelsessystemet.

»Det ligger i vores gener,« siger employer branding specialist Ole Stahl, der de sidste ti år har arbejdet med at udvide virksomhedernes samarbejde med blandt andet grund- og gymnasieskoler og give samarbejdet den struktur, det har i dag.

»Det er klart, at når vi samarbejder med en folkeskole, ser vi først resultaterne af indsatsen på den lange bane,« siger Ole Stahl, der fortæller, at han flere gange har mødt nuværende medarbejdere, som har mødt virksomheden indtil flere gange i løbet af deres skolegang:

»Det kan være i 8. klasse, på gymnasiet eller DTU, og jeg er ofte imponeret over, hvor mange detaljer de kan huske fra det, de lærte om os dengang.«

Frugterne fra indsatsen høster Haldor Topsøe altså blandt andet ved at skaffe fremtidig arbejdskraft til sin egen virksomhed, men det er skam også for samfundets skyld, siger Ole Stahl:

»Vi håber, at rigtig mange unge vælger at gå den naturvidenskabelige vej. Hvad enten det er som ingeniør, laborant, procesteknolog eller...«

Intet surt slid

En af de skoler, som Haldor Topsøe samarbejder med, er Flakkebjerg Efterskole ved Slagelse. De sidste fire år har virksomheden hvert år været engageret i et undervisningsforløb på skolens sciencelinje.

Over syv uger arbejder linjens 24 elever med en række cases inden for fysik, kemi og/eller biologi, som tager udgangspunkt i et virkeligt scenarie i Haldor Topsøe og er blevet udviklet i fællesskab med de to sciencelærere fra Flakkebjerg.

Ole Stahl er employer branding specialist hos Haldor Topsøe. De sidste ti år har han arbejdet med at udvide og strukturere virksomhedens samarbejde med grundskoler, gymnasier og universiteter. Illustration: Haldor Topsøe

Det hele starter med et oplæg hos Haldor Topsøe, hvorefter eleverne arbejder videre på skolen, inden virksomheden kommer på besøg til en midtvejsevaluering, og eleverne til sidst præsenterer deres projekter hos Haldor Topsøe.

Ifølge Hans Kristjan Vinther, der er lærer på sciencelinjen, betyder forløbet med Haldor Topsøe enormt meget for elevernes engagement. Selvom opgaverne er udfordrende, er der nemlig ingen, der betragter det som surt slid.

»De tænder simpelthen så meget på, at opgaven har betydning i den virkelige verden, og at de sommetider kommer med en løsning, som er tæt op ad det, ingeniører med 20 års erfaring hos Topsøe har tænkt,« siger han.

Og for Ole Stahl er det præcis det, det hele handler om: At bringe virkeligheden ind i klasserummet, så eleverne får en klar fornemmelse af, hvad en naturfaglig karriere kan rumme.

Nogle gange sker det selvfølgelig, at de bliver afklaret med, at naturfag slet ikke er noget for dem. Og det er faktisk en god ting, understreger Ole Stahl. Så spilder de nemlig ikke tiden på en uddannelse, som ikke interesserer dem.

»Men heldigvis er det, vi oftest hører: Neeej, vi vidste slet ikke, at det I laver, er så spændende,« siger han.

Skolerne skal ville det

Samarbejdet med Flakkebjerg Efterskole kom i stand efter sciencelærer Hans Kristjan Vinther havde været på sommerhøjskole med en ingeniør fra Topsøe. Han syntes, at virksomhedens profil lød spændende og opfordrede sin chef til at ringe til Haldor Topsøe og høre om mulighederne.

Haldor Topsøe sagde ja. Men hvad kræver det egentlig af skolen?

Ifølge Ole Stahl handler det først om fremmest om vilje. Skolen skal ville det, og den vilje skal være forankret i ledelsen.

»Vi tager et møde, hvor vi får klarhed over, om skolen har et gennemtænkt oplæg til samarbejdet, en målsætning og forankring, så er den der,« siger Ole Stahl, der også fastslår, at det er vigtig at forventningsafstemme med det samme:

»Vi tager udgangspunkt i hinandens kompetencer, og vi fortæller, hvad vi kan levere, og hvor skolen skal tage over.«

I fællesskab finder vi ud af, hvor længe et forløb skal vare, men det er op til lærerne at rette materialet fra Haldor Topsøe, så det passer til elevernes niveau - om nødvendigt.

Efter hvert forløb evaluerer Topsøe sammen med skolen forløb og materiale.

»Det holder energien oppe. Hvis tingene først begynder at blive rutine, falder skarpheden,« siger Ole Stahl.

Emner :